Sök:

Sökresultat:

170 Uppsatser om Evenemang - Sida 1 av 12

Jul på Kalmar Sott : Turismens betydelse för ett annorlunda evenemang i en unik miljö

Syftet med denna studie är att undersöka om och hur ett samband mellan Evenemang och turism existerar. För att studera detta har ett specifikt Evenemang undersökts och analyserats. Studien har gjorts med förhoppning om att detta specifika Evenemang kan generera en djupare förståelse för och urskilja turismens roll och betydelse i ett Evenemang. Då turismens eventuella roll i Evenemanget klargjorts, är det även av intresse att se vilka potentiella möjligheter som finns för att utveckla dess del i Evenemanget.Studien är utformad som ett fältarbete där objektet som studerats och analyserats är Evenemanget Jul på Kalmar Slott. Fältarbetet inkluderar observationer på plats av besökare, utställare och omgivning samt semistrukturerade intervjuer med arrangörer och personal på Kalmar Slott.

Gatufestivalen, entreprenören och festivalentreprenören : en jämförelse mellan den traditionella entreprenörskapsprocessen och uppstarten av gatufestivaler

De flesta besöker ett Evenemang någon gång emellanåt, det kan innebära ett trevligt avbrott ivardagen. Evenemang har också en potential att skapa en rad positiva effekter påarrangörsorten, till exempel genom ökad turism. Många Evenemang tycks ha karaktären av?traditionella företag?, men stämmer denna bild överens med verkligheten? Är initiativtagaretill gatufestivaler entreprenörer?.

Effekter av evenemang för lokala företag : En fallstudie av Skidskytte-VM i Östersund 2008

Evenemang är för många nationer och orter idag ett prioriterat område. I Sverige anses Evenemang vara ett viktigt utvecklingsområde och en möjlig tillväxtgenerator för turismnäringen. Hur Evenemang påverkar lokalsamhället och vilka effekter de får för det lokala näringslivet på en arrangörsort är områden där det behövs mer kunskap. Detta för att skapa rimliga förväntningar på Evenemangets effekter och för att veta vilken nytta ett Evenemang egentligen har för lokala företag. Syftet med denna studie är att undersöka effekter av Evenemang för lokala företag.

Logistiktjänster och organisatoriska lösningar i samband med mässor och evenemang : En fallstudie av logistikföretagen Schenker och DHL

SammanfattningKandidatuppsats i företagsekonomi, Ekonomihögskolan Växjö UniversitetLogistik, EKL 361, våren 2007Författare: Andreas Gustafsson, Hannes Jonsson, Christian PalmgrenExaminator: Petra AnderssonHandledare: Roger StokkedalTitel: Logistisktjänster och organisatoriska lösningar i samband med mässor och EvenemangLogistik är ett område under utveckling. Mäss- och Evenemangslogistik är inget undantag.Det finns skillnader mellan mässor och Evenemang ur flera synvinklar. Logistikföretagen agerar därför inte alltid på samma sätt vid mässor som vid Evenemang och det tyckte vi kundevara intressant att studera. Vi valde att koncentrera studien mot logistikföretagens logistiktjänster och organisatoriska lösningar och därmed följande problemformulering:Vad särpräglar logistikföretagens logistiktjänster och organisatoriska lösningar vid mässoroch Evenemang?Vilka likheter och skillnader finns mellan mässor och Evenemang gällande logistikföretagenslogistiktjänster och organisatoriska lösningar?Uppsatsens syfte är att beskriva logistisktjänster och logistikföretagens organisatoriska lösningar i samband med mässor och Evenemang.

Evenemangs ogripbara effekter på värdsamhället : En studie av Ölands Skördefest

Alla Evenemang medför vissa planerade effekter. Många effekter som uppstår i värdsamhället är dock oplanerade och ibland även oönskade. Exempel på sådana effekter kan vara kulturella, sociala och fysiska eller miljömässiga förändringar. Evenemanget och dess omvärld påverkar varandra ömsesidigt. Det gäller för Evenemangsarrangörer att vara medvetna om detta förhållande, att identifiera möjliga negativa effekter av Evenemanget och kunna se dess möjligheter.

