Sök:

Storytelling som verktyg i evenemangsproduktion

att skapa helhet i upplevelser


Helhetstänkande är en central aspekt inom upplevelseproduktion, men tycks än så länge vara ett relativt ovanligt förekommande tankesätt bland evenemangsproducenter. Kanske är det så att det saknas ett konkret verktyg för att skapa helhet i ett evenemang. Då storytelling kan skapa en känsla av helhet, kontinuitet och tillhörighet (Mossberg & Johansen, 2006), ville jag studera hur denna metod i nuläget används inom evenemang. Studiens syfte är därför att beskriva och analysera hur några valda evenemangsproducenter arbetar med storytelling för att skapa en helhetsupplevelse. För att besvara studiens frågeställningar har jag valt att göra kvalitativa intervjuer med sex företag/evenemangsproducenter, som arbetar med storytelling i någon form. Inför empirigenereringen samt för att kunna förstå och tolka empirin, har jag även gjort en grundlig litteraturstudie inom ämnesområdet storytelling samt dess beståndsdelar: narrativa tekniker och dramaturgi. I studien har det framkommit att det i producenternas arbetssätt finns många likheter med hur man arbetar med berättande inom t.ex. teater, film, scenkonst och interaktiv design. En berättelse för ett evenemang innehåller nämligen oftast ett budskap, roller och konflikt i någon form, samt en handling. Däremot finns vissa skillnader i innebörden av en del begrepp, hur de används och hur man kommunicerar berättelsen. I de evenemang som exemplifieras i studien, har olika dramaturgiska strukturer upptäckts. Överlag kan man dock säga att de flesta evenemang tycks innehålla kombinationer av olika strukturer. Ett evenemang kan nämligen innehålla mindre dramaturgier i den stora dramaturgin och de dramaturgiska strukturerna kan dessutom förändras under evenemangets lopp. I studien redovisas också hur producenter resonerar kring början och slut i ett evenemang, samt vad som ska hända däremellan. Fördelarna med storytelling som arbetsmetod inom evenemangsproduktion dominerar gentemot nackdelarna. Det handlar t.ex. om att metoden skapar en ?röd tråd? i evenemanget, höjer kvaliteten på upplevelsen, engagerar människor, gör upplevelsen både mer givande och minnesvärd, samt är ett roligare och effektivare sätt att kommunicera ett budskap på. Efter genomgången studie kan jag också konstatera att berättelser inte klarar sig utan en dramaturgi, men att dramaturgi kan fungera som ett fristående verktyg.

Författare

Josefin Öberg

Lärosäte och institution

Luleå/Musik och medier

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..