Sök:

Sökresultat:

12 Uppsatser om Bandvagn - Sida 1 av 1

Optimering av kylsystem för laddluft, Bandvagn S10

BAE Systems Hägglunds AB tillverkar ett antal fordon för den militära marknaden, däribland två Bandvagnstyper varav den ena, Bandvagn S10 behandlas i detta examensarbete. Drivkällan hos BvS10 består av en sexcylindrig dieselmotor med en slagvolym på 5.9 liter från den brittiska tillverkaren Cummins. Denna motor överladdas med hjälp av en turbo och luften kyls därefter med hjälp av en laddluftkylare. Genom att använda en laddluftkylare införs ett tryckfall i systemet. Det befintliga tryckfallet är för stort enligt motortillverkarens specifikationer.

Flödessimulering av förrådsupplägg: En jämförande studie av olika materialplocksmetoder vid varierad produktmix och produktionstakt

En hårdnande konkurrens inom försvarsindustrin medför att BAE Systems Hägglunds AB står under ett effektiviseringsprojekt, Vehicles Production System. Projektet innebär att verksamheten ska samlas för att skapa ett störningsfritt flöde och syftet med projektet är; ? minskade ytor, ? ökad produktion med mindre resurser, ? ökad flexibilitet vid varierad orderingång, ? minskade ledtider, ? ökad lönsamheten för att kunna satsa mer på egenutveckling. För att uppnå detta ska verksamhet samlas vilket bland annat innebär att tre tidigare förråd för eftermarknad och produktion skall slås samman och nya produktions-linjer skall tas i bruk. Syftet med examensarbetet är att analysera tänkt upplägg för detta nya förråd samt rekommendera materialförsörjningsmetod till slutmontage Bandvagn vid varie-rad produktmix och produktionstakt.

Studie av nytt kylsystem för bandvagn

För att kartlägga de behov som uppkommer i samband med en ny motorinstallation innefattar rapporten en beskrivning och analys av de delar som främst påverkar kylsystemet. Tre nya koncept med vattenkyld laddluftkylning utvärderas samt möjlighetenatt uppdatera den befintliga installationen. Utvärderingen presenterar de för- och nackdelar det innebär att använda olika lösningar med vattenburen laddluftkylning i jämförelse med den befintliga direktkylningen. Beräkningar visar på att prestandakraven kan uppfyllas med den befintliga kylarinstallationen men att laddluftkylaren kräver en uppdatering för att klara de höga tryck som förekommer. Slutkonceptet visar på hur platsbesparing och minskade förluster kan uppnås genom att införa vattenburen laddluftkylning.

Hjälpfjädersystem till BVS10

BAE Systems Hägglunds AB tillverkar markgående militära fordon, däribland splitterskyddad Bandvagn 10 (BVS 10) vilken behandlas i detta examensarbete.BVS 10 är ett midjestyrt fordon bestående av en framvagn och bakvagn. Varje vagnsdel har två band med vardera tolv stycken bärhjul. De två bakersta bärhjulen håller rätt bandspänning medan de övriga är monterade i fjädringselementet via pendelarmar. Fjädringselementen är gummibussningar monterade i en skidbalk fäst i fordonskroppen. Vikten på BVS 10 har ökat från 11 till 16 ton på grund av att ökade skyddsnivåer efterfrågas.

Datoranvändande inom förskolans pedagogiska verksamhet

BAE Systems Hägglunds AB tillverkar markgående militära fordon, däribland splitterskyddad Bandvagn 10 (BVS 10) vilken behandlas i detta examensarbete.BVS 10 är ett midjestyrt fordon bestående av en framvagn och bakvagn. Varje vagnsdel har två band med vardera tolv stycken bärhjul. De två bakersta bärhjulen håller rätt bandspänning medan de övriga är monterade i fjädringselementet via pendelarmar. Fjädringselementen är gummibussningar monterade i en skidbalk fäst i fordonskroppen. Vikten på BVS 10 har ökat från 11 till 16 ton på grund av att ökade skyddsnivåer efterfrågas.

Analys av differential, BvS10

BAE Systems Hägglunds Bandvagn BvS10 har differentialer av typen truetrac i både fram- och bakvagn för att öka framkomligheten i svår terräng. Differentialens uppgift är att föra över moment mellan de utgående axlarna vid minskat markfäste på något av banden. Detta sker genom friktion mellan differentialhuset och kuggspelets pinjonkugghjul.Syftet med arbetet är att analysera friktionens påverkan på differentialens momentöverföring, i form av olika smörjmedel och ytbehandlingsval. Beräkningar på kugghållfasthet samt momentöverföringen i differentialen i förhållande till friktionen utfördes i ett inledande skede av arbetet. Tre förslag på testuppställningar togs fram, där en valdes ut för tillverkning.

Elhybridteknik i bandvagnssystemet : Den militära nyttan i logistikfunktionen

Fossila bränslen är ändliga resurser och FMV menar i sin Tekniska Prognos 2013 att Försvarsmakten redan nu bör planera för en omställning till alternativa tekniker till dagens förbränningsmotor. Den teknik som verkar mest lämplig som interimslösning mellan framtidens vision om ren eldrift och förbränningsmotorn är elhybridteknik. Uppsatsen undersöker hur Försvarsmaktens logistikfunktion påverkas om Bandvagnssystemet skulle övergå till seriehybridteknik. Uppsatsens ansats är kvalitativ med en kombination av textstudier, intervjuer samt ett frågeformulär som besvaras av totalt tre personer fördelat på Amf1, FMTS och I19 där samtliga innehar mångårig erfarenhet av Bandvagnssystemet. Formulären kompletteras med intervjuer med dessa personer samt personer på BAE Systems som bidrar med teknisk expertis.

