Sök:

Sökresultat:

132 Uppsatser om Audio - Sida 1 av 9

Läsande lyssnare ? lyssnande läsare. En kvalitativ studie av ljudboksanvändare

The purpose of this thesis is to investigate peoples experience when listening at Audio books. During recent years the use of Audio books has increased significantly. With that knowledge and the fact that this is an almost unexplored area within Library- and Information science our interest grew even stronger. The thesis is based on two different theories. To be able to place Audio books in a context we have applied a media- consumption perspective by asking questions like when, where and how the media-consumption takes place.

Utvärdering av mikrofon- och högtalarelement för högtalartelefonsapplikation

The project deals with the evaluation and testing of speaker and microphone elements as well as microphone cavity.The first part of the report comprises a comprehensive theoretical part about drivers, microphone elements, and to some extent microphone cavity.The goal was to , on the behalf of the company Limes Audio AB, develop proposals on microphone element and cavity as well as drivers for a speakerphone application, based on specific factors. The main factors were performance, price and form factor.The aim was to create the best possible conditions for Limes Audio's software developers to implement the company's Audio-enhancing software, mainly adaptive echo cancellation.The testing was carried out using Adobe Audition and MatLab. The test methods were developed in conjunction with Limes Audio and are described below.The project will result in suggestions for a speaker, a microphone and a cavity. The cavity were removed from the product because the results indicated that the cavity matter little for the end result.The report concludes with a discussion on how the measurements could have been enhanced to simplify the interpretation of the results and making the testing more efficient..

Hur påverkar byggnadsmaterial av stål en induktiv hörslingas fältstyrka samt frekvensgång?

This research analyzed differences in measurements of magnetic field strength and frequency response in five Audio induction loops installed in rooms of wooden construction materials and five Audio inductive loops installed in rooms of steel reinforced concrete constructions. The inductive loops were installed at floor level and the measurements were made at the listening height of 1.2m. Measurements of background noise, field strength and frequency response were made at fifteen different measurement points across the room. The research measurements showed that there are differences in field strength and frequency response between these two conditions, whether the Audio induction loop is installed in a wooden construction or the Audio induction loop is installed in a reinforced concrete construction. The results had a significance level of p=0,05..

Ljuddesign på webben : Klang, en motor för adaptiv musik och ljudläggning

Målet med det här arbetet har varit att utveckla en ljudmotor skriven i JavaScript som underlättar ljuddesign för webbsidor. Ett sekundärt mål har varit att diskutera hur relevant Flash är för ljuddesign på webben och huruvida HTML5 har möjligheten att ersätta Flash i framtiden. En ljudmotor som har fått namnet Klang har utvecklats som ett JavaScriptbibliotek för integration med interaktiva webbsidor. Ljudmotorn använder Web Audio API, den nyligen föreslådda ljudstandarden för HTML5, som bas för uppspelning och processering av ljud. För att anpassa ljuddesignen för olika typer av webbsidor har Klang möjligheten att dynamiskt styra hur musik och ljud spelas upp beroende på vilken typ av webbsida den används för och hur en besökare använder denna webbsida.

Trådlöst högtalarsystem för BK Audio

ILT Scandinavia har under 20 år distribuerat ett Tyskt högtalarfabrikat. För ca 2 år sedanlanserade de sin egen högtalarserie, BK Audio, på marknaden. De vill nu ta ytterligare ett stegoch lansera BK Audio på fler marknader.Examensarbetet går ut på att ta fram en ny högtalarserie som kan passa i hemmamiljöer, denfår gärna tilltala butiks- och restaurangägare också. För att genomföra projektet har teorier förprojekt- och designmetodik använts. Högtalarna ska vara trådlösa och ha utbytbara skal.Efter analyser av både BK Audio:s varumärke och deras närmsta konkurrenter inom trådlösahögtalarsystem samt ett antal enkäter till potentiella kunder skapades ett konceptförslag.Konceptförslaget utvärderades och anpassades enligt teorier för högtalarkonstruktion.Därefter presenterades ett mer genomarbetat konceptförslag, varpå en modell byggdes.Sammanfattningsvis har ett högtalarkoncept, bestående av en satellithögtalare och ensubwoofer skapats.

