Sök:

Sökresultat:

19 Uppsatser om Drivlina - Sida 1 av 2

Kommunikation med drivlina : Implementering av seriell kommunikation och LabView-gra?nssnitt fo?r DSPer i drivlina

The objective of this project was to develop an application for mobile phones using the Android operating system. The main goal was, with the help of GPS, to pinpoint locations, measure distance traveled and illustrate the progress on a map. Functionalities for just showing the map, fetching addresses and saving to a database was also implemented. The result of the work was a proper application, called MeasureApp, that fulfills the goals set in the planning stages of the project. MeasureApp can be used to measure distances where accuracy is not a main factor, i.e walks or runs.

Analys och utvärdering av elektromekanisk drivlina för hybridfordon

Precer Group har en patenterad teknologi för förbränning av fasta bränslen, till exempel pellets eller metallbränslen. Tekniken är användbar till bland annat fordon och nu är deras vision är att skapa en ny typ av miljövänligt och bränslesnålt fordon som drivs av fast bränsle. Det kommer att vara ett lättviktsfordon med seriehybridDrivlina. Drivlinan till fordonet kommer att bestå av Precers förbränningsenhet, en värmemotor, generator, batteri, motor controller och en eller flera elmotorer med tillhörande kraftelektronik.Vi har gjort en studie på vilka typer av elmotorer som kan användas för fordonsdrift och jämfört olika lösningar på vilka motorer och controllers som kan passa till fordonet Precer Group kommer att tillverka. Vi har också gjort en bedömning om det kan vara användbart med regenerativ bromsning i fordonet och på vilka sätt tekniken kan implementeras.Den generator vi anser lämpligast till värmemotorn är en borstlös DC-generator då den har hög toppverkningsgrad och en passande karaktäristik för att användas till värmemotorn.

Integrering av cirkulationspump i slutväxel för CV90

Stridsfordon 90 är ett militärfordon som BAE Systems Hägglunds i Örnsköldsvik har utvecklat och startades att produceras år 1993. Fordonet vidareutvecklas och tillverkas än idag och på grund av ökade krav på skydd och eldkraft har fordonets tjänstevikt ökat kraftigt. Från den första versionen av fordonet, Mark 1 (ca 23 ton) till senaste versionen Mark 3 (ca 35 ton). Den ökade vikten påverkar en rad av olika komponenter i fordonet och dess prestanda men det är framförallt Drivlina och fjädringssystem som påverkas mest. Fordonet har i sin Drivlina slutväxlar som växlar ned rotationshastigheten från motorns transmission och överför på så vis ett ökat drivmoment ut till drivhjul och band.

Utveckling, integrering och visualisering av radialmotorbaserad drivlina för konceptmotorcykel

Rapporten beskriver utvecklingsarbetet av ett framdrivningssystem, baserat på en egen idé, till en konceptuell motorcykel. Den huvudsakliga idén är att integrera motorcykelns Drivlina i bakhjulet genom brukandet av ett navlöst hjul.En omfattande informationsinsamling inledde projektet. Insamlingen var i huvudsak inriktad på att dissekera den traditionella fordonstekniska Drivlinan, kartlägga ingående transmissionselement samt att utreda deras inbördes funktioner. Två studiebesök på flygvapenmuseet i Linköping genomfördes, där syftet främst var att få en bättre känsla för radialmotorernas fysiska dimensioner.Genom att hålla isär arbetet med Osmos-fälgen och Drivlinan underlättades utvecklingsarbetet. Därför upprättades två problembestämningar samt en uppdelad kravspecifikation som grund för konstruktionens underfunktioner.Efter reducering av olika konstruktionslösningar för underfunktionerna, vilket främst genomfördes med logiska resonemang och framdiskuterade beslut, så återstod två snarlika förslag till lösningar inför den fortsatta vidareutvecklingen.Den slutgiltiga Drivlinan är baserad på en australiensisk radialmotor från Rotec Engineering, Rotec R3600, som kombinerats med en hybridmodul från den tyska tillverkaren ZF Sachs.

