Sök:

Integrering av cirkulationspump i slutväxel för CV90


Stridsfordon 90 är ett militärfordon som BAE Systems Hägglunds i Örnsköldsvik har utvecklat och startades att produceras år 1993. Fordonet vidareutvecklas och tillverkas än idag och på grund av ökade krav på skydd och eldkraft har fordonets tjänstevikt ökat kraftigt. Från den första versionen av fordonet, Mark 1 (ca 23 ton) till senaste versionen Mark 3 (ca 35 ton). Den ökade vikten påverkar en rad av olika komponenter i fordonet och dess prestanda men det är framförallt drivlina och fjädringssystem som påverkas mest. Fordonet har i sin drivlina slutväxlar som växlar ned rotationshastigheten från motorns transmission och överför på så vis ett ökat drivmoment ut till drivhjul och band. Dessa slutväxlar är oljesmorda och på grund av fordonets ökade vikt belastas slutväxlarna hårt och som följd av detta utvecklas mer friktionsförluster som värmer upp oljan. Oljan i slutväxlarna behöver sålunda kylas. Ett oljekylsystem för Mark 3 infördes men oljekylsystemet fungerar dock inte tillfredställande då problem finns med drivenhet till cirkulationspumpen.Detta examensarbete syftar till att hitta en ny förbättrad lösning av cirkulationssystemet. Denna rapport beskriver arbetet från idé till färdig lösning. Lösningen har konstruerats i CAE-verktyget Catia V5, även beräkningar av dimensioner för pump och diameter av oljekanaler och dess påverkan av tryckfall har framställts. Resultatet av arbetet är en integrerad cirkulationspump i slutväxeln som uppfyller de krav som var ställda för problemet och som sålunda är en lösning till det givna problemet.

Författare

Anton Hultdin

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för teknikvetenskap och matematik

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..