Sök:

Sökresultat:

78 Uppsatser om Electrolux - Sida 1 av 6

Tillämpning av Toyotas produktionssystem på Electrolux Distriparts AB

Uppgiften som låg till grund för denna uppsats, var att ge förslag på produktivitetshöjande åtgärder på Electrolux Distriparts godsmottagning. Vår avsikt var att tillämpa delar av Toyotas produktionssystem på den befintliga processen. Detta resulterade i en serie förslag som, om de tillämpas, drastiskt kommer höja produktiviteten i den aktuella processen..

Doing business ethically and responsibly is not an option for Electrolux, it's a given : En studie om Electrolux strategiska CSR-arbete

Företag har under den senaste tiden upplevt ökade och förändrade krav från intressenter, vilket kan påvisas genom hur intresset för Corporate Social Responsibility (CSR) har intensifierats. Electrolux är ett av de företag som upplevt hur kraven förändrats, vilket i kombination med en miljökrävande verksamhet utgjort utmaningar för företaget. Ett sätt att möta intressenternas krav är genom utökat strategiskt arbete, varpå CSR kan vara ett framgångsrikt sådant tillvägagångssätt. I denna uppsats genomförs en fallstudie av Electrolux där vi ämnar besvara frågeställningen: Ur ett strategiskt perspektiv; Hur har intressenters ökade och förändrade krav påverkat karaktären av Electrolux CSR-arbete mellan år 2000-2015? Studiens analysmodell baseras på; intressent- och legitimitetsteori, Porter & Kramers steg för strategiskt hållbarhetsarbete samt Carrolls CSRpyramid.

Thinking of you - att skapa kundorientering med intern marknadsföring

The companies of today figures on a hardly competitive market. This makes it necessary for the company to find new way to create competition advantages. Since it is no longer enough to compete with the technical quality of the product the companies are forced to also enhance the functional quality. To accomplish this it becomes necessary for producing companies to be customer oriented. A customer oriented company culture can be reached with the help of internal marketing in which different activities work to inform and teach the employees about the company strategy and also about their own role as part-time marketers.This thesis examines Electrolux, a company which is currently striving to develop a customer oriented company culture.

Att lyckas med CSR : En fallstudie av Electrolux arbete med Corporate Social Responsibility med fokus på förändring/utveckling av arbetet mellan åren 2003 och 2008

During the last years, the moral and ethics in companies has been a growing subject in media. Large multinational companies are to a bigger extent using workforce in developing countries and the working conditions at the workplaces in those countries, are more or less controlled. Even if a company carefully controls its own business, it can be using subcontractors that for instance use child labour or forced labour, or in some other way makes human rights abuses. When the world gets more globalized and the market where the companies act gets bigger, there will be new issues for companies to handle. The companies have to satisfy not only the interests of the costumers and the shareholders, but also the environment around it, containing many different stakeholders.

Automatisk tvättmaskinslucka

Detta examensarbete, på 20 högskolepoäng, har genomförts under höstterminen 2006 på Högskolan i Halmstad. Examensarbetet har utförts i samarbete med Electrolux Laundry Systems i Ljungby. Projektet innefattar både produktutveckling och nykonstruktion. Huvuduppgiften med examensarbetet är att utveckla en ny typ av öppning och stängningsanordning till Electrolux större tvättmaskiner med en tvättkapacitet på 40-110 kg. En del av uppgiften var också att förbättra designen och utseendet så att produkten blir mer användarvänlig och tilltalande.Projektet som beskrivs i denna tekniska rapport bygger på en problemidentifiering i form av omfattande användarstudier och marknadsundersökningar.

En företagsanalys av Electrolux

Syftet med denna uppsats är att analysera Electrolux aktie ur ett aktieägarperspektiv under desenaste åren. Electrolux verkar på en marknad med hård konkurrens där det blir nödvändigtatt finna nya sätt att skapa konkurrensfördelar. Enbart konkurrera med produktens tekniskakvalité räcker inte. Därför tvingas de producerande företagen till att även förbättra denfunktionella kvalitén. För detta krävs det att de producerande företagen blir kundorienterade.På det här sättet vill företaget ta reda på vad konsumenterna verkligen vill ha och är en del iden extremt lyhörda kundorientering som är utgångspunkten för Electrolux produktförnyelse.Electrolux är ett tillverkningsföretag inom vitvarubranschen och företagets verksamhet ärindelad i konsumentprodukter och professionell produkter.Under 1970-talet började en stor expansiv period då företaget gjorde ett stort antalföretagsförvärv.

