Sök:

Audio Identity - En studie i ljudets funktion för varumärkesbyggande


Abstrakt Sound branding är i dag ett begrepp som är välkänt bland marknadsförare. Fördelarna med en unik och genomarbetad ljudidentitet har dock inte nått fram till många svenska företag och varumärken. Vi ämnar med detta kandidatarbete att utforska ljudets funktion för varumärkesbyggande samt skapa förståelse för vilka faktorer som är avgörande gällande ljuddesignen i reklamsammanhang. Genom tidigare forskning samt produktion av sonic logos och musik, åt olika beställare, har vi försökt besvara frågeställningen: Hur ger man verksamheter och varumärken en ljudidentitet? Abstract Sound branding today, is a well-known concept amongst marketers. The benefits of a unique and elaborate sound identity has unfortunately not yet reached the majority of Swedish companies and brands. The purpose of this bachelor thesis is to explore the function of sound in brand building and to create an understanding of the factors crucial to sound design in advertising. Through research and production of sonic logos and music to various clients, we have tried to address the issue: How do you provide an audio identity to businesses and brands?

Författare

Jon Johansson Tobias Edberg

Lärosäte och institution

Blekinge Tekniska Högskola/DSN

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..