Inträdeshinder på eftermarknaden
Det har visat sig att avregleringar på monopolmarknader inte alltid skapar
total konkurrens då det fortfarande kan förekomma hinder efter avregleringen.
Den totala konkurrensen motverkas av aktörer som sedan tidigare varit ledande
på denna marknad och som vill försvara sin marknadsposition. De hinder som
dessa aktörer uppsätter kallar inträdeshinder. Eftermarknaden för bilbranschen
har nu avreglerats för att främja konkurrensen. Finns det inträdeshinder som
motverkar fri konkurrens?
Syftet med vår undersökning är att se vilka inträdeshinder som går att
identifiera på eftermarknaden för bilbranschen samt vilket specifikt
inträdeshinder i denna bransch som är mest svåröverkomligt.
Slutsatser Två av inträdeshindren, stordriftsfördelar samt tillgång till
distributionsled är inte identifierbara på det nya marknadssegment som har
öppnats. De andra inträdeshindren som nämns i teorin har vi funnit bevis på att
de existerar i olika grad. Vi har även funnit ytterligare ett inträdeshinder
som vi ej kan placera till någon befintlig teori. Detta inträdeshinder baserar
sig på det informationsövertag som generalagenterna har över bilens komponenter
långt innan övriga aktörer på eftermarknaden. Det svåröverkomligaste
inträdeshindret visade sig vara behovet av kapital.