En studie i realtidsgenererat binauralt ljud

Många av dagens dator och TV-spelsljud är anpassade för högtalaruppspelning, i många fall även flerkanalssystem som 5.1 surround och liknande. Få spel är anpassade för uppspelning genom hörlurar och för att få en bra ljudlokalisering i hörlurar behövs ofta någon form av surroundhörlurar. Vi tror att man kan skapa trovärdig (Riktnings)återgivning av ljud i hörlurar genom bara två ljudkanaler genom så kallat binauralt ljud. Vi kommer i detta arbete att beskriva de faktorer som spelar roll i vår stereohörsel, varför de fungerar samt vilka svagheter som finns i detta system. Vi kommer att skapa ett system för att behandla realtidsgenererat binauralt ljud för spel och beskriva de verktyg vi valt och den generella arbetsprocessen.

Filmljudets funktioner i dramafilm : En audio-visuell analys av filmen The King's Speech

Johansson, Fredrik (2012). Filmljudets funktioner i dramafilm ? En Audio-visuell analys av filmen The King´s Speech. Examensuppsats inom Ljudproduktion, Högskolan Dalarna, Akademin för språk och medier, Falun.I denna uppsats undersöktes filmljudet i dramafilmen The King´s Speech. Detta för att ta reda på vilka funktioner filmljudet fyller i de valda sekvenserna ur nämnda film, samt hur ljudet är placerat i filmens flerkanalsmix.Filmen granskades med hjälp av en Audio-visuell analys.

Populärmusik i TV-reklam : En kvalitativ undersökning av musiken som betydelsebärande teckensystem

This paper examines a popular music song (Heartbeats by Jose Gonzalez) as a sign system in television advertising. The study was conducted through qualitative questionnaires in connection to an Audio-visual method of analysis called Masking. The method facilitates the analysis of isolated parts in the Audio-visual spectrum by masking/hiding parts of the Audio-visual totality.The survey had seven respondents where a hermeneutic epistemological approach was used. For the analysis Cooper's theory of brand identity (Practical and Symbolic Attitudes to Buying Brands) was used together with an interaction model for music in Audio-visual advertising called "Modes of music-image interaction?.

En studie i realtidsgenererat binauralt ljud

Många av dagens dator och TV-spelsljud är anpassade för högtalaruppspelning, i många fall även flerkanalssystem som 5.1 surround och liknande. Få spel är anpassade för uppspelning genom hörlurar och för att få en bra ljudlokalisering i hörlurar behövs ofta någon form av surroundhörlurar. Vi tror att man kan skapa trovärdig (Riktnings)återgivning av ljud i hörlurar genom bara två ljudkanaler genom så kallat binauralt ljud. Vi kommer i detta arbete att beskriva de faktorer som spelar roll i vår stereohörsel, varför de fungerar samt vilka svagheter som finns i detta system. Vi kommer att skapa ett system för att behandla realtidsgenererat binauralt ljud för spel och beskriva de verktyg vi valt och den generella arbetsprocessen.

Utformning och installation av musikstudio samt audiosystem för inspelning och redigering

The education program System design at the University of Kalmar has since it?s beginning been missing a near by studio for it?s students studying towards Audio and music. In the choice of examination project I would take upon this task, which was long wanted for the teachers and students at the university?s Musikhuset.Musikhuset became the buyer of the project, and the studio was to be installed at their premises. Unfortunately, the project got jammed by the university?s financial savings calculations, and was due to this delayed in the end for 11 weeks.

Bibliotek och skola i samverkan i kampen mot läs- och skrivsvårigheter

The main purpose of this study is to investigate in what ways librarians and schoolteachers can co-operate and combine their professional skills in order to help and motivate children with reading and writing disabilities, and how Audio books can be useful in this work. The main source of information is interviews with teachers from ten schools in the province of Scania, southern Sweden. Those teachers, their schools and their local libraries all took part in a project spanning from 1993 to 1996, aiming at increasing the use of Audio books in combination with the corresponding printed versions in work regarding the here addressed problem. This study was made with a qualitative empirical method supported by a normative theory belonging to the new institutional theory school. There are no statistical conclusions in the report.