Utveckling av koncept för handdammsugare med borstlösa motorer

SammanfattningElectrolux är ett världsomspännande företag som producerar ett stort urval av produkter så somdiskmaskiner, kylskåp och dammsugare. En produktsort i Electrolux utbud är handhållnabatteridrivna dammsugare, vilka utgjorde 12 % av den sålda volymen dammsugare i Europa frånföretaget vid mätning i juni 2010. I Sverige har Electrolux en ledande position på marknaden förhandhållna batteridammsugare, men för att behålla försprånget krävs en ständig utveckling avnya, konsumentrelevanta produkter.Examensarbetet genomfördes under hösten och vintern 2010/2011 och hade som mål att ta framett till tre konsumentrelevanta koncept på handhållna batteridrivna dammsugare, vilka skullebygga på den nya tekniken borstlösa motorer. Resultatet presenteras i denna rapport, menlevererades också till Electrolux i form av fungerande prototyper.Projektet följde Electrolux utvecklingsprocess för primärutvecklingsprojekt vilket innefattadeförstudie, idégenerering, utvärdering, CAD-modellering och bygge av prototyper. Arbetetutfördes på Electrolux huvudkontor i Stockholm och omfattade 20 veckors arbete.I idégenereringsarbetet användes flera stödmetoder så som brainstorming, funktionsanalys ochmorfologisk matris och arbetet resulterade i fem olika koncept.

Mekaniskt brandsläckningssystem

Electrolux Laundry Systems is the world leader in manufacturing professional laundry equipment.The machines are used in the hotel sector, elderly care, in multifamily houses, laundry bars, and incommercial and institutional laundries.If there is oil or grease left in the clothes after washing may the heat from the dryer cause a chemicalreaction. This reaction may, under certain circumstances cause a fire inside the drum. Competitors toElectrolux has developed its own systems that extinguishes fire inside a tumble dryer and customershave expressed desire to purchase a fire-extinguishing system. Therefore, the project team receivedthe task by Electrolux to develop a fire-extinguishing system that extinguishes a fire in a tumbledryer.The purpose of the project has been to develop a system that both detects and responds to fire in anindustrial tumble dryer to meet the competitors and to satisfy customers' requirements.The goal was to develop a fire-extinguishing system for Electrolux Laundry Systems and develop afully functioning prototype.The project began with information searches on a variety of methods to both detect and extinguish afire. Subsequently, a number of different methods were used to develop a final solution and make aprototype.The result of the project is a fire-extinguishing system that extinguishes a fire inside a dryer.

Ansvarsfulla omstruktureringar inom svenska tillverkningsföretag : Fallstudie av Electrolux omstruktureringar 2004-2011

I en tid då världen blir allt mer globaliserad och föränderlig ställs det krav på företagen att vara konkurrenskraftiga. Många företag måste omstrukturera för att sänka kostnader och till följd av det drabbas personal och samhälle. Corporate Social Responsibility, CSR, blir ett alltmer aktuellt begrepp inom företagsvärlden och det behandlar företagens ansvar inför deras påverkan på samhället. En fallstudie på Electrolux nedläggningar och omstruktureringar av fabriker gjordes, med syftet att bidra till forskningsområdet CSR och undersöka hur svenska företag kan implementera CSR vid omstruktureringar för att minska de negativa effekterna. CSR är ett svårdefinierat begrepp och därför inkluderas fackförbundet IF Metalls åsikter som en indikator på socialt ansvarstagande vid omstruktureringsprocesser i Sverige.

Tillverkningslandseffekten vid produktutvärdering av vitvaror : En tvärsnittstudie om svenska konsumenters uppfattning av Electrolux produkter tillverkade i Polen

I dagens läge då konkurrensen för de större företagen är en global företeelse blir jakten på kostnader av primär art. Ett sätt att minska dessa är att flytta tillverkningen till ett lågkostnadsland. Allt fler svenska företag har eller kommer inom en snar framtid att expandera sin verksamhet utanför Sveriges gränser. Electrolux är redan där. Det har dock i studier fastslagits att företag som starkt förknippas med ett visst land kan lida förluster i status i folks uppfattning om deras produkttillverkning flyttas till ett lågkostandsland.

