Sök:

Sökresultat:

78 Uppsatser om Electrolux - Sida 2 av 6

Identifiering av faktorer som påverkar ett transportsystem -  En studie för Electrolux Laundry Systems Sweden AB

En kartläggning på Electrolux externa transporter är gjord för att undersöka vilka faktorer som påverkar lastbilstransporter i dagsläget. Electrolux produktion och lager är uppbyggt efter TPS och kanban vilket betyder att allt som är slöseri skall elimineras och material/komponenter/artiklar endast blir försedda i produktionen vid behov. Idag använder sig Electrolux av slingbilar, som är ett transportsystem där en lastbil kör samma rutt kontinuerligt under året. Rutten utformas efter företagets leverantörer och antal dagar slingbilen ska köras sätts efter företagets behov av material/komponenter/artiklar. För att en slingbil ska vara prisvärd ska den antingen ha ett samspel med utgående gods eller ha tillräckligt hög fyllnadsgrad för att utesluta andra transportmöjligheter. En kartläggning på tre slingbilar är gjort och den gav oss den totala fyllnadsgraden på de tre slingbilarna. De tre olika slingorna vi har analyserat är Skåneslingan, Hovaslingan och Nordöstra Skåneslingan.

Electrolux och patenten. En studie av Electrolux patentstrategiska agerande 1950-1970.

Application Lifecycle Management (ALM) is a genre of computerized systems which allows system development corporations to efficiently and more easily manage, maintain and handle the applications lifecycle. These ALM systems have a wide variety of tools which can be integrated to enable and support collaborative work, while they act at the core of the organisation. Todays ALM systems support flexible system development methods throughout the entire development process. This paper focuses on a case-study of a Swedish business- and technology corporation and their use of two ALM systems with an aim to unravel the differences between these systems and their functionality to serve as a basis for decision making regarding their utilization of best practice with their ALM-Systems. Meanwhile we studied their approach to ALM systems to see if they were using them according to the initial idea of ALM systems.

Utveckling av hygienfunktioner i diskmaskiner : Desinfektion med ånga

This report is the result of a thesis work in Integrated Product Development, regarding hygienic features in dishwashers and especially disinfection by the use of steam.The thesis is performed at Electrolux Primary Development Dishcare in Stockholm and in collaboration with the Department of Machine Design at the Royal Institute of Technology.The targets of the thesis are to prove the advantages of a technology suitable to implement as a hygienic feature inside a dishwasher and to realize a functional prototype of a differentiated hygienic feature that does not exist on the market today.The process followed to perform the thesis is the process defined for Electrolux Primary Development.The technology chosen for development is disinfection by heating the water on the surface of the dishware, by the use of steam.A number of tests on how steam behaves when injected into the dishwasher tub have been performed, providing the results that have been taken in consideration when designing the prototype.The prototype consists of a pipe system provided with nozzles to eject the steam into the upper parts of the dishwasher. Tests of the final prototype show that thermal disinfection of water in a dedicated area of the tub can be reached within 9 minutes. The operation requires 0,17 liters of water and consumes 0.2kWh..

Go East!: En fallstudie av lokaliseringsbeslutet vid offshoring

This paper aims to determine what is decisive for localisation of production units when a company engages in offshoring. By performing a case study on Electrolux and comparing the results with theoretical literature we discuss the implications for manufacturing companies in general. To facilitate a structured analysis we have developed a model dividing the localisation decision into five perspectives and four geographical levels. We have found that the determinants of localisation vary depending on the geographical level of the decision process. Since all geographical levels are interconnected, the analysis needed for a decision on all levels simultaneously is very comprehensive.

Att täcka en obekant yta med Spanning Tree Covering, Topologisk Täckande Algoritm, Trilobite

Det har blivit mer och mer vanligt med ny, datoriserad teknik i hemmen. Fler människor har ett allt stressigare liv och inte längre samma tid att ta hand om det egna hemmet. Behovet av en hjälpande hand med hushållsarbete har blivit allt större. Tänk själv att komma hem från jobbet eller skolan och så har golvet blivit skinande rent utan att Ni knappt har behövt göra någonting! Det finns idag flera olika robotar på marknaden för detta ändamål. En av dessa är den autonoma dammsugaren, som är det vi inriktat vår uppsats på.

