Sök:

Vart tog musiken vägen?

En kvalitativ undersökning om hur ett evenemang kan användas som ett kommunikationsverktyg.


La?nder och sta?der la?gger allt mer fokus pa? att arbeta med det egna varuma?rket och har da?rmed fa?tt ett mer fo?retagsliknande seende med medborgarna som konsumenter. Samtidigt anva?nder de sig i allt sto?rre utstra?ckning av evenemang som ett marknadsfo?ringsmedel. Evenemang av olika slag har pa? sa? viss blivit ett kraftfullt kommunikationsverktyg. Men a?nnu finns det inte tillra?ckligt med studier kring hur evenemang pa?verkar platsen eller platsens befolkning. Studiens huvudsyfte a?r att bidra med o?kad fo?rsta?else fo?r hur en plats kan kommunicera sitt varuma?rke genom ett evenemang som Eurovision Song Contest. Genom att analysera skapandet av 2013 a?rs Eurovision koncept "We Are One" och se vilken typ av pa?verkan det kan ha pa? va?rdstaden. Studien baseras pa? kvalitativ forskning i form av halvstrukturerade intervjuer med personer som har insyn i a?rets svenska produktion av Eurovision Song Contest. Va?r studie har ett varuma?rkesperspektiv pa? Eurovision Song Contest och utga?r fra?n teori om platsmarknadsfo?ring med kringliggande teorier om varuma?rke och storytelling. Va?rt resultat visar att Eurovision Song Contest a?r en ma?ktig kommunikationsplattform som va?rdlandet och va?rdstaden kan anva?nda utifra?n ett eget specifikt syfte. Syftet kopplas till det som platsen a?r i behov av att jobba med som t. ex ekonomi, na?ringslivet, mediabilden etc. Konceptet skapas med hja?lp av storytelling metoden da?r varuma?rket framsta?lls genom en bera?ttelse, genom vilket det ga?r att urskilja ett budskap va?rdlandet vill kommunicera. Vi kan konstatera att evenemang har en tendens att ge en kortsiktig effekt och fo?r att arbeta mer la?ngsiktigt kra?vs det att medborgaren fa?r ta en sto?rre del i processen fo?r att evenemanget ska skapa merva?rde fo?r platsen och dess medborgare. Slutligen kan vi se att oavsett va?rdland fo?rblir Eurovision en sa?ljande plattform, da?r kommande va?rdla?nder kommer att avgo?ra ta?vlingens utveckling och framtid. 

Författare

Nicole Wångne Anna Pustovoyt

Lärosäte och institution

Linnéuniversitetet/Institutionen för samhällsvetenskaper, SV

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..