Logistisk tillämpning idag : en historisk återblick

In the rate of changes condition of the market in shape of increasing competitiveness situation, local as global, this leads to that logistics has to be developed in the same rate. Logistics has been developed from the military and after the war, logistics was figurative to the companies transport- and store problems. After this, logistics had been divided up into four different time phases (the seventies to the 21:th century). All these time phases have together develop the spectacle and focus of the logistics today. Afterward further developing of the logistics approach to Supply Chain Management (SCM) and afterward SCM, Demand Chain Management (DCM) was developed in aim to secure that the right products were manufactured on the basis of the end customers real requirement and wishes.This paper is taking the aim and problem formulation as a starting point.

Förenkling av det dagliga underhållet hos Electrolux professionella torktumlare

Projektet initierades genom ett önskemål ifrån Electrolux om en förenklad luddhantering hos dess torktumlare för den professionella marknaden. Detta då den nuvarande lösningen erfordrar underhåll med korta intervaller och oergonomiska och otympliga moment för användaren. Syftet med projektet var således att ta fram en konceptlösning, vilken förenklar det dagliga underhållet av luddhanteringen i jämförelse med den nuvarande konstruktionen. Metodologin som använts under projekts gång har genomsyras av tre produktutvecklingsmetodologier, vilka författarna kommit i kontakt med under deras studietid på högskolan i Halmstad. Då inget konstruktionsprojekt är det andra likt har författarna valt att arbeta efter ett egenkomponerat angreppssätt, specifikt för just för detta examensarbete. Författarna har under projektet fortlöpande valt ut de faser, steg och verktyg från ovanstående metodologier, som ansetts bäst passa in i det ögonblicket för att komma fram till ett så bra resultat som möjligt.

Utveckling av hygienfunktioner i diskmaskiner : Desinfektion med hjälp av UV-ljus och ozon

This thesis within the field of Integrated Product development at the Royal Insitute ofTechnology, performed at Primary Development Dishcare at AB Electrolux, is supposed to finda solution to enhance the hygiene inside an Electrolux dishwasher. The outcomes of this thesisare functional prototypes to evaluate the efficiency of disinfection by the use of Ultra VioletLight and Ozone.The thesis has followed Electrolux Primary Development process, with delivarables andcheckpoints.Ultra violett light with a wavelength of around 264 nm penetrates through the cell wall ofbacteria and micro organisms and causes a molecular rearrangement of the cells DNA. Thisprevent the bacteria from reproducing and it is considered dead. Commonly used UV-C lampstransmits the wavelength 254 nm which is very close to the optimum for germicidal action.A competitive brand have reacently launched a dishwasher claiming to achieve greaterdisinfection with an UV feature. This dishwasher was tested during the thesis and proven tohave a very low effect on the hygienic result.Two prototypes were devolped and tested for UV disinfection of dishware.

Outsourcing av IT-verksamhet : Två motalaföretags val

Att använda sig av IT-outsourcing är en fråga som allt fler börjar fundera kring. Givetvis finns det inte ett sätt som är lämpligt för alla företag. Beroende på vilka behov och förutsättningar som finns inom en organisation kan därför olika former eller grader av IT?outsourcing användas. Vid ett eventuellt beslut så är det dock viktigt att beslutsfattarna inte enbart ser till de fördelar som kan vinnas utan också se till de nackdelar som kan följa med ett sådant beslut.

Kassationsreducering: en tillämpning av arbetssättet DMAIC
vid dörrkupetillverkningen på Electrolux

Detta arbete är utfört på Electrolux i Mariestad som tillverkar kyl- och frysskåp. Vid produktionen av dessa skåp ställer kunderna stora krav på att produkterna är fria från skönhetsfel. En extra känslig del för skönhetsfel är dörrarna eftersom de är bland det första kunden ser. Kravet på dörrarna är att insidan ska vara vit och blank utan några missfärgningar. Syftet med detta arbete är att finna och reducera orsakerna till skönhetsfel som förkommer på insidan av dörrarna.

1 Nästa sida ->