Sök:

Sökresultat:

170 Uppsatser om Evenemang - Sida 2 av 12

Event Marketing : Kulturnatten och City Art Link som marknadsföringsverktyg

Denna uppsats är resultatet av en undersökning av två kulturEvenemang, Kulturnatten i Norrköping och City Art Link i Linköping. År 2009 arrangerades dessa kulturEvenemang med en veckas mellanrum och visar vad respektive stad har att erbjuda inom kulur. Vi ville undersöka hur dessa Evenemang skiljer sig åt och hur de används som marknadsföringsverktyg för de aktörer som deltar i Evenemangen och även för städerna.Syftet med denna undersökning är att undersöka och analysera på vilket sätt två kulturEvenemang i två städer kan skilja sig åt. De Evenemang vi kommer att undersöka är Kulturnatten i Norrköping och City Art Link i Linköping. Vi kommer genom intervjuer att undersöka hur Evenemangen fungerar och används.

Friluftsliv och evenemang : En studie av besökarnas förväntningar och upplevelser

Friluftsliv och naturturism har de senaste åren vuxit både i volym och breddats när det gäller aktivitetsutbud. En tydlig trend som är på framfart är den ökade populariteten vad gäller de nya spännings- och äventyrsfyllda aktiviteter och upplevelser i naturen. Evenemanget Fjällfest som denna uppsats fokuserar på ligger i linje med denna trend. För Evenemangsarrangörer är det av yttersta vikt att känna till besökarnas förväntningar för att på bästa sätt kunna tillfredställa sina besökare. Denna uppsats vill bidra till kunskap om detta genom att studera besökares förväntningar och faktiska upplevelse på Evenemang samt undersöka om ålder och kön är påverkande faktorer på förväntningar och upplevelser.

Huliganismens påverkan på turismnäringen : En studie om hur evenemang arbetar med säkerhetsaspekter och hanterar huliganism

I takt med expanderingen av Evenemangsturism växer även kraven på säkerhetshanteringen i samband med Evenemangen. Hot som huliganism är vanligt förekommande vid vissa Evenemang och behöver handskas med för att undvika eventuella påverkningar på besöksnäringen. Syftet med denna uppsats är att undersöka hur aktörer arbetar kring säkerhet inför och under Evenemang för att säkerställa individens hälsa i omständigheter där huliganism är närvarande och ofredar besöksnäringen. Fortsättningsvis vill vi även komma fram till vilken grad huliganismen påverkar besöksnäringen och i sådana fall, på vilket sätt. För att kunna svara på syftet och våra frågeställningar, har vi använt oss av en kvantitativ undersökning som hjälpt oss att påvisa denna företeelse.

Evenemang och rangordning : Hur rangordnar olika grupper olika evenemang?

Studien beskriver rangordningar utefter individers personliga preferenser. Syftet är att jämföra kommunens fördelning av bidrag till de utvalda Evenemangen Örebro kommun erbjuder. Denna fördelning ska jämföras mot den rangordning gjorda av de utvalda intressegrupperna gällande Evenemangen. En inbördes jämförelse mellan intressegrupperna angående individernas personliga preferenser och rangordning samt en inbördes jämförelse mellan könen kommer även att göras. Dessa jämförelser sker med hjälp av ?2-test.

Swedish Open: Konsekvenser av ett evenemang

Syftet med föreliggande studie är att få en ökad förståelse för vilken betydelse tennisturneringen Swedish Open har för Båstad genom att undersöka vilka effekter som Evenemanget genererar utifrån en hållbarhetsaspekt.Studien utgår ifrån ett fenomenlogiskt och konstruktivistiskt synsätt. Vidare utgår den från en abduktiv forskningsansats med hjälp av en kvalitativ forskningsmetod. Denna kvalitativa metod görs med hjälp av egna primärkällor som består av tre djupintervjuer med nyckelpersoner som på olika sätt kommer i kontakt med Swedish Open. Ytterligar sex kortare intervjuer görs med lokalinvånare i olika åldrar..

Evenemang : -ett vinnande koncept för regional utveckling?

