Doing business ethically and responsibly is not an option for Electrolux, it's a given
En studie om Electrolux strategiska CSR-arbete
Företag har under den senaste tiden upplevt ökade och förändrade krav från intressenter, vilket kan påvisas genom hur intresset för Corporate Social Responsibility (CSR) har intensifierats. Electrolux är ett av de företag som upplevt hur kraven förändrats, vilket i kombination med en miljökrävande verksamhet utgjort utmaningar för företaget. Ett sätt att möta intressenternas krav är genom utökat strategiskt arbete, varpå CSR kan vara ett framgångsrikt sådant tillvägagångssätt. I denna uppsats genomförs en fallstudie av Electrolux där vi ämnar besvara frågeställningen: Ur ett strategiskt perspektiv; Hur har intressenters ökade och förändrade krav påverkat karaktären av Electrolux CSR-arbete mellan år 2000-2015? Studiens analysmodell baseras på; intressent- och legitimitetsteori, Porter & Kramers steg för strategiskt hållbarhetsarbete samt Carrolls CSRpyramid. Studien mynnar ut i att Electrolux hänsynstagande till intressenters krav och dess kontinuerliga strategiska CSR-arbete har resulterat i ett CSR-arbete av allt mer filantropisk karaktär. Detta strategiska och mer filantropiska CSR-arbete har varit framgångsrikt över tidsperioden då det lett till ökad konkurrenskraft och lönsamhet.