Taktikdriven teknologiutveckling

De empiriska beskrivningarna av förhållandet mellan taktik och teknologi är svagt problematiserad. Krigsvetenskaplig litteratur indikerar att taktiken har ett inflytande på teknologiutvecklingen ibland och ibland inte. Varför påverkar taktiken ibland teknologiutvecklingen medan den vid andra tillfällen inte påverkar?Syftet med den här uppsatsen är att bidra till teoribildningen för taktikens påverkan på teknologiutvecklingen genom att undersöka under vilka förutsättningar taktik påverkar teknologin. Undersökningen ska ge förslag på orsaker till att taktiken påverkar teknologiutvecklingen samt det kausala förhållandet däremellan utifrån de utvalda typfallen.  Därigenom bidrar undersökningen till teoribildningen och vidare vetenskaplig prövning inom det bristfälligt utforskade området.

Slutväxel HFT : Konstruktionskoncept för banddriven skotare

Sveriges samlade skogsindustriföretag förutspår en förlust av marknadsandelar, eftersom man inte lyckas hålla samma tempo på produktionen som många andra länder. En orsak till detta är att skogsmaskinerna är för långsamma. Skotarna, vars uppgift är att förflytta virket från avverkningsplatsen till en uppsamlingsplats, bär en stor del av skulden. De hinner inte transportera virket tillräckligt snabbt. För att råda bot på detta ska en ny typ av skotare utvecklas, vars plattform inspireras av försvarsteknologi.

Fördelningsväxellåda med integrerad mellandifferential

Bandvagnen BVS-10 är ettmidjestyrt fordon och består av en fram och bakvagn.På grund av terräng kan vissa geometriska förhållanden uppstå mellan dessa vagnar,vilket leder till att inspända moment kan uppstå i drivlinan. För att jämna utdessa inspändamoment med en bibehållen drivförmåga under varierande terrängdär friktionen mellan mark och band förändras, kan en differential integreras i fördelningsväxellådan.Rimligtvis bör samma differential som sitter i slutväxlarna förrespektive vagn användas även i fördelningsväxellådan. Differentialen som sitter islutväxeln för respektive vagn är av typen TrueTrac.BVS-10 är även ett amfibiskt fordon och skall därför även kunna klättra frånsimmande läge till fast mark. För att detta skall vara möjligt med en differential ifördelningsväxellådan behöver differentialen vara låsbar så att allt drivande momentfördelas till framvagnen.Syftet med detta examensarbete är att undersöka omdet är möjligt att integreraen låsbar TrueTrac differential i fördelningsväxeln och föreslå ett eller flera konceptför detta.Examensarbetet har drivits framåt somett produktutvecklingsprojekt vilket resulteradei ett slutkoncept innehållande en lösning med ett synkroniseringsdon.För att beräkna påfrestningar på lager, axlar och kugghjul i fördelningsväxellådanskapades en modell i beräkningsprogrammet KissSys, vilket resulterade i rimligaresultat.Efter handberäkningar går det att fastslå att låsningen av differentialen inte börgöras under höga vridmoment då de krafter som krävs för detta är stora. Vid låsningstillfälletsom för övrigt varar under en kort tid bör istället ett lägre momentkrävas.Slutkonceptet är designat för testning och inte tillverkning, vilket betyder attförslag på bearbetning av nuvarande komponenter har gjorts och att antalet nyakomponenter har försökts att hållas nere.Det går att konstatera att en låsbar differential av typen TrueTrac går att implementerai fördelningsväxellådan men utrymmet är begränsat.

Konceptarbete om skidbalk i kompositutförande till BVS10

This thesis has been performed at BAE Systems Hägglunds, which is located in Örnsköldsvik. Hägglunds has a wide background of engineering, where they have manufactured all from airplanes to lifting cranes. Currently they only produce track vehicles at Hägglunds, where they manufacture the CV90 and BVS10 models. This thesis concerns the BVS10 which is an all-terrain-vehicle. The main purpose with the BVS10 is to enable transportation of material and personnel thru tough terrain.

Kartläggning och förbättring av internt materialflöde: En studie på BAE Systems Hägglunds vid avdelningen Prototyp & Skrov

BAE Systems Hägglunds i Örnsköldsvik står i nuläget inför en ökning av produktionsvolymen av stridsfordon 90 (CV90) samt Bandvagn 10 (BvS10) eftersom en ny kundorder erhållits. Då tillverkningen av de två produkterna kommer att ske parallellt innebär kundordern att produktionstakten vid avdelningen Prototyp & Skrov (P&S) kommer att nå rekordnivå. Företaget vill därför undersöka hur den nya kundordern kommer att påverka produktionen vid avdelningen P&S. Syftet med examensarbetet har således varit att kartlägga och analysera materialflödet på avdelningen. Målsättningen har varit att utveckla förbättringsförslag som skapar effektivare materialflöden och möjliggör att fler leveranser kan ske i rätt tid.