Sök:

Kopplingsstyrning för ökad drivlinekomfort

SammanfattningDen serie komponenter hos en lastbil där drivande moment skapas och överförs kallas drivlina. Vid överföring av stora moment uppstår torsion i främst drivaxlarna och vid transienter i överfört moment kan drivlinans trögheter därför komma i svängning. Scania erbjuder sedan en tid sitt automatiska växlingssystem Opticruise med en automatisk koppling som styrs med elektromekanisk aktuator. Syftet med detta examensarbete är att modellera relevant drivlinedynamik med hjälp av Simulink och SimDriveline, att undersöka huruvida kontrollerat kopplingsslip skulle kunna dämpa drivlinesvängningar, samt att ta fram en strategi för reglering av kopplingsposition med hjälp av den elektromekaniska kopplingsaktuatorn vid växelurlägg.En drivlinemodell tas fram och valideras, där endast en styvhet, i drivaxlarna, modelleras. Kopplingens momentöverföringskaraktäristik som funktion av kopplingsposition anpassas mot mätdata. Försök genomförs där svängningsdämpning vid kopplingsslip undersöks och det framkommer att kopplingsslip har en dämpande effekt på drivlinesvängningar.Ett första förslag på en strategi för kopplingsreglering vid växelurlägg, där slipreglering följt av en rampad öppning av kopplingen tillämpas, presenteras även. Det visar sig vara möjligt att skapa mjuk tillbakavridning av den uppvridna drivlinan som inte genererar några nämnvärda drivlinesvängningar vid simuleringar med en samplingstid på 0.001 s och utan övriga begräsningar. Vid simuleringar med aktuatorfördröjning, aktuatorbegränsning, större samplingstid respektive en olinjär styvhet modellerad i kopplingen, misslyckas dock konstantslipsregleringen och så även vid test i bil.Slutsatsen blir att svängningsdämpning kan uppnås genom kopplingsslip, men det snabba, olinjära förlopp som uppstår då stick övergår till slip i kopplingen vid överföring av relativt stora moment, kan dock inte att regleras i det befintliga systemet med den framtagna algoritmen, på grund av de begränsningar som finns.

Författare

Anders Olsson

Lärosäte och institution

KTH/Maskinkonstruktion (Inst.)

Nivå:

"Masteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng (med vissa undantag) utfört för att erhålla masterexamen.

Läs mer..