Evenemangs betydelser för företag och organisationer inom turismindustrin : En studie i hur hotell påverkas av evenemang

Denna studie behandlar fenomenet om, och i så fall hur, genomförandet av Evenemang påverkar hotell som är belagda på samma destination som Evenemanget arrangeras. Fokus i denna studie ligger på hur Evenemangen Ironman samt GuldAgility har påverkat hotellet Best Western Plus Kalmarsund Hotell, på destinationen Kalmar.Syftet med studien har varit att undersöka om hotells omsättning och beläggning samt marknadsföring och varumärkesskapande påverkas av arrangerandet av olika Evenemang på destinationen där verksamheten sker. I studien diskuteras även i vilken utsträckning hotellet i fråga gynnas av sitt deltagande i Evenemang. Vad som framgår i studien är att både omsättning och beläggning för Best Western Plus Kalmarsund Hotell påverkas positivt vid arrangerande av större Evenemang för en destination med Kalmars storlek. Vid valet av deltagandet i de specifika Evenemangen har Best Western Plus Kalmarsund Hotells varumärke stärkts i och med att de vill ses som ett idrottshotell.

Evenemang och samspelet med dess aktörer : En fallstudie av Uppsala Internationella Gitarrfestival

Syftet med denna Uppsats är att genom en fallstudie av Uppsala Internationella Gitarrfestival studera utvecklingen av ett Evenemang och hur detta påverkas av aktörerna i dess Evenemangsnätverk, samt hur detta hanteras av arrangören.Undersökningen utgår från teorier om projektutveckling, där teorier om hur projekt är strukturerade och aktörers betydelse för ett projekts utgång vävs samman. Vi har även använt oss av teorier kring Evenemang, baserade på den omfattande Evenemangsforskningen som bedrivs vid Göteborgs Universitet. Vidare baseras undersökningen främst på fyra djupgående och två kortare intervjuer med representanter från Uppsala Internationella Gitarrfestival och viktiga aktörer inom dess Evenemangsnätverk. Sekundära källor som bland annat artiklar, undersökningar, pressreleaser, samt elektroniska källor har används för att underbygga och sätta informationen från våra intervjuobjekt i perspektiv.Vår studie har visat att Uppsala Internationella Gitarrfestival är ett Evenemang som genom att långsiktigt ha byggt upp sitt varumärke och skapat starka relationer med aktörerna i Evenemangsnätverket har stor frihet i utvecklingsarbetet av festivalen. Dock måste viss hänsyn tas till aktörer och deras åsikter, då utvecklingen måste ske på ett sådant sätt att aktörerna känner att de kan stå bakom Uppsala Internationella Gitarrfestivals produkt..

Evenemangs betydelse för en stads invånare : En studie om vad Jönköpings lokala evenemang betyder för stadens invånare.  

Syftet med denna studie är att beskriva hur invånare påverkas av Evenemang som arrangeras i deras hemstad och vilka effekter Evenemang får för dessa invånare. Önskan är att fylla den kunskapslucka kring externa effekter på individnivå som Getz (2012) har belyst.Studien analyserar ett studieobjekt, staden Jönköping, men meningen är att paralleller kan dras till liknande fall. För att svara på syftet har grundad teori valts som metod och djupintervjuer har utförts med ett antal jönköpingsbor. Dessa intervjuer har kodats och omvandlats till olika kategorier. De övergripande kategorierna, är ?Evenemangspåverkan på individen?, ?Positiva effekter?, ?Negativa effekter?, ?Skillnad beroende på var man bor? samt ?Hypotes angående megaevent?.I studien framkommer det att invånarna blir mer eller mindre påverkade av Evenemangs effekter beroende på hur bra Evenemanget marknadsför sig, var invånarna bor i förhållande till Evenemanget samt hur stort deras intresse för Evenemanget är.

"Vi ses i Kalmar" : -En kvalitativ studie i destinationsprofilering

Arbetet har för avsikt att utreda möjligheter och hinder som finns vad gäller profilering i Kalmar stad, samt vilka faktorer som påverkar och vad det kan ha för konsekvenser. Undersökning och kartläggning av profilering har gjorts för att avgöra hur Kalmar arbetar aktivt med stadens image, Evenemang och varumärke. Huvudfokus i arbetet kretsar kring nyckelord som profilering, destinationsutveckling, image och Evenemang som alla binds samman för att utmynna i arbetets syfte.Arbetet grundas i en deduktiv ansats med en kvalitativ studie i form av semistrukturerade intervjuer. Appliceringen av tidigare forskning på lokal nivå med Kalmar som huvudfokus har genom betydande respondenter inom ämnet möjliggjort prövningen mot tidigare forskning för att uppnå ett resultat som ligger linje med arbetets syfte..