Superkondensatorer kombinerat med batterier som energilager i hybridfordon

Detta examensarbete har syftat till att utreda hur man kombinerar blysyrabatterier med superkondensatorer. Batterier är ett vanligt medium för lagring av elektrisk energi. Ett av problemen de lider av är brist på uttagbar effekt, vilket är superkondensatorns starka egenskap. I examensarbetet har först fakta tagits fram och presenterats, för att sedan kunna göra en analys av bland annat effekt, energitäthet och verkningsgrader. Resultatet visar att hos en kondensator/batteri-kombination ökas effekttätheten med en faktor 3 vid ca 23% kondensatorviktandel vid 30-sekunders urladdning, medan den viktmässiga energitätheten minskar till ca 4/5 av batteriets energitäthet vid samma urladdningtid..

Studie av nytt kylsystem för bandvagn

För att kartlägga de behov som uppkommer i samband med en ny motorinstallation innefattar rapporten en beskrivning och analys av de delar som främst påverkar kylsystemet. Tre nya koncept med vattenkyld laddluftkylning utvärderas samt möjlighetenatt uppdatera den befintliga installationen. Utvärderingen presenterar de för- och nackdelar det innebär att använda olika lösningar med vattenburen laddluftkylning i jämförelse med den befintliga direktkylningen. Beräkningar visar på att prestandakraven kan uppfyllas med den befintliga kylarinstallationen men att laddluftkylaren kräver en uppdatering för att klara de höga tryck som förekommer. Slutkonceptet visar på hur platsbesparing och minskade förluster kan uppnås genom att införa vattenburen laddluftkylning.

Nanostrukturell ytbeläggning på utsatta delar av marina drivlinor

Nowadays naval units are participating in international missions, where new and in many cases tougher conditions will affect their propulsion. This essay deals with some of the now developed nanostructure coatings and gives a presentation of how the coatings could function on some exposed parts of the naval powertrain. The essay investigates the possibility that the coatings can be used as a protective layer that will reduce or prevent wear on selected parts of the naval powertrains. As a basis for the essay, nanotechnology is described, as well as different reasons that wear occurs and application techniques for coatings The conclusion is that nanostructured coatings can be applied and provide a much better result on hardness and wear resistance as of naval powertrains compared to micro-structural coatings, both for manufacturing and renovation. The essay presents a few examples of the military utility of the nanostructure coatings as well as suggestions for further research..

Estimering av laster på PTO-kraftuttag

För att utöka ett fordons användningsområde kan det utrustas med olika typer av arbetsredskap och lasthanteringsutrustning. För att driva dessa finns möjlighet till kraftuttag (PTO - Power Take-Off) från ett antal anslutningar vid motor och Drivlina. I dagsläget saknar motorns styrsystem information om dessa laster vilket kan påverka styrningen negativt. I detta arbete presenteras en metod för att estimera det okända lastmomentet på kraftuttaget. Metoden utgår från Newtons andra lag för svänghjulet och det drivande momentet till Drivlinan beskrivs av en dynamisk modell.

Hydrostatisk drivlina : För tunga lastfordon

Examensarbetet utfördes självständigt av Cecilia Edlund som studerar på Högskoleingenjörsprogrammet i innovationsteknik och design vid fakulteten för teknik- och naturvetenskap på Karlstads universitet. Arbetet utfördes under vårterminen 2012 och omfattade 22,5hp.  Uppdragsgivaren har varit Nokalux AB som utvecklar och producerar inomhus- samt utomhusbelysning för den professionella marknaden i Norden. Företaget har ett behov av att utöka sitt produktsortiment på utomhusmarknaden. Vilket har resulterat i uppdraget att utveckla en parkarmatur med LED-teknik som ljuskälla.Fokus i examensarbetet har varit förstudien. Detta för att grundligt ta reda på information kring LED och belysningsteknik som anses betydande vid utformning av utomhusarmaturer.

Konstruktion av axelväxel med pivotfunktion för hjulfordon

Land Systems Hägglunds i Örnsköldsvik är en av världens främsta tillverkare av militära bandvagnar och stridsfordon. De utvecklar förnärvarande ett nytt fordonssystem SEP (Splitterskyddad Enhetsplattform). Tanken är att få ett flexibelt modulsystem där man kan välja mellan en band- eller hjulplattform som sedan kan utrustas med en rad olika utbytbara moduler, för att då kunna ersätta ett flertal olika fordonsvarianter. De prototyper som konstruerats och finns idag drivs av en dieselelektrisk Drivlina vilken består av två dieselmotorer med varsin generator som driver hjulen/banden med elmotorer via en gemensam DC-buss. Eftersom den dieselelektriska Drivlinan är försenad och ännu inte uppnått till det ställda effekt- och viktkraven så studeras det förnärvarande på ett mekaniskt alternativ med automatlådor, vinkelväxlar och differentialer.

