Sök:

Sökresultat:

24 Uppsatser om Bilbranschen - Sida 1 av 2

Vad motiverar användandet av belöningssystem - en fallstudie av bilbranschen

Uppsaten är en kvalitativ fallstudie av fyra företag i Bilbranschen. Syftet är att undersöka belöningssystemens utformning och hur det påverkar de anställdas motivation..

En däckspark på bilåterförsäljarna - belöningssystem i bilbranschen

Vi har gjort en kvalitativ tvärsnittsstudie av belöningssystem i Bilbranschen då vi funnit det intressant att studera de olika belöningssystemens utformining och de faktorer som ligger bakom utformandet av dessa. Våra primära källor har utgjorts av interjuer som tagit plats med en person med styrande roll på sex olika bilförsäljningsanläggningar, fem av dessa lokaliserade i Malmö-Lund området och en av dem i Stockholm. De sekundära källor vi har använt är främst teorier om motivation och agent-principal förhållanden. Vi har även studerat litteratur om belöningssystem och texter tryckta i branschtidningar om belöningssystems utforming i Bilbranschen. Vi har kommit fram till att det finns många fler bakomliggande faktorer som påverkar belöningssystemet än bara strategiskt tänkande och agentproblematik.

Vill du dela ditt liv med mig? : En kvalitativ studie om värdeskapande genom en mobilapplikation inom bilbranschen.

Syfte:Syftet med studien är att beskriva och analysera vilka funktioner en mobilapplikation från ett bilhandelsföretag, också som självständigt serviceföretag, behöver ha för att konsumenter ska kunna skapa och uppleva värde. Undersökningen ämnar även att förstå och analysera hur företaget borde möjliggöra ett högre värde för konsumenterna genom en mobilapplikation.Metodik:Studien är i sammarbete med Holmgrens Bil och antar en abduktiv ansats, med en kvalitativ forskningsstrategi. Dataproduceringen har skett genom intervjuer med två personer på företaget och flertalet konsumenter.Slutsats:Studien visar att ett bilhandelsföretags mobilapplikation behöver vara uppdelad på innan bilköp och efter bilköp då funktionerna uttryckligen skiljer sig åt. Studien har vidare visat att ett högre värde möjliggörs ifall konsumenterna kan integrera och förenkla sina billiv i en rums- och tidsoberoende funktion..

Förändringar på bilmarknaden ? Strategiska åtgärder ur återförsäljarnas perspektiv

Uppsatsens titel: Förändringar på bilmarknaden ? Strategiska åtgärder ur återförsäljarnas perspektiv. Ämne: Företagsekonomi, strategic management, Business to BusinessFörfattare: Kristiansson Anders, Skiöld OlaHandledare: Holmberg Leif, Rudenstam Nils-GunnarNyckelord: Strategic management, synergieffekter, konkurrensfördelar, distributionssystem, IO ?teori, strategiska analyser Syfte: Analysera återförsäljarpektivet utifrån nya förutsättningar på bilmarknaden. Metod: I studien undersöker vi vad de nya så kallade gruppundantagen har haft för inverkan för personbilsåterförsäljarna ur strategisk synpunkt med fokus på det externa IO-synsättet.

Inträdeshinder på eftermarknaden

Det har visat sig att avregleringar på monopolmarknader inte alltid skapar total konkurrens då det fortfarande kan förekomma hinder efter avregleringen. Den totala konkurrensen motverkas av aktörer som sedan tidigare varit ledande på denna marknad och som vill försvara sin marknadsposition. De hinder som dessa aktörer uppsätter kallar inträdeshinder. Eftermarknaden för Bilbranschen har nu avreglerats för att främja konkurrensen. Finns det inträdeshinder som motverkar fri konkurrens? Syftet med vår undersökning är att se vilka inträdeshinder som går att identifiera på eftermarknaden för Bilbranschen samt vilket specifikt inträdeshinder i denna bransch som är mest svåröverkomligt.