Big Four Branding : Revisionsbolagens användande av evenemang och frontpersoner i sitt employer branding-arbete

Inom kunskapsbaserade yrken är det viktigt att rekrytera kompetent personal. Med hjälp av employer branding ökar möjligheten för företag att stärka sin attraktionskraft mot framtida potentiell arbetskraft. Syftet med denna uppsats är att undersöka samt att jämföra hur Deloitte, KPMG, Öhrlings PricewaterhouseCoopers samt Ernst & Young marknadsför sig som arbetsgivare mot Uppsalas ekonomistudenter. Fokus ligger på hur företagens frontpersoner, samt de Evenemang företagen genomför, påverkar företagens attraktionskraft. Utifrån employer branding-teorier och med hjälp av intervjuer med studentkoordinatorerna på de undersökta företagen samt en undersökning av företagens Evenemang har slutsatser dragits kring hur dessa faktorer påverkar hur attraktivt ett företag, enligt Universums Företagsbarometer, är hos ekonomistudenter på Uppsala universitet.

Evenemang för en ökad attraktionskraft : En studie om Malmö stad, Eurovision Song Contest 2013 & Handbolls-VM 2011

Syftet med studien är att undersöka hur Malmö stad använder sig av Evenemang för en ökad attraktionskraft.  Studiens syfte och frågeställningar har besvarats genom intervjuer med Malmö stad, Malmö Turistbyrå, Tourism in Skåne och Event in Skåne. Insamlingen av empiri har utförts genom kvalitativa telefonintervjuer samt en kvalitativ mailintervju, alla dessa baserades på ett icke-sannolikhetsurval gällande urvalet av respondenter. Samtliga intervjuer har haft öppna frågor och varit semistrukturerade. Intervjufrågorna har utformats utifrån studiens frågeställningar och har anpassats efter respektive respondent.

Speciella Evenemang som Upplevelser : En undersökning av Picknick med BMW

Den här uppsatsen undersöker vad Evenemanget Picknick med BMW, som utspelar sig i Toru? i Polen, har för brister i tillfredställandet av besökarnas sinnen (syn, hörsel, lukt, smak och känsel), grundläggande mänskliga behov (fysiska, sociala, säkerhet, uppskattning och självförverkligande) och motiv till vistelsen. Den tar också upp hur bristerna kan åtgärdas för att förbättra upplevelsen av Evenemanget. Då Picknick med BMW har framstått som ett speciellt Evenemang studerades även Evenemangsturismen och speciella Evenemang i synnerhet för att få en uppfattning om vad det är som avgör om ett Evenemang är speciellt eller inte. Uppsatsens empiri är baserad på en observationsstudie genomförd av författaren, en kvantitativ enkätundersökning samt kompletterande intervjuer. Enkäterna har berört frågor angående tillfredställelsen av sinnen, grundläggande mänskliga behov, helhetsuppfattning av Evenemanget samt åsikter om schema och upplägg.

Vart tog musiken vägen? : En kvalitativ undersökning om hur ett evenemang kan användas som ett kommunikationsverktyg.

La?nder och sta?der la?gger allt mer fokus pa? att arbeta med det egna varuma?rket och har da?rmed fa?tt ett mer fo?retagsliknande seende med medborgarna som konsumenter. Samtidigt anva?nder de sig i allt sto?rre utstra?ckning av Evenemang som ett marknadsfo?ringsmedel. Evenemang av olika slag har pa? sa? viss blivit ett kraftfullt kommunikationsverktyg.

Evenemangsturism : - En studie om besökarupplevelser

Ett Evenemang är en isolerad händelse i tid och rum där en eller flera speciella aktiviteter äger rum. Besökarna på ett Evenemang blir utsatta för en mängd olika upplevelser, både positiva och negativa. Syftet med denna avhandling var att undersöka vilka upplevelser som påverkade besökarna starkast på Skidskytte-VM i Östersund 2008 samt att jämföra resultatet med en tidigare forskningsrapport från Alpina VM i Åre 2007. Deltagande observationer gjorda av studenter på Mittuniversitetet i Östersund utgjorde grunden för studien. Där listades de bästa och sämsta upplevelserna av varje respondent under två dagars besök på Evenemangen.

Storytelling som verktyg i evenemangsproduktion: att skapa helhet i upplevelser

Helhetstänkande är en central aspekt inom upplevelseproduktion, men tycks än så länge vara ett relativt ovanligt förekommande tankesätt bland Evenemangsproducenter. Kanske är det så att det saknas ett konkret verktyg för att skapa helhet i ett Evenemang. Då storytelling kan skapa en känsla av helhet, kontinuitet och tillhörighet (Mossberg & Johansen, 2006), ville jag studera hur denna metod i nuläget används inom Evenemang. Studiens syfte är därför att beskriva och analysera hur några valda Evenemangsproducenter arbetar med storytelling för att skapa en helhetsupplevelse. För att besvara studiens frågeställningar har jag valt att göra kvalitativa intervjuer med sex företag/Evenemangsproducenter, som arbetar med storytelling i någon form.

1 Nästa sida ->