Kunskap a?r mer dialogbaserat a?n monologbaserat
En studie om Knowledge Sharing i sma? och medelstora fo?retag
Knowledge SharingKnowledge ManagementSmall and medium-sized enterprisesKnowledge SharingKnowledge ManagementSmå och medelstora organisationer
Befintlig forskning pa? omra?det har dragit slutsatsen att Knowledge Sharing a?r av stor vikt fo?r ett fo?retags framtida o?verlevnad och att sma? och medelstora fo?retag i ma?nga fall inte tagit de a?tga?rder som beho?vs fo?r att fra?mja en o?kad kunskapsdelning mellan medarbetarna. Studien belyste da?rfo?r Knowledge Sharing inom sma? och medelstora, projektbaserade fo?retag. Syftet med studien var att o?ka fo?rsta?elsen och bidra med kunskap ga?llande hur medarbetarna inom sma? och medelstora fo?retag arbetar med och kan stimulera Knowledge Sharing. Forskningsansatsen var en kvalitativ design med semistrukturerade intervjuer da?r utga?ngspunkten var att studera Knowledge Sharing utifra?n medarbetarnas insta?llningar och erfarenheter.Studien visade att den praktiska delningen av kunskap inom sma? och medelstora fo?retag skedde genom informella metoder sa?som mo?ten och personlig kommunikation. Den explicita kunskapen fo?redrogs att delas genom personifiering och dialog. Det ansa?gs generera djupare kunskap att dela genom personifiering a?n genom kodifiering. Individer vill dela expertis naturligt, och den ba?sta organisatoriska policyn kan vara att skapa tillfa?llen fo?r ma?nniskor att diskutera och utbyta kunskaper. Bonussystem fo?r att motivera de ansta?llda till att dela kunskaper i ho?gre utstra?ckning fanns implementerade inom vissa utav de underso?kta fo?retagen. Medarbetarna drevs dock av andra motiv fo?r att dela kunskap a?n rent moneta?ra incitament. Kunskapsdelningsbeteendet motiveras av delarens o?nskan att hja?lpa andra och bidra till organisationen. Andra starka motiv till Knowledge Sharing var att dela kunskap fo?r att i sin tur fa? kunskaper returnerade och att det var roligt.