Att täcka en obekant yta med Spanning Tree Covering, Topologisk Täckande Algoritm, Trilobite

Det har blivit mer och mer vanligt med ny, datoriserad teknik i hemmen. Fler människor har ett allt stressigare liv och inte längre samma tid att ta hand om det egna hemmet. Behovet av en hjälpande hand med hushållsarbete har blivit allt större. Tänk själv att komma hem från jobbet eller skolan och så har golvet blivit skinande rent utan att Ni knappt har behövt göra någonting! Det finns idag flera olika robotar på marknaden för detta ändamål. En av dessa är den autonoma dammsugaren, som är det vi inriktat vår uppsats på.

Utsidan räknas : ?En materialstudie

Judged by appearance. This is the conclusion of research made on shopper behavior that revealed that consumers tend to go by their instinct when evaluating vacuum cleaners in a purchasing situation. Many buy the first vacuum cleaner they interact with and few buy pre-planned brands. Almost none even turn the machine on before taking a purchase decision.Electrolux Floor Care Europe has their factory for vacuum cleaners in Hungary. Increased competition from China makes it harder to "only" produce vacuum cleaners with good performance.

Varumärkesstrategi : Användandet av kända personer i reklam i varumärkesbyggande syfte

I dagens läge då konkurrensen för de större företagen är en global företeelse blir jakten på kostnader av primär art. Ett sätt att minska dessa är att flytta tillverkningen till ett lågkostnadsland. Allt fler svenska företag har eller kommer inom en snar framtid att expandera sin verksamhet utanför Sveriges gränser. Electrolux är redan där. Det har dock i studier fastslagits att företag som starkt förknippas med ett visst land kan lida förluster i status i folks uppfattning om deras produkttillverkning flyttas till ett lågkostandsland.

Marknadskommunikation ? En del av vardagen

Effektiv och uppmärksammad marknadskommunikation som skapar positiva associationer är en av de viktigaste kuggarna i hjulet för att en organisation ska lyckas urskilja sig från mängden, presentera ett enastående budskap och knyta till sig konsumenters uppmärksamhet. På en allt konkurrenstätare marknad gäller det att anpassa sig efter de situationer som kan tänkas uppstå och hela tiden ligga steget före sina konkurrenter.Studiens syfte är att undersöka hur en organisation inom elektronikbranschen arbetar för att skapa långvariga relationer med konsumenter genom effektiv och välgenomtänkt marknadskommunikation. Studien är baserad på företaget Electrolux och kommer att åskådliggöra deras tillvägagångssätt när det handlar om att, som ett av världens största företag inom elektronikbranschen, erbjuda konsumenterna något utöver vad konkurrenterna erbjuder.Den teoretiska referensramen kommer presentera litteratur inom områdena marknadskommunikation, konsumentbeteende och varumärkeshantering för att vi som författare ska ha en så bred grund som möjligt att stå på inför analysering av senare insamlad empiri. Studien har utförts med ett hermeneutiskt förhållningssätt av kvalitativ natur där empirin samlats in genom intervjuer med Electrolux för att sedan sättas i relation till befintlig teori. Därefter analyseras de empiriska data som samlats in för att finna meningsskiljaktigheter mellan Electrolux tillvägagångssätt och vad teorierna säger.

