Sök:

Sökresultat:

992 Uppsatser om Dela - Sida 1 av 67

50/50 Om konsten att dela föräldraledigheten -En studie om fem familjers erfarenheter

AbstraktVi har genomfört en kvalitativ undersökning där vi har intervjuat fem föräldrapar som Delat nästintill lika på föräldraledigheten. Fokus har legat på papporna och vårt syfte var att försöka förstå vad som motiverat dessa pappor till att vara hemma med sina barn i lika stor utsträckning som mammorna. Vi ville även se om det verkligen är så svårt att Dela lika på föräldraledigheten som det ofta sägs vara, samt inspirera fler föräldrar till att Dela lika. Intervjuerna presenteras i uppsatsen som livsberättelser och i analysen reflekterar vi kring dessa med hjälp av utvalda teorier och begrepp, bland annat Giddens: rena förhållanden och Beck och Beck-Gernsheim: första och andra moderniteten. Vårt resultat visar att det är flera faktorer som motiverat papporna till att ta ut sin del av föräldraledigheten, den främsta är pappans och mammans gemensamma vilja att Dela lika och att skapa en nära relation till sitt barn..

Patienters inställning till att dela rum : En deskriptiv tvärsnittstudie

SAMMANFATTNINGSyftet med studien var att undersöka patienters inställning till att Dela rum med patienter av motsatt kön och ålder. Metoden som användes var en deskriptiv tvärsnittsstudie med kvantitativ ansats som utfördes på två akutkirurgiska avdelningar. Det var 33 inneliggande patienter som deltog i studien. En studiespecifik enkät Delades ut med tio frågor och två frågor om kön och ålder. Frågorna rörde olika synpunkter om hur det är att Dela rum med andra patienter och om hur det är att Dela rum med patienter med motsatt kön och ålder.

Hur apotekskunder upplever sin medicinering med delade tabletter

Bakgrund: Ordinationer med dosering som innebär att tabletter skall Delas förekommer på 10 % av alla recept i Sverige. Ordinationer med Delade tabletter kan upplevas som ett problem hos patienten. Detta kan leda att följsamheten till sin medicinering påverkas negativt. Syftet med studien är att ta reda på hur apotekskunder upplever sin medicinering med Delade tabletter.Metod: Intervjustudie med apotekskunder, >18 år, som har en ordination med en dosering som innebär att tabletterna behöver Delas.Resultat: Av 412 inkluderade apotekskunder uppgav 30 % av studiepopulationen att de upplevde problem med delningen av tabletterna. Vanliga problem var att tabletterna var för hårda och svåra att Dela, att det blir olika stora Delar, att tabletterna går sönder/bli smulor/småDelar.

Kvinnliga och manliga patienters inställning till att dela vårdsal på kirurgiska avdelningar : En strukturerad enkätstudie

Bakgrund: Den senare tidens ökade effektiviseringskrav inom sjukvården har lett till att det numera är allt vanligare att patienter av motsatt kön får Dela sal. Syfte: Att ta reda på manliga och kvinnliga patienters inställning till att Dela vårdsal på kirurgiska vårdavdelningar. Metod: Kvantitativ deskriptiv enkätstudie av tvärsnittstyp med totalt 69 deltagare, vars medelålder var 64 år, vilka var inneliggande på två kirurgiska vårdavdelningar. Resultat: En övervägande del av patienterna ställde sig positiva till att Dela sal med såväl flera patienter som patienter av motsatt kön. Dock tenderade kvinnorna att vara mindre toleranta till detta än männen.

Kunskapsdelning : Viljan att dela sina kunskaper

Kvalificerad arbetskraft är en av de viktigaste resurserna ett företag kan tillgå. Då kunskap, färdigheter och expertis generellt sett inte är allmänt tillgängligt krävs det därför att hitta vägar för att bibehålla kunskapsbärande arbetskraft och kanske ännu viktigare, att attrahera till gemensamt utnyttjande av kunskap. Gemensamt utnyttjande av olika individers kunskaper är dock inget som skall tas förgivet eftersom en rad olika faktorer inverkar på individers vilja att Dela med sig av sitt kunnande.En grundförutsättning för kunskapsdelning är beroende på organisationers uppbyggnad och vilket företagsklimat som finns. Mindre formaliserade organisationer är att föredra där handlingsfriheten och öppenhet är framträdande. Gemenskap, Delaktighet, ansvar och förtroende är viktiga incitament för viljan att Dela sina kunskaper..