Event is a phenomenon that lately has become more common, especially within the tourism industry. This essay is a study within human geography and with focus on the meaning and the design of events. The purpose with this essay is to examine and describe the concept of event and to show how events can influence a region. Falkenberg is situated in the county of Halland by the west coast and the sea and because of that a natural tourist destination. The city is a known seaside resort since the end of the nineteenth century.

Faciliteter, Transporter eller Attraktioner? : En kvalitativ studie gällande viktiga resurser på en MICE-destination

Affärsresandet och mässor har funnits i alla tider, den första världsutställningen genomfördes redan år 1851. MICE-industrin (Meetings, incentive, conference och exhibition) utbreder sig allt mer över hela världen. Detta har resulterat i utvecklingen av allt fler anläggningar och diverse resurser. En oro har på senare tid uppkommit gällande om expansionen kommer att skapa en mättnad av marknaden. Vilka resurser krävs egentligen för att en destination ska vara intressant för MICE-Evenemang? Denna studie avser att undersöka detta genom kvalitativa intervjuer med verksamma eventföretag inom MICE-industrin för att sedan sätta det empiriska materialet mot tidigare framforskad information kring detta.

Ett ökat turismflöde i Åre : Önskat eller oönskat av "lokalbefolkningen"

Uppsatsen syftar till att undersöka om ett ökat turismflöde är önskat eller oönskat av lokalbefolkningen i Åre. Uppsatsen har haft en pendelrörelse mellan induktiv och deduktiv ansats, samt ett kvalitativt synsätt. Metoderna som har använts för att få ett mer relevant resultat är kortare intervjuer med lokalbefolkningen och djupare intervjuer med en arrangör samt med två lokalt boende. De ställda frågorna berörde bland annat åsikter om turism, effekter av turism, hur lokalbefolkningen påverkas av turismen, arrangörernas förväntningar av ett Evenemang med mera. För att besvara syftet formulerades tre frågeställningar som behandlade hur lokalbefolkningen ställer sig till ett ytterligare arrangerande av ett alpint mästerskap, sociala effekter och hållbarhet.Teorierna och den tidigare forskning som författarna valde att arbeta med berör Evenemang, positiva och negativa sociala effekter ett Evenemang kan generera i, Doxey?s irridex som behandlar om hur välkomnande lokalbefolkningen är, enligt de själva, gentemot turisten och i vilket stadium de anser att destinationen ligger på när det kommer till bemötandet av turisten.

Vad är ett hållbart evenemang? : Eurovision Song Contest i Malmö våren 2013 i rampljuset

Hållbarhet är ett begrepp som har fått en allt större och viktigare betydelse i samband med Evenemang. Denna genomslagskraft beror på flera skäl såsom etiska, strukturella och marknadsföringsmässiga. Tack vare utvecklingen har många organisationer fått upp ögonen för detta fenomen och Malmö stad och Region Skåne, som bär huvudansvaret för Eurovision Song Contests kringaktiviteter, är inga undantag. Ett mål som Malmö stad har under sitt värdskap är att ISO-certifiera organisationens arbete vid kringaktiviteter i samband med musiktävlingen. Huvudsyftet med denna studie är att undersöka vad ett hållbart Evenemang är.

Värdering och prissättning av privata företag i värmland

Ett Evenemang är en isolerad händelse i tid och rum där en eller flera speciella aktiviteter äger rum. Besökarna på ett Evenemang blir utsatta för en mängd olika upplevelser, både positiva och negativa. Syftet med denna avhandling var att undersöka vilka upplevelser som påverkade besökarna starkast på Skidskytte-VM i Östersund 2008 samt att jämföra resultatet med en tidigare forskningsrapport från Alpina VM i Åre 2007. Deltagande observationer gjorda av studenter på Mittuniversitetet i Östersund utgjorde grunden för studien. Där listades de bästa och sämsta upplevelserna av varje respondent under två dagars besök på Evenemangen.