Löftet om tillhörighet -En studie om de verkliga budskapen i fast fashion reklam

Effektiv och uppmärksammad marknadskommunikation som skapar positiva associationer är en av de viktigaste kuggarna i hjulet för att en organisation ska lyckas urskilja sig från mängden, presentera ett enastående budskap och knyta till sig konsumenters uppmärksamhet. På en allt konkurrenstätare marknad gäller det att anpassa sig efter de situationer som kan tänkas uppstå och hela tiden ligga steget före sina konkurrenter.Studiens syfte är att undersöka hur en organisation inom elektronikbranschen arbetar för att skapa långvariga relationer med konsumenter genom effektiv och välgenomtänkt marknadskommunikation. Studien är baserad på företaget Electrolux och kommer att åskådliggöra deras tillvägagångssätt när det handlar om att, som ett av världens största företag inom elektronikbranschen, erbjuda konsumenterna något utöver vad konkurrenterna erbjuder.Den teoretiska referensramen kommer presentera litteratur inom områdena marknadskommunikation, konsumentbeteende och varumärkeshantering för att vi som författare ska ha en så bred grund som möjligt att stå på inför analysering av senare insamlad empiri. Studien har utförts med ett hermeneutiskt förhållningssätt av kvalitativ natur där empirin samlats in genom intervjuer med Electrolux för att sedan sättas i relation till befintlig teori. Därefter analyseras de empiriska data som samlats in för att finna meningsskiljaktigheter mellan Electrolux tillvägagångssätt och vad teorierna säger.

Vad bör svenska företagsrepresentanter tänka på vid affärer med tyska motparter?

Effektiv och uppmärksammad marknadskommunikation som skapar positiva associationer är en av de viktigaste kuggarna i hjulet för att en organisation ska lyckas urskilja sig från mängden, presentera ett enastående budskap och knyta till sig konsumenters uppmärksamhet. På en allt konkurrenstätare marknad gäller det att anpassa sig efter de situationer som kan tänkas uppstå och hela tiden ligga steget före sina konkurrenter.Studiens syfte är att undersöka hur en organisation inom elektronikbranschen arbetar för att skapa långvariga relationer med konsumenter genom effektiv och välgenomtänkt marknadskommunikation. Studien är baserad på företaget Electrolux och kommer att åskådliggöra deras tillvägagångssätt när det handlar om att, som ett av världens största företag inom elektronikbranschen, erbjuda konsumenterna något utöver vad konkurrenterna erbjuder.Den teoretiska referensramen kommer presentera litteratur inom områdena marknadskommunikation, konsumentbeteende och varumärkeshantering för att vi som författare ska ha en så bred grund som möjligt att stå på inför analysering av senare insamlad empiri. Studien har utförts med ett hermeneutiskt förhållningssätt av kvalitativ natur där empirin samlats in genom intervjuer med Electrolux för att sedan sättas i relation till befintlig teori. Därefter analyseras de empiriska data som samlats in för att finna meningsskiljaktigheter mellan Electrolux tillvägagångssätt och vad teorierna säger.

Tryckt media och kundlojalitet -En granskning av Clas Ohlsons katalog som marknadskommunikation

Effektiv och uppmärksammad marknadskommunikation som skapar positiva associationer är en av de viktigaste kuggarna i hjulet för att en organisation ska lyckas urskilja sig från mängden, presentera ett enastående budskap och knyta till sig konsumenters uppmärksamhet. På en allt konkurrenstätare marknad gäller det att anpassa sig efter de situationer som kan tänkas uppstå och hela tiden ligga steget före sina konkurrenter.Studiens syfte är att undersöka hur en organisation inom elektronikbranschen arbetar för att skapa långvariga relationer med konsumenter genom effektiv och välgenomtänkt marknadskommunikation. Studien är baserad på företaget Electrolux och kommer att åskådliggöra deras tillvägagångssätt när det handlar om att, som ett av världens största företag inom elektronikbranschen, erbjuda konsumenterna något utöver vad konkurrenterna erbjuder.Den teoretiska referensramen kommer presentera litteratur inom områdena marknadskommunikation, konsumentbeteende och varumärkeshantering för att vi som författare ska ha en så bred grund som möjligt att stå på inför analysering av senare insamlad empiri. Studien har utförts med ett hermeneutiskt förhållningssätt av kvalitativ natur där empirin samlats in genom intervjuer med Electrolux för att sedan sättas i relation till befintlig teori. Därefter analyseras de empiriska data som samlats in för att finna meningsskiljaktigheter mellan Electrolux tillvägagångssätt och vad teorierna säger.