Friendvertising på Facebook - varför delar vi? : En kvalitativ studie av Facebookanvändares till att dela med sig av reklamkampanjer på Facebook

Friendvertising är en metod marknadsförare använder sig av för att få konsumenter att själva sprida reklam via sociala nätverk. För att konsumenter ska sprida ett företags budskap krävs att de motiveras till det. Den här studien har undersökt vad som motiverar Facebookanvändare att Dela reklam på Facebook, med syfte att skapa förståelse för dessa motiv. Totalt genomfördes fyra gruppintervjuer, med respondenter från gruppen unga studerande. Resultatet visar att Facebookanvändare motiveras att Dela för att kunna påverka sin omgivning, kommunicera med vänner och vara altruistiska, samt för att stärka sin identitet.

Kunskap a?r mer dialogbaserat a?n monologbaserat : En studie om Knowledge Sharing i sma? och medelstora fo?retag

Befintlig forskning pa? omra?det har dragit slutsatsen att Knowledge Sharing a?r av stor vikt fo?r ett fo?retags framtida o?verlevnad och att sma? och medelstora fo?retag i ma?nga fall inte tagit de a?tga?rder som beho?vs fo?r att fra?mja en o?kad kunskapsdelning mellan medarbetarna. Studien belyste da?rfo?r Knowledge Sharing inom sma? och medelstora, projektbaserade fo?retag. Syftet med studien var att o?ka fo?rsta?elsen och bidra med kunskap ga?llande hur medarbetarna inom sma? och medelstora fo?retag arbetar med och kan stimulera Knowledge Sharing.

Välj, kontrollera och dela: : en sekundär skärmupplevelse

Detta examensarbete har varit att ta fram ett koncept för ett second-screenlager till företaget Headwebs filmuthyrningstjänst. Denna rapport visar på hur tre second-screenfunktioner kan appliceras i en video on demand-tjänst. De tre funktionerna som applicerades var att som användare via sin second-screen välja på vilken enhet man vill se sin film, kontrollera filmens playbackkontroller och välja ut små filmklipp från filmen och Dela dessa på sociala medier.Resultatet blev ett lo-fi-prototyp som visar hur de tre funktionerna kan appliceras på Headwebs iPadtjänst och listar för- och nackDelar med de olika konceptet..

Vinstdelningssystem i en advokatbyra? : - systemets pa?verkan pa? o?vriga ekonomistyrningssystem

De sto?rsta affa?rsjuridiska advokatbyra?erna i Sverige har genomga?tt stora fo?ra?ndringar de senaste decennierna och advokatens yrkesroll a?r i fo?ra?ndring. Byra?erna har blivit mer professionella i strukturen, men dess a?gandeform har la?nge fo?rblivit ofo?ra?ndrad. A?gandeformen besta?r av ett Dela?garskap vilket inneba?r att advokatbyra?n a?gs av ett antal advokater som a?ven a?r ansta?llda pa? samma byra?.

Chefers inställningar och attityder till delat ledarskap

Denna studie belyser vad ett Delat ledarskap kan innebära för vård och omsorgsverksamheten i Nyköpings kommun. Tanken med uppsatsen är att få fram mer kunskap om begreppet Delat ledarskap och om Nyköpings kommuns chefer är positivt eller negativt inställda till att Dela ledarskap.Frågeställningarna är:Vilken syn har divisionschef/områdeschefer och enhetschefer på Delat ledarskap?Vad lägger divisionschef/områdeschefer och enhetschefer in i begreppet Delat ledarskap?Vad anser divisionschef/områdeschefer att enhetschefer ska kunna Dela på och vad anser enhetscheferna själva?Undersökningen bygger på en kvantitativ och en kvalitativ metod med en hermeneutisk ansats. I undersökningen ingår en enkät- och intervjuundersökning för att få ett bredare och djupare resultat..

