Sökresultat:
1260 Uppsatser om Vision Zero - Sida 12 av 84
Stadsdel i ytterkanten
Den här uppsatsen är ett kandidatarbete på Programmet för Fysisk planering på Blekinge Tekniska Högskola, och genomförs under utbildningens tredje år. Uppsatsen omfattar 15 hp. Uppsatsen tar upp hur en kommun tillämpar planeringsvisioner och idéer vid skapandet av en stad och vid förnyelse av områden. I dagens planeringsdiskussioner pratas det mycket om hållbarhet, täthet och funktionsblandning. Bland annat dessa begrepp är centrala i skapandet av den goda staden.
Ledande varumärke : Finns det det ett samband mellan ledarens agerande i företaget och varumärkets styrka?
The competition between brands on a market has led to a differentiation of the product range and the brands shape is more and more important to take consideration to. As a company and as a leader, you must understand the importance of working with a brand building-process int he organization. It is important to take advantage of the core assets you have with the brand and also within the organization.The paper is presenting David Aakers brand building-process witch involves a model for identity and the seed within. Aaker describes that a clear brand identity can help communicate both intern the organization and out to extern costumers, it could help bring clarity to what the brand stands for. And what it wan to send out.
Svandammen : en vision om länken mellan Uppsalas stadskärna och Stadsträdgård
Jag har valt att göra ett gestaltningsförslag
för stadsrummet Svandammen i Uppsala.
Grunden i detta arbete har varit att genom
analys av platsen skapa en förståelse för
behov, brister och potential. Utefter detta har
jag skapat ett visionärt gestaltningsförslag.
Resultatet av arbetet syftar till att ge nya idéer
och inspirera till den framtida utvecklingen
av platsen..
En levande vattenfront : Planförslag för Tullkammarkajen i Halmstad
Dagens sta?der sta?r info?r en fo?rta?tning som kommit att bli ett allt mer accepterat ideal inom samha?llsplaneringen. Genom att bygga ta?tt kan den stora efterfra?gan mo?tas som finns pa? att bo i urbana miljo?er. Fo?rta?tningen sker ofta genom att hamn- och industri- omra?den avvecklas i stadens centrala delar vilket frigo?r attraktiva markomra?den.
Apotekets idé : en vision som blir verklighet?
Ett företags varumärke innefattar allt som en organisation vill stå för. Det är mycket viktigt att alla inom organisationen har en gemensam förståelse för varumärket och implementerar dess värden i sitt vardagliga arbete. Apoteket kommer inom en snar framtid möta en ny konkurrensutsatt marknad och är nu i full gång med att förändra sitt varumärke och dess vision, uppgift och kärnvärden för att bättre stå sig i den kommande konkurrensen.Syftet med uppsatsen är att undersöka eventuella skillnader mellan Apotekets nya varumärke; Apotekets idé, och uppfattningen om varumärket hos ett urval av chefer inom Apoteket i en medelstor, svenska stad. Vidare är syftet att undersöka hur utformningen av den interna processen för varumärkesförändringen sett ut och hur denna kan ha påverkat chefernas uppfattning.En kvalitativ metod i form av semistrukturerade intervjuer med den interna och den externa projektledaren för varumärkesförändringen samt med fyra stycken chefer inom Apoteket står som grund för vårt empiriska material. Teorier kring områden som varumärkesidentitet, interna förändringsprocesser, chefers roll i förändring, kommunikation och utbildning har framtagits och omformats utifrån empirin, vilket gett oss en teoretisk grund för vår fortsatta analys.Vid studien framkom att det över lag råder en samstämmighet i uppfattningen av varumärket hos cheferna med hur Apotekets idé beskriver det nya varumärket.
Från diagnos till dialog - en studie om medarbetarnas delaktighet vid ett förändringsarbete inom offentlig sektor
Syfte: Uppsatsens syfte är att belysa det förändringsarbete som är genomfört på Sahlgrenska Kirurgen. Fokus i studien ligger på informanternas upplevelse för möjligheten till delaktighet. Det är av intresse för studiens resultat att beskriva hur förändringen genomförts då det finns kopplingar mellan genomförandet och möjligheterna till delaktighet enligt teori.Tidigare forskning/Teori: Valda teorier behandlar delar av teori kring organisatorisk förändring. Forskningen visar det komplexa samspel som en levande organisation innebär. Vidare belyser forskare två olika organisationsutvecklingsstrategier, diagnostiska och dialogiska.
Starta eget företag - Garage: från idé till verklighet
Att genomföra en affärsidé i praktiken, det är i korthet vad denna uppsats avhandlar. Syftet är att undersöka processen med att starta upp ett mindre företag från grunden. Från vision till förverkligande. Det finns många aspekter att ta i beaktande innan man går från idé fas till verklighet. Kärnan i entreprenörskapet måste vara en produkt eller tjänst som konsumenten är villig att betala för.
