Sökresultat:
554 Uppsatser om Weather station - Sida 37 av 37
Självbetjänad bagageinlämning: Ett produktutvecklingsarbete för Sveriges flygplatser och dessas bagagehantering
Denna rapport är resultatet av examensarbetet som utförts i samarbete med Swedavia Swedish airports och Luleå tekniska universitet. Bakgrund och målsättning Flygplatsen strävar efter att automatisera arbetsmoment som innehar arbetsmiljöproblem samt kräver resurser. Idag finns väl utbyggda automatiska sorteringsanläggningar för bagage vilka har krav på dimensioner och vikt. Bagage som inte klarar dessa krav klassas som specialbagage och kräver extra manuell hantering både vid inlämning samt i sorteringsskedet. Bedömning av vilka bagage som är specialbagage görs subjektivt av personal.
Utformning av layout för plasthantering vid Volvo Lastvagnars lackeringsavdelning i Umeå
På Volvo Lastvagnars lackeringsavdelning i Umeå byggs just nu ett nytt
täcklacksmåleri. Det nya måleriet skapar möjligheten att lackera
lastbilshytten tillsammans med plastartiklar som sedan ska fästas på hytten.
Detta upplägg kommer att minska de kvalitetsproblem som idag uppstår när
hytt och plastartiklar lackeras i två skilda processer (hytt i Umeå och
plast i Belgien)
Projektets mål och syfte är att ta fram en lösning för hur och var
plastartiklarna ska hanteras. Ergonomin ska ligga i fokus och utformningen
av arbetsstationerna ska främja en välmående personal. För att få tiden att
räcka till begränsas projektet till att enbart grovplanera hela flödet med
alla artiklarna samt att arbetsplatser för frontluckan detaljutformas.
De största problemen med att utöka produktionen med plastartiklar samt de
givna förutsättningarna kan sammanfattas i tre punkter: Ergonomi – enkla,
monotona uppgifter som liknar varandra längs hela flödet samt att erfarenhet
kring manuella arbetsuppgifter saknas på avdelningen.
Utformning av layout för plasthantering vid Volvo Lastvagnars lackeringsavdelning i Umeå
På Volvo Lastvagnars lackeringsavdelning i Umeå byggs just nu ett nytt täcklacksmåleri. Det nya måleriet skapar möjligheten att lackera lastbilshytten tillsammans med plastartiklar som sedan ska fästas på hytten. Detta upplägg kommer att minska de kvalitetsproblem som idag uppstår när hytt och plastartiklar lackeras i två skilda processer (hytt i Umeå och plast i Belgien) Projektets mål och syfte är att ta fram en lösning för hur och var plastartiklarna ska hanteras. Ergonomin ska ligga i fokus och utformningen av arbetsstationerna ska främja en välmående personal. För att få tiden att räcka till begränsas projektet till att enbart grovplanera hela flödet med alla artiklarna samt att arbetsplatser för frontluckan detaljutformas.
Uppföljning av tjälåtgärder på lågtrafikerat vägnät i Norrbotten: Jämförande studie mellan dimensionering och utfall
De lågtrafikerade vägarna i norra Sverige och andra nordliga delar av världen är mycket utsatta för tjäle. Tjälen i en vägkonstruktion kan vara problematisk i de fall den orsakar ojämna tjällyftningar vintertid eller under våren när tjälen lossnar och sänker bärigheten på vägen. En av Trafikverkets dimensioneringsmetoder mot tjäle baseras på beräkningsverktyget PMS Objekt där man med givna materialegenskaper, lagertjocklekar och klimatdata kan beräkna det förväntade tjällyftets storlek och tjälnedträngningen i en angiven vägkonstruktion. Grundat på tidigare erfarenhet så har man dock upptäckt att dessa beräknade resultat i vissa fall inte motsvarar verkligheten. Den direkt efterföljande konsekvensen blir att fel åtgärder riskerar att utföras för vägen.