Inträdeshinder på eftermarknaden

Det har visat sig att avregleringar på monopolmarknader inte alltid skapar total konkurrens då det fortfarande kan förekomma hinder efter avregleringen. Den totala konkurrensen motverkas av aktörer som sedan tidigare varit ledande på denna marknad och som vill försvara sin marknadsposition. De hinder som dessa aktörer uppsätter kallar inträdeshinder. Eftermarknaden för Bilbranschen har nu avreglerats för att främja konkurrensen. Finns det inträdeshinder som motverkar fri konkurrens? Syftet med vår undersökning är att se vilka inträdeshinder som går att identifiera på eftermarknaden för Bilbranschen samt vilket specifikt inträdeshinder i denna bransch som är mest svåröverkomligt. Slutsatser Två av inträdeshindren, stordriftsfördelar samt tillgång till distributionsled är inte identifierbara på det nya marknadssegment som har öppnats.

Värdering av inbytesbilar: en kvalitativ studie av fyra bilföretag inom Luleå kommun

En viktig och långvarig debatt inom redovisning har behandlat värderingsproblematiken. Varulagret är oftast den mest svårvärderade posten bland ett företags omsättningstillgångar. Felaktigheter i varulagervärderingen är en vanlig orsak till felaktigheter i ett företags redovisade resultat då det ofta är svårt rent beräkningstekniskt att fastställa varulagrets värde. Denna beräkningstekniska problematik förekommer i hög grad inom Bilbranschen vad gäller inbytesbilar. Dessa bilar värderas till viss del subjektivt vilket kan leda till ifrågasättande om det fastställda värdet är pålitligt.

Att tänja ett varumärke - en studie av varumärkesutvidgning i bilbranschen

Titel: Att tänja ett varumärke ? en studie av varumärkesutvidgning i Bilbranschen. Författare: Johan Hasselblad & Martin Nilsson Problem: Inom Bilbranschen har man länge använt sig av varumärkesutvidgningar som en strategi för affärsutveckling. Det är inom denna bransch nästan uteslutande vertikala utvidgningar som används, det vill säga att varumärket används också på de billigare/mindre eller dyrare/större bilmodeller som företaget väljer att introducera på marknaden. Strategin att utvidga ett befintligt varumärke anses av många ha större framgångspotential än att introducera den nya modellen under ett eget märke.

Provisionsbaserad försäljning i bilbranschen : En fallstudie om motivation och belöningssystem

Uppsatsen berör hur säljares motivation till sin arbetsuppgift på ett bilföretag påverkas av företagets rådande belöningssystem genom en fallstudie. För att få en bredare förståelse för vad som motiverar säljarna så undersöker fallstudien ifall det finns andra faktorer än belöningssystemet som påverkar säljarna. Med hjälp av motivationsteorier som förklarar vad som driver anställda till att motiveras på jobbet, samt om syftet med belöningssystemets utformande så formuleras en enkätundersökning där de anställda säljarna får svara i vilken grad de instämmer på påståenden som berör deras arbetsförhållanden. Resultaten analyseras i termer av vilka faktorer som säljarna anser vara drivande i deras dagliga arbete. För att få en större insikt om hur företagets belöningssystem är utformat utförs en intervju med en platschef.

PEUGEOT- en studie av de svenska återförsäljarnas handlingsutrymme vad gäller marknadsföring

Sammanfattning Uppsatsen ställer frågan om hur stort handlingsutrymme Peugeots återförsäljare har att anpassa sin marknadsföring. Vi beskriver utförligt Peugeots organisation och position inom Bilbranschen för att ge läsaren en god bakgrundsförståelse för de förutsättningar under vilka återförsäljarna verkar i Sverige. Därefter redovisas resultatet av den empiriska undersökningen vi genomfört, baserad på kvalitativa intervjuer med sex svenska Peugeotåterförsäljare. Empirianalysen och tillhörande relevant teori delas upp i fyra temakapitel. Därefter följer de slutsatser som vi kunnat dra av den samlade informationen.