Audio Identity : En studie i ljudets funktion för varumärkesbyggande

Abstrakt Sound branding är i dag ett begrepp som är välkänt bland marknadsförare. Fördelarna med en unik och genomarbetad ljudidentitet har dock inte nått fram till många svenska företag och varumärken. Vi ämnar med detta kandidatarbete att utforska ljudets funktion för varumärkesbyggande samt skapa förståelse för vilka faktorer som är avgörande gällande ljuddesignen i reklamsammanhang. Genom tidigare forskning samt produktion av sonic logos och musik, åt olika beställare, har vi försökt besvara frågeställningen: Hur ger man verksamheter och varumärken en ljudidentitet? Abstract Sound branding today, is a well-known concept amongst marketers.

Audio Identity - En studie i ljudets funktion för varumärkesbyggande

Abstrakt Sound branding är i dag ett begrepp som är välkänt bland marknadsförare. Fördelarna med en unik och genomarbetad ljudidentitet har dock inte nått fram till många svenska företag och varumärken. Vi ämnar med detta kandidatarbete att utforska ljudets funktion för varumärkesbyggande samt skapa förståelse för vilka faktorer som är avgörande gällande ljuddesignen i reklamsammanhang. Genom tidigare forskning samt produktion av sonic logos och musik, åt olika beställare, har vi försökt besvara frågeställningen: Hur ger man verksamheter och varumärken en ljudidentitet? Abstract Sound branding today, is a well-known concept amongst marketers.

PWM Effekt Audioförstärkare

The purpose with the report is to show that it is possible to design a class-D amplifier, using a programmable FPGA mounted on a developing card from Xess and a H-bridge. The FPGA was programmed in VHDL which is the language the software from Xilinx use to implement a logical function into the FPGA The logical function corresponds to a modeling of the music signal and the modeling can be described as a comparator which compare the music signal with a triangle wave and as a out signal produce a pulse width modulated (PWM) signal. The report is also a review and evaluating of two different modulating technologies, AD- modeling and BD-modeling. A detailed part about how the H-bridge was designed and how it works. The result of this project is a working Audio amplifier to a significant lower price than the products in todays market..

SOUNDSTAGE : Miljöförstärkt ljud i smartphone

Det här arbetet syftar till att genom design av en telefonapplikation undersöka hur ljud kan förstärkas av den omgivande miljön. Arbetet visar på hur miljöförstärkt ljud skiljer sig från ljudförstärkt miljö samt vilka begränsningar det innebär att använda en vanlig smartphone som plattform. Ett långsiktigt mål är att genom en produkt som låter oetablerade ljudproducenter distribuera sina alster i den offentliga miljön främja fri kultur och kreativitet.Arbetet har följt principen för RtD (research through design), där designprocessen utgör det fall som studeras och dokumentationen av den utgör den bas av data som analyseras och leder till slutsatser kring ämnet.Designprocessen i detta arbete innebär en mindre omfattande användarstudie i enkätform för att identifiera målgrupp, krav och mål. Följd av en andra studie där en prototyp framtagen med grund i resultaten från användarstudien utvärderas av deltagare genom observation, intervju och reaktionskort. De största utmaningarna för designen grundar sig i att ta fram en applikation som inte stör upplevelsen, men samtidigt kan instruera användaren i hur man använder applikationen. Utifrån arbetet dras slutsatsen att användarinstruktioner, såväl visuella som auditiva, löper större risk att störa upplevelsen i miljöförstärkt ljud än i ljudförstärkt miljö. Vidare konstateras att den största bristen i en lösning som bygger på standardutrustning i jämförelse med en lösning som nyttjar dedikerad utrustning utgörs av begränsningar när det kommer till att ange riktning med hjälp av ljudets rumslighet..

1 Nästa sida ->