Förslag till utveckling av Gullbergsvass
Gullbergsvass är ett centralt lågexploaterat område beläget vid Göta älv i Göteborg. Utvecklingen av Norra Älvstranden är snart klar och planeringen av Södra Älvstranden pågår. Gullbergsvass står nu inför en liknande omvandling. Enligt kommunens översiktsplan (ÖP99) kan området på sikt omvandlas till en blandad markanvändning där bostäder kan ingå. Gullbergsvass var fram till 1800-talet som namnet antyder, ett vassområde.
Inflytande av sommarväder på kornas val att vara på bete eller inne dagtid i en besättning, samt studier av andningsfrekvens och yttemperatur hos fokaldjur :
SAMMANFATTNING
När man i tidigare undersökningar studerat betesgång för mjölkkor har klimatet på betet inte
beaktats. En höglakterande ko producerar mycket värme som hon måste avge till sin
omgivning för att kunna bibehålla sin kroppstemperatur. De sätt som djuret kan avge värme
på är begränsade och påverkas av flera klimatfaktorer samt djurets genetiska och biologiska
förutsättningar.
Antalet dagar som registreringar gjordes under denna studie blev av flera olika anledningar få,
18 dagar. Klimatet utomhus under studien registrerat som globtemperatur varierade från 22,4
till 34,7ºC.
Då djurskyddslagen skall främja djurens hälsa och djurets naturliga beteende fick en grupp
126 höglakterande kor möjlighet att välja uppehållsplats under tiden 26 juli till 11 augusti.
2004. Korna fördes ut på betet vid niotiden på förmiddagen och var därefter fria att gå in och
ur stallet efter egen vilja tills de togs in för kvällsmjölkning omkring klockan tre
påeftermiddagen.
Förslag till utveckling av Gullbergsvass
Gullbergsvass är ett centralt lågexploaterat område beläget vid Göta älv i
Göteborg. Utvecklingen av Norra Älvstranden är snart klar och planeringen av
Södra Älvstranden pågår. Gullbergsvass står nu inför en liknande omvandling.
Enligt kommunens översiktsplan (ÖP99) kan området på sikt omvandlas till en
blandad markanvändning där bostäder kan ingå.
Gullbergsvass var fram till 1800-talet som namnet antyder, ett vassområde. Fram
till 1880-talet fylldes området ut och Gullbergsvass började fungera som infart
för tågtrafiken till Göteborg.
Sortimentsinriktad avverkning
Forest enterprises have always searched for ways to improve efficiency. For the past few
years there has been an emphasis on stock-keeping levels. Increased demand for fresh
round timber and the need to decrease the amount of tied-up capital has made the forest
industry reduce its inventory levels. This has brought on a higher demand on the timber
supply from the forest management districts concerning both delivery in time and
assortment output. As a result, the flow of timber has fluctuated a lot with serious
consequence for the timber supply during 1994.
Design and evaluation of an AGV-system for Tetra Pack in Lund using simulation
This examination work is the final work in our education to become a Bachelor of Science inMechanical Engineering by the University of Lund.The main purpose with this work has been to develop a new effective material handling system for TPPM AB in Lund since the existing system starts to become out of date. The future system that is going to be installed shall have the capacity to support all machines with unit-, semi- and finished goods during full production. The work has also included studying the possibilities to change the material flow in a positive way between the storage and the production when one is using existing buildings.During our work we have been used a simulation program called AutoMod, performing company visits, interviews and reviewed internal and external information to create a picture of what the best conclusion can be. During the work we have contacted five suppliers to receive system solutions and quotatioris. The suppliers, which have been contacted, are Swisslog, Moving, Rocia, Christensen & Hansen and ABB.