Förenklad handtagsmontering på kyl- och frysskåp

Detta examensarbete har gjorts som avlutning på civilingenjörsprogrammet Ergonomisk Design och Produktion med inriktning Design vid Luleå Tekniska Universitet och omfattar 20 poäng. Arbetet utfördes mot Electrolux Home Products och behandlar uppgiften förenklad handtagsmontering på kyl- och frysskåp.Electrolux Home Products i Mariestad utvecklar och tillverkar kyl- och frysskåp. I samband med monteringen av handtag har man problem med att skador uppstår på dörrarna. Med dagens monteringsmetod händer det att montören slinter och repar skåpet.Syftet med examensarbetet är attundersöka vilka alternativ det finns till dagens handtagsmontering och ta fram en lösning som gör det enklare att montera handtaget. Electrolux har som önskemål ett snäppfäste som är enkelt att montera utan verktyg.Arbetet har utförts med Systematisk problembehandling som huvudsaklig metod och har omfattat delarna: informationsinsamling, problembestämning, problemklarläggning, idéverksamhet, idébedömning och slutförande i form av ritningar, prototyp och 3D-illustrationer.Arbetet inleddes med att undersöka hur handtagsmonteringen gick till, de ekonomiska förutsättningarna, samt vilka besparingar som kan göras med ett snäppfäste.En omfattande idéframtagning genomfördes som resulterade i 13 olika koncept som förenklar handtagsmonteringen.

Märkt av märkningen? -en studie av konsumeters kunskap, attityder och köpbeteende avseende etik- och miljömärkningar av den svenska livsmedelsbranschen

Effektiv och uppmärksammad marknadskommunikation som skapar positiva associationer är en av de viktigaste kuggarna i hjulet för att en organisation ska lyckas urskilja sig från mängden, presentera ett enastående budskap och knyta till sig konsumenters uppmärksamhet. På en allt konkurrenstätare marknad gäller det att anpassa sig efter de situationer som kan tänkas uppstå och hela tiden ligga steget före sina konkurrenter.Studiens syfte är att undersöka hur en organisation inom elektronikbranschen arbetar för att skapa långvariga relationer med konsumenter genom effektiv och välgenomtänkt marknadskommunikation. Studien är baserad på företaget Electrolux och kommer att åskådliggöra deras tillvägagångssätt när det handlar om att, som ett av världens största företag inom elektronikbranschen, erbjuda konsumenterna något utöver vad konkurrenterna erbjuder.Den teoretiska referensramen kommer presentera litteratur inom områdena marknadskommunikation, konsumentbeteende och varumärkeshantering för att vi som författare ska ha en så bred grund som möjligt att stå på inför analysering av senare insamlad empiri. Studien har utförts med ett hermeneutiskt förhållningssätt av kvalitativ natur där empirin samlats in genom intervjuer med Electrolux för att sedan sättas i relation till befintlig teori. Därefter analyseras de empiriska data som samlats in för att finna meningsskiljaktigheter mellan Electrolux tillvägagångssätt och vad teorierna säger.

Hur kan Electrolux Laundry Systems, Ljungby, uppnå ett effektivt monteringsarbete?

SammanfattningElectrolux Laundry Systems är världens ledande tillverkare av professionell tvättutrustning.ELS har produktionsanläggningar i Frankrike, Danmark och Sverige. Det pågår ett förändringsarbeteinom organisationen som innebär en flyttning av produktionen i Danmark tillSverige.Fyra nya produktgrupper ska börja produceras i fabriken i Sverige vilket innebär en nymonteringsanläggning. Den första produktgruppen T4190 kommer inom en snar framtidatt börja produceras i Sverige.Syftet med arbetet är att ge förslag på hur lagring, hantering samt beställning av komponenterkan ske inom monteringsanläggningen för torktumlare för att uppnå ett effektivt monteringsarbete.Utifrån syftet har följande problemformulering utarbetats.? Hur kan komponenter hanteras och lagras på ett sätt som underlättar vid monteringenav torktumlare. Denna huvudfråga delar vi in i ett antal under frågor som:? Hur kan ingående komponenter lagras för att effektivisera tillverkningen av torktumlare?? Vilken lagertyp kan tillämpas?? Hur stora bör partistorlekarna vara för att uppnå effektiv tillverkning?? När och hur bör beställningen av komponenter ske?Med utgångspunkt i studiebesök i fabrikerna i Danmark och Sverige inhämtades relevantinformation genom egna observationer och intervjuer.

<- Föregående sida 2 Nästa sida ->