Kopplingsstyrning för ökad drivlinekomfort

SammanfattningDen serie komponenter hos en lastbil där drivande moment skapas och överförs kallas Drivlina. Vid överföring av stora moment uppstår torsion i främst drivaxlarna och vid transienter i överfört moment kan Drivlinans trögheter därför komma i svängning. Scania erbjuder sedan en tid sitt automatiska växlingssystem Opticruise med en automatisk koppling som styrs med elektromekanisk aktuator. Syftet med detta examensarbete är att modellera relevant drivlinedynamik med hjälp av Simulink och SimDriveline, att undersöka huruvida kontrollerat kopplingsslip skulle kunna dämpa drivlinesvängningar, samt att ta fram en strategi för reglering av kopplingsposition med hjälp av den elektromekaniska kopplingsaktuatorn vid växelurlägg.En drivlinemodell tas fram och valideras, där endast en styvhet, i drivaxlarna, modelleras. Kopplingens momentöverföringskaraktäristik som funktion av kopplingsposition anpassas mot mätdata.

Virtuell design av en testrigg för ett vindkraftverks drivlina - Analys av vibrationsdynamik

This bachelor thesis has the purpose to visualize and document the air movementsprovided by different ventilation principles in an operating theatre. The visualizationwill be made as simple as possible in a physical model. The model and thedocumentation should be able to use in educational purposes.The study is based on the two most common systems for airflow, currently used inoperating theatres. The first principle is displacement ventilation in which the air issupplied at low velocity along the floor. The second principle is vertical parallel laminarairflow in which the air is compressed like a piston from ceiling to the floor.A review of literature resulted in the choice of size, design, and scale factor for themodel, as well as choices of ventilation principles and airflows.

Förlustsänkning i drivlina : En simuleringsmodell av hjulaxel till anläggningsmaskiner

Med ökad fokus på miljöpåverkan och bränsleekonomi vill Volvo Construction Equipment öka verkningsgraden på sina anläggningsmaskiner. På avdelningen för drivlineutveckling jobbar man bland annat med att sänka förlusterna i växellåda och hjulaxel på hjullastare och dumper. För att underlätta detta arbete har en simuleringsmodell som beskriver förluster i hjulaxlar tagits fram. Denna rapport beskriver framtagning av modellen, verifiering av modellen och vilka framtida användningsområden modellen lämpar sig för.Simuleringsmodellen är uppbyggd av ett antal komponentmodeller. Komponentmodellerna innehåller formler för respektive komponent i hjulaxeln.

Differentiallösning för dumper

Volvo CE har varit nummer ett på dumpermarknaden sedan introduktionen av den ramstyrda dumpern 1966, mycket tack vare hög kvalitet. I dag blir dock aktörerna allt fler samtidigt som de tar allt större marknadsandelar. Detta medför att konkurrenskraft och framåtsträvande blir allt viktigare inom dumperbranschen. Differentiallåsningsmekanismer är en vital del av dumperns Drivlina. De ger maskinen egenskaper så som framkomlighet, prestanda, verkningsgrad och komfort.

Nytänkande inom miljöbilsområdet

SammanfattningDagens bilar är ofta överdimensionerade och har ofta topphastigheter på över 200 km/h. Detta är hastigheter som väldigt få personer någonsin kör i och som dessutom är olagliga i Sverige och i de flesta av Europas länder. Överdimensioneringen resulterar i många fall i en lägre effektivitet vilket ger en högre bränsleförbrukning.Syftet med detta projekt var att reda ut hur medelsvensken använder sin bil och utefter detta ta reda på vilken typ av Drivlina som är bäst anpassad ur miljösynpunkt och dimensionera denna.För att ta reda på hur medelsvensken använder sin bil gjordes en litteraturstudie över svenskars körvanor. Från denna kunde det fastställdas att den genomsnittliga bilresan i Sverige var 17 kilometer lång och att en Svensks dagliga genomsnittliga resväg var 40 kilometer. En kravspecifikation ställdes upp med svenskars körvanor som grund där det bland annat fastställdes att bilens räckvidd för eldrift skulle vara minst 80 kilometer, detta för att kunna täcka majoriteten av befolkningens dagliga resväg.En seriehybrid med navmotorer valdes som det lämpligaste drivsystemet, och för att dimensionera detta användes en Toyota Prius Five som modell för en standardbil.

1 Nästa sida ->