Faktorer som påverkar informationsdelning : Ur ett MTO-perspektiv

Informationsdelning är viktigt för att en organisation ska kunna uppnå god effektivitet, men i många fall Delas och används inte information på det sätt som det skulle kunna göras. För att förbättra informationsdelningen har vissa företag investerat eller utvecklat IT-applikationer, men teknologin måste samverka med mänskliga och organisatoriska faktorer för att den önskade informationsdelningen ska kunna uppnås. Studiens syfte var att beskriva vilka faktorer som påverkar informationsdelningen ur ett MTO-perspektiv. För att svara på syftet genomfördes en fallstudie på ett konsultföretag som arbetar med produkt- och teknisk dokumentation och på fallföretaget utfördes 6 intervjuer med tekniska skribenter. Några av de faktorer som identifierats är att människan måste vara medveten om varför det är viktigt att Dela viss typ av information, för att vilja Dela och för att informationen ska hålla en bra kvalitet.

Hur kunden upplever och hanterar sin medicinering med delade tabletter

Att Dela tabletter är en del av vardagen för ett antal kunder på apoteket eftersom det inte alltid finns en tablett i rätt styrka tillgänglig. Det innebär ett extra moment som ibland försvåras av att tabletten är hård eller smulas sönder, vilket i sin tur kan leda till att motivationen för att ta medicinen påverkas. För att undersöka hur kunden upplever och hanterar sin medicinering med Delade tabletter så har denna intervjustudie utförts. Intervjustudie av apotekskunder utfördes från den 14 april till den 7 maj 2008 på Sjukhusapoteket och Apoteket Hjorten i Örebro. Alla kunder med doseringar med Delade tabletter tillfrågades om de hade möjlighet att svara på några frågor om sin medicinering.

Hur kunden upplever och hanterar sin medicinering med
delade tabletter

Att Dela tabletter är en del av vardagen för ett antal kunder på apoteket eftersom det inte alltid finns en tablett i rätt styrka tillgänglig. Det innebär ett extra moment som ibland försvåras av att tabletten är hård eller smulas sönder, vilket i sin tur kan leda till att motivationen för att ta medicinen påverkas. För att undersöka hur kunden upplever och hanterar sin medicinering med Delade tabletter så har denna intervjustudie utförts. Intervjustudie av apotekskunder utfördes från den 14 april till den 7 maj 2008 på Sjukhusapoteket och Apoteket Hjorten i Örebro. Alla kunder med doseringar med Delade tabletter tillfrågades om de hade möjlighet att svara på några frågor om sin medicinering.

Apotekskunders upplevelser av att tabletterna smular vid delning och vad de gör med smulorna

Bakgrund: Många kunder tycker det är svårt att Dela tabletter när de blir ordinerade att göra det och en orsak kan vara att tabletterna smulas sönder vid delning. Följsamheten kan påverkas negativt av att tabletterna smulas sönder. Cirka 10 % av kunderna i tidigare studier har fått kassera tabletter på grund av delningsproblem. Syftet med studien är att ta reda på i vilken utsträckning kunder upplever att tabletterna smulas sönder när de försöker Dela dem samt vad kunden gör med smulorna.Metod: Intervjuer med apotekskunder, 18 år och äldre som har fått ett recept med dosering på Delade tabletter expedierat.Resultat: Totalt intervjuades 475 av 572 tillfrågade apotekskunder. Det visade det sig att 174 apotekskunder har upplevt att tabletterna smular vid delning och att 29 apotekskunder upplever smulning som ett problem.

Kunskap - att dela eller inte dela : En fallstudie på en säljavdelning inom ett transportföretag

Knowledge Management (KM) är ett välkänt område inom företagsekonomin. KM används för att hantera kunskap inom företag exempelvis för att skapa, hantera, lagra och Dela information. I den här studien har vi gått närmare in på kunskapsdelning hos säljare. Vi skriver, i denna studie, på uppdrag av Företag A, som är verksamma inom transportbranschen i Sverige. I uppdraget ingår det att ta reda på hur Företag A kan ta del av säljarnas kunskap och information om bland annat kunder och konkurrenter.Det teoretiska syftet med uppsatsen är att förstå vilka möjligheter och hinder som påverkar säljare att Dela med sig av kunskap till andra i en organisation.

1 Nästa sida ->