Audio Identity - En studie i ljudets funktion för varumärkesbyggande
MedieteknikMedia technologyNyckelord: sound brandingSonic logoLjudidentitetLjuddesign. keywords: sound brandingAudio identitySound design.
Abstrakt
Sound branding är i dag ett begrepp som är välkänt bland marknadsförare.
Fördelarna med en unik och genomarbetad ljudidentitet har dock inte nått fram
till många svenska företag och varumärken. Vi ämnar med detta kandidatarbete
att utforska ljudets funktion för varumärkesbyggande samt skapa förståelse för
vilka faktorer som är avgörande gällande ljuddesignen i reklamsammanhang. Genom
tidigare forskning samt produktion av sonic logos och musik, åt olika
beställare, har vi försökt besvara frågeställningen: Hur ger man verksamheter
och varumärken en ljudidentitet?
Abstract
Sound branding today, is a well-known concept amongst marketers. The benefits
of a unique and elaborate sound identity has unfortunately not yet reached the
majority of Swedish companies and brands. The purpose of this bachelor thesis
is to explore the function of sound in brand building and to create an
understanding of the factors crucial to sound design in advertising. Through
research and production of sonic logos and music to various clients, we have
tried to address the issue: How do you provide an audio identity to businesses
and brands?