Sök:

Lyxvarumärket och lyxens demokratisering


Bakgrund: Varumärken förmedlar vissa värden som tillfredsställer fysiska och psykiska behov, så även lyxvarumärket. Lyx vittnar om framgång och lycka. Intresset för lyx är idag större än tidigare. Faktum är att den globala lyxmarknaden varje år omsätter mer än Sveriges BNP. Syfte: Med utgångspunkt i antagandet att lyx uppfattas på likartat sätt världen över, är syftet med uppsatsen att ur producentens perspektiv utreda om lyxvarumärken har några karakteristiska särdrag samt undersöka om tillgängligheten kan antas ha några effekter på lyxvarumärken. Genomförande: Studien är baserad på tre personliga besöksintervjuer med relevanta aktörer inom den svenska lyxbilsindustrin. Resultat: Det finns två sorters lyx, gammal och ny. Somliga egenskaper skiljer dem åt. Gammal lyx karakteriseras av en myckethög grad av exklusivitet, en hög prissättning samt en strikt begränsad produktion. Den nya lyxen kännetecknas även den av en exklusivitet men produkterna kan emellertid varken exklusivitetsmässigt eller hantverksmässigt mäta sig med den gamla lyxen. Den nya lyxens tillkomst ligger i den pågående demokratiseringen av lyxen. Demokratiseringen innebär att lyxvaror görs tillgängliga i större utsträckning än tidigare.

Författare

Sonja Magnusson Charlotta Rickeby

Lärosäte och institution

Linköpings universitet/Ekonomiska institutionen

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..