Sök:

Kunskap - att dela eller inte dela

En fallstudie på en säljavdelning inom ett transportföretag


Knowledge Management (KM) är ett välkänt område inom företagsekonomin. KM används för att hantera kunskap inom företag exempelvis för att skapa, hantera, lagra och dela information. I den här studien har vi gått närmare in på kunskapsdelning hos säljare. Vi skriver, i denna studie, på uppdrag av Företag A, som är verksamma inom transportbranschen i Sverige. I uppdraget ingår det att ta reda på hur Företag A kan ta del av säljarnas kunskap och information om bland annat kunder och konkurrenter.Det teoretiska syftet med uppsatsen är att förstå vilka möjligheter och hinder som påverkar säljare att dela med sig av kunskap till andra i en organisation. För att kunna svara på syftet har vi använt oss av teorier som behandlar kunskapsdelning, Knowledge Transfer, Knowledge Sharing och exempelvis Nonaka & Takeuchis (1995) klassiska SECI modell samt Communities of Practice. För att se vilka hinder som påverkar kunskapsdelning har vi gått in på Rieges (2005) tre indelningar av hinder som är individuella, organisationella och tekniska hinder.Vi har gjort en kvalitativ studie och genomfört semi-strukturerade intervjuer med nio personer från företagets säljavdelning. Resultatet visar på att det finns många som delar kunskap med andra personer inom sin avdelning men även till andra personer och avdelningar internt på företaget. Vi ser bland annat att säljarna har möjlighet att snabbt se förändringar som kan ske, eftersom de har en nära dialog med sig kund. Det gör att om säljarna delar med sig av den informationen till företaget kan de utnyttja det till att bland annat ändra sina erbjudanden på att de passar kunden bättre. Vi har även kommit fram till att de IT-system som finns och används på företaget har möjlighet att förbättras, för att det upplevs av studiens respondenter att det saknas enkla sökfunktioner samt att det finns begränsade åtkomster i företagens befintliga system. I slutet på den här studien tar vi upp fler slutsatser som vi funnit samt ger praktiska rekommendationer till företaget som de kan använda för att skapa bättre förutsättningar för att dela kunskap och information internt.

Författare

Helena Lundgren Jonsson Ida

Lärosäte och institution

Umeå universitet/Företagsekonomi

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..