Volvo Personvagnar AB i Sverige : värdeskapande faktorer i den konkurrensutsatta bilbranschen

Intentionen med uppsatsen har varit att ta reda på vad det är som gör att personer väljer ett visst bilmärke och varför. Ut från detta resonemang har vi tagit reda på hur den svenska bilmarknaden ser ut och vilka konkurrensstrategier det finns. Därefter har en svensk biltillverkare undersökts: Volvo Personvagnar AB. Detta för att ta reda på vilka värdeskapande faktorer de använder sig av för att kunden ska välja just dem bland alla konkurrenter.Syftet har varit att belysa Volvo Personvagnars värdeskapande faktorer och ta reda på om dessa faktorer uppfattas av kunderna på det sätt Volvo Personvagnar önskar. Undersökningen har skett genom intervjuer med Volvoanställda och återförsäljare samt en enkätundersökning med kunder.

Förväntningsgap inom bilbranschen : Vad gör revisorn och vad tror kunden?

Efter företagsskandaler runt millennieskiftet i bland annat USA och Sverige så har lagar och regler skärpts kring bolagsstyrning. I Sverige har ett nytt regelverk införts för bolagsstyrning, Svensk kod för Bolagsstyrning. Den ursprungliga koden började gälla 1 juli 2005, då gällde den bara börsnoterade bolag i Sverige med ett marknadsvärde på över tre miljarder kronor. 1 juli 2008 kom den reviderade koden för bolagsstyrning ut, som omfattar samtliga bolag på den svenska börsen. Den reviderade koden har omarbetats för att passa de mindre såväl som de större företagen på börsen.

Varför köra grönt? : - En kvalitativ studie om vad som påverkar konsumenters adoption av miljöfordon

Miljön har kommit allt mer i fokus de senaste åren och en bransch som är särskilt viktig är Bilbranschen vilken påverkar miljön i stor utsträckning. Exempelvis den svenska regeringen har framfört en önskan om att vara helt oberoende av olja år 2020 och detta är något som uppenbarligen skulle påverka Bilbranschen och tydliggör behövet av miljövänliga fordon. Dessa så kallade miljöfordon lanserades i större omfattning redan på 1990-talet men har ännu inte nått kommersiell framgång. Anledningen till detta har sannolikt att göra med olika faktorer förknippade med produkten vilka påverkar konsumenters adoption negativt. Med adoption menas den process i fem steg av Rogers (1995) som förklarar hur en konsument blir först medveten om en produkt och fram tills det att personen ifråga blir en regelbunden användare.

Infotainmentsystem i bilar : Hur nuvarande riktlinjer förhåller sig till konsumenters krav på funktionalitet

Teknikutvecklingen inom Bilbranschen ökar i takt med konsumenters krav på multifunktionella system. Mobiltelefoner är ett vanligt inslag i konsumenternas vardag och används dessvärre även under bilkörning. Det finns ett tydligt samband mellan mobilanvändning bakom ratten och antalet trafikolyckor. Detta antal skulle kunna minska om infotainmentsystem kan erbjuda samma funktionalitet fast på ett mer trafiksäkert sätt. Det finns idag riktlinjer gällande användarupplevelse och trafiksäkerhet från Android och NHTSA.

Finanskrisens påverkan på bilbranschen under hög- och lågkonjunktur : en studie av hur bilbolagen påverkats av den globala finanskrisen

Purpose:  The purpose of this thesis is to examine how the major car companies have been affected by the global financial crisis. We would also want to look at how revenues and profits have been affected, and what the consequences have been both within the company and the market in general. It?s also interesting to see how profitability and financial stability has been affected. We had chosen to do a ?before-after? comparison, and we chose to compare the years 2007 and 2009.Boundaries: We have chosen to concentrate on a corporation in the Asian market, more specifically Toyota.

1 Nästa sida ->