Sök:

Konstruktion av axelväxel med pivotfunktion för hjulfordon

Land Systems Hägglunds i Örnsköldsvik är en av världens främsta tillverkare av militära bandvagnar och stridsfordon. De utvecklar förnärvarande ett nytt fordonssystem SEP (Splitterskyddad Enhetsplattform). Tanken är att få ett flexibelt modulsystem där man kan välja mellan en band- eller hjulplattform som sedan kan utrustas med en rad olika utbytbara moduler, för att då kunna ersätta ett flertal olika fordonsvarianter. De prototyper som konstruerats och finns idag drivs av en dieselelektrisk drivlina vilken består av två dieselmotorer med varsin generator som driver hjulen/banden med elmotorer via en gemensam DC-buss. Eftersom den dieselelektriska drivlinan är försenad och ännu inte uppnått till det ställda effekt- och viktkraven så studeras det förnärvarande på ett mekaniskt alternativ med automatlådor, vinkelväxlar och differentialer. Den mekaniska bandplattformen är under utveckling och syftet med detta examensarbete är en fördjupning och fortsättning av den konceptstudie av mekanisk hjulplattform som påbörjades under 2003. Mitt arbete har avgränsats till de nedre axeldifferentialerna och mellandifferentialerna. Dessa krav har satts på den mekaniska hjulplattformen: ? Fordonet ska kunna utföra centrumsväng dvs. rotera runt sin centrumaxel, viket innebär mekaniskt att axeldifferentialerna ska ha motroterande utgående medbringare. ? 6-hjulsdrift vid terrängkörning ? Framhjulsdrift vid landsvägskörning ? Klara de vridmoment och varvtal som komponenterna kommer att utsättas för under fordonets beräknade livstid. Flera olika koncept har undersökts och jag har kommit fram till en fungerande drivlinelayout med detaljkonstruerade axelväxlar som klarar de uppställda kraven gällande funktion och hållfastighet. Dimensionering av alla kritiska ingående komponenter såsom kugghjul, axlar, kopplingar, tätningar och lager har gjorts för att slutligen visualiseras med en modell i CAD-systemet Catia V5

Författare

Assar Christensen

Lärosäte och institution

Luleå/Tillämpad fysik, maskin- och materialteknik

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..