Centrumutveckling i Örebro : Att minimera barriäreffekterna av järnvägen
SAMMANFATTNING I Örebros översiktsplan från 2010 nämns tre förslag, nedgrävning, överdäckning och upphöjning av järnvägen för att minska dess störnings och barriäreffekter. Syftet med examensarbetet är att göra ett planförslag utifrån det förslag från Örebro kommun som mest minskar barriäreffekterna av järnvägen, bäst länkar samman Väster och centrum och svara på frågeställningen. För att genomföra det har två analyser utförts. En litteraturstudie med material från bland annat Jane Jacobs och Jan Gehl. Inventeringar för att hitta den befintliga grönstrukturen, infrastrukturen, bebyggelsestrukturen och rumsstrukturen.
Centrumutveckling i Örebro - Att minimera barriäreffekterna av järnvägen
SAMMANFATTNING
I Örebros översiktsplan från 2010 nämns tre förslag, nedgrävning, överdäckning
och upphöjning av järnvägen för att minska dess störnings och barriäreffekter.
Syftet med examensarbetet är att göra ett planförslag utifrån det förslag från
Örebro kommun som mest minskar barriäreffekterna av järnvägen, bäst länkar
samman Väster och centrum och svara på frågeställningen. För att genomföra det
har två analyser utförts. En litteraturstudie med material från bland annat
Jane Jacobs och Jan Gehl. Inventeringar för att hitta den befintliga
grönstrukturen, infrastrukturen, bebyggelsestrukturen och rumsstrukturen.
Föränderliga stadsrum : flexibilitet, dynamik & interaktivitet
The number of inhabitants of the towns and city centers have generelly increased, concurrent as the population in smaller towns has decreased. In Stockholm, the migration is very fast and here is also the most populous place, if one compares with other Sweden.
In order to respond to the increasing population and the pressure they put on city spaces has Stockholm's town a town building strategy that says "build inwards". It means that one stem seals the town with spaces and business activities in central locations.
The increased population in the towns and the densification of buildings leads however to an increased pressure on parks and public places.
Markberedningsresultat och plantbildning med såddaggregaten Humax 2-4 och KSM-såddskopa
Fördelarna med skogssådd är bland annat att de kan ge stamtäta bestånd med potential att producera träd med bra vedegenskaper och bättre utvecklade rotsystem samt att sådder har en högre biomassaproduktion per ytenhet jämfört med planteringar. Nackdelar som kan nämnas är att de ofta täta förbanden ger ökade kostnader vid eventuella röjningar och att föryngringsresultatet är mera osäkert för sådd än för plantering.Mekaniseringen av skogssådden startade under 1970-talet. Humax och KSM är två kranspetsmonterade aggregat för skogssådd. De har utvecklats för att användas på marker med svår ytstruktur där dragna såddaggregat som harv och högläggare har svårigheter att skapa tillräckligt mycket lämplig såddbädd på grund av att aggregatet inte kommer ner mellan hindren eller att basmaskinen inte klarat av att köra över hela arealen. Fördelen med KSM och Humax är att aggregaten är kranspetsmonterade vilket gör att föraren väljer var aggregatet skall markbereda och på det viset kan markberedningen göras mellan hindren samt att kranarmens räckvidd gör att basmaskinen inte behöver köra över hela arealen som skall markberedas.
Klimat i djurtransportbil med slaktgrisar sommartid : jämförelse mellan naturlig och mekanisk ventilation
SAMMANFATTNING
Uppskattningsvis transporteras 171 miljoner grisar inom EU varje år, varav ca 3,5
miljoner i Sverige. Grisarna kommer, under hela förloppet från förflyttningen från box i
stallet till bedövningen i slakteriet, att utsättas för stressande moment. Orsakerna är
bland annat omgrupperingar, nya miljöer, vibrationer i bilen samt, speciellt under
sommaren, värmestress.
Temperaturen i djurtransportbilen är en nyckelfaktor som dessutom kan förstärka
effekten av andra stressorer. Lastning i höga temperaturer ökar risken för värmestress.
Värmestress innebär att djuren får allt svårare att avge sin värme. Även den relativa
luftfuktigheten har betydelse, framförallt vid temperaturer över 30°C.
Det är ventilationen i transportbilen som ska transportera bort värme och fukt från
bilen.