System fo?r automatiska rekommendationer av nyheter och evenemang

Teknik och data a?r nyckeln till att Bonnier Business Media (BBM) ska kunna na? sina ma?l och leverera ytterligare tillva?xt. Da?rfo?r vill man ligga i framkant na?r det ga?ller att underso?ka nya tekniker som kan fo?rba?ttra plattformarna och go?ra dem mer tidsenliga. BBM har bland annat velat ta fram ett rekommendationssystem som ska anva?ndas till att go?ra inneha?llet individanpassat pa? webbplatserna och pa? ett effektivt sa?tt presentera detta sa? att de olika ma?lgrupperna fa?r den information de fo?rva?ntar sig.

Marknadsföring via evenemang av enmindre stad för att bidra tilldestinationsutveckling : Fallstudie Karlstad med exempel Putte i Parken ochSvenska Rallyt

Turism har blivit ett globalt fenomen och det finns olika anledningar till varför människor väljeratt resa. Det är viktigt att kunna erbjuda olika aktiviteter för att locka olika målgrupper tilldestinationer. Evenemangsturismen är ett fenomen som har växt runt om i världen under desenaste åren och ett Evenemangs största roll är att ge destinationen en möjlighet till att bli en platspå kartan genom turism. Inom Evenemangsturism är sportEvenemang och festivaler en centraldel. Denna uppsats behandlar Evenemang med inriktning på marknadsföring ochdestinationsutveckling.

Arenaevenemang : En studie av ett antal svenska arenors evenemang och marknadsföring

De senaste tio åren har det byggts ett stort antal nya arenor i Sverige, några exempel är Kinnarps Arena i Jönköping och Ejendals Arena i Leksand. En arenas huvudverksamhet är i huvudsak sportEvenemang. Men hur förhåller sig arenorna till andra typer av Evenemang, hur viktiga är de för en arena? Arenan är ett av de få ställen i en stad, där en stor ansamling av innevånare kan träffas regelbundet. Många Evenemang verkar helt eller delvis i det allmänna rummet, därför bör samhälleliga resultat och effekter ha en framträdande roll i ledningen och planeringen av dessa Evenemang.

Webbplatsen som marknadsföringskanal ? Lokala Evenemang

Genom Internet skapas ständigt nya och kreativa lösningar som ger företag ochorganisationer möjligheter att förmedla sitt budskap på ett virtuellt sätt. Särskilt viktigt ärdet för upplevelseindustrin och där tillhörande Evenemangsaktörer att kunna återgeverkligheten i teknologin. I vår uppsats har vi som syfte att kartlägga hur lokalaEvenemang marknadsförs via Internet, för att sedan dra slutsatser om hur deraswebbplatser kan förstärka och förlänga upplevelsen för besökaren.Studien bygger på en kvalitativ metod där vi har gjort semistrukturerade observationer avåterkommande, större och lokala Evenemang som låg nära i tiden för sitt genomförande.Den undersökningsmetod vi tillämpade var att utföra observationer med hjälp av ettschema. Detta schema var baserat på teorier och modeller från litteraturgenomgången. Iden teoretiska delen beskrivs teorier om Event marketing, Internetmarknadsföring,kundvärde, besökarens deltagande och engagemang samt hur upplevelser kan förlängas.I resultatet presenteras och analyseras de observationer vi har gjort och vi uttalar oss omtendenser och mönster.

Musikfestivaler  : En studie om hur musikfestivaler kan göra för att överleva.

Uppsatsens syfte är att problemidentifiera hur en musikfestival, som drivs ideellt jobbar med organisation, information och kommunikation för att överleva.För att kunna ta reda på vad en festival kan göra för att överleva valde jag en deduktiv ansats. Teorin har sedan jämförts med fallstudien Arvikafestivalen. Förutom respondenternas reflektioner kommer även mina reflektioner redovisas då jag har varit observerande deltagare under Arvikafestivalen 2009 och 2010.Kommunikation är en viktig faktor vid planering av ett Evenemang. Det måste finnas en tydlig kommunikation till intressenterna, funktionärerna och även inom ledningen. Att ha en välgenomtänkt planering är även viktigt.

<- Föregående sida 2 Nästa sida ->