The Way We Produce : Möjliga kvalitetsförbättringar på Atlas Copco
The purpose of this master?s thesis was to find problems that occur in the production line at Atlas Copco Rocktec Division, in order to decrease the costs of defect in quality. When the problems were distinguished, the authors ought to choose the problem with the highest improvement potential. One request from the constituent at Atlas Copco Rocktec Division was to connect the improvement to the document The Way We Produce. The document provides information and values about Atlas Copco and consists of 10 principles to be able to reach their vision.
Den moderna rena?ssansma?nniskan? : om ko?rdirigentens olika roller
Uppsatsen underso?ker tre olika roller inom ko?rdirigentens yrkesroll; dirigenten (musiktekniskt kunnande och konstna?rlig vision), ko?rpedagogen (fo?rma?ga att konkret kunna fo?rsta?, fo?rklara och la?ra ut musikaliska verktyg), ledaren (egenskaper som a?r generella fo?r ledare inom alla omra?den). Underso?kningen genomfo?rdes i form av en enka?t da?r 651 sa?ngare fra?n 31 ko?rer med olika bakgrund och a?ldrar rangordnade nio egenskaper/fo?rma?gor (tre inom varje roll).Resultatet visade att dirigenten, ko?rpedagogen och ledaren alla a?r viktiga roller fo?r alla korister oavsett niva?. Rollen dirigenten blir alltmer viktig ju la?ngre man sjungit i ko?r och ju mer musikutbildning man har.
Att planera för stadsmässighet
När man planerar för nya områden idag är ett av de vanligaste ledorden för den
framtida stadsutvecklingen att bygga stadsmässigt. Att med funktionsblandning,
tät bebyggelse och ett aktivt folkliv skapa en attraktiv stadsmiljö är det som
eftersträvas i enlighet med gamla traditionella ideal. Samtidigt råder det en
stor skillnad i hur man använder begreppet som vision mot hur det realiseras i
planeringen. Hur planerar man för stadsmässighet i en helt ny stadsdel, i detta
fall applicerat på Brunnshögområdet i Lund? Vad innebär begreppet
stadsmässighet i Brunnshög/Lund Ne´s planeringsunderlag i jämförelse med den
vetenskapliga litteraturen?
Huvudsyftet med detta examensarbete är att undersöka det Vetenskapliga och
kunskapsmässiga innehållet i begreppet stadsmässighet samt tillämpningen i
fallet Brunnshög/Lund NE.
Till grund för arbetet ligger en kunskaps och forskningsöversikt där
vetenskapliga teorier och definitioner som rör stadsmässighet utreds.
Acceptans för efterbehandling av ljudpå en surfplatta
De senaste fyrtio åren har fört fram innovationer i hur vi gör musik och det sätt som vi arbetar medefterbehandligen av musik. Den digitala framväxten har möjliggjort för program och produkter attutvecklas i syfte att förbättra och förenkla arbetsflödet för efterbehandlingen. Denna studiefokuserar på användningen av surfplattor i arbetsflödet och om detta kan hjälpa en musiker iefterbehandlingen att föra fram sin estetiska vision. Vi har undersökt detta område genom attanvända ett antal metoder. En semistrukturerad fokusgrupp med ett band utfördes i syfte att fååsikter från aktiva musiker och se hur de kände angående möjligheten att efterbehandla sin egenmusik på en surfplatta och se om de trodde att det var ett bra sätt för att arbeta fram sin vision.
Framtida idrottscentrum på Norremark
Detta examensarbete ger ett förslag på utformning samt gestaltning av en ny klubblokal och område för Sandsbro AIK.Rapporten syftar i att man skall kunna ta fram en vision av ett idrottsområde utifrån de bestämmelser som sammanställs i denna rapport.Resultatet av rapporten redovisas i form av ritningar och beskrivningar av ett område samt en klubblokal utifrån de teorier, undersökningar och litteratur som man har tagit del av i denna rapport..
Relationer är skitviktigt : en fallstudie av Karlskoga kommuns internkommunikation med fokus på delaktighet och engagemang
Inom organisationer arbetar man ofta mot uppsatta mål som kommuniceras i form av visioner. För att förverkliga en organisations vision gäller det att alla inom organisationen arbetar tillsammans för att uppnå målen.Syftet med studien är att undersöka hur en offentlig organisation arbetar med att skapa engagemang och delaktighet hos sina anställda genom internkommunikation. Uppsatsen innehåller en fallstudie av Karlskoga kommun som kommer att analyseras med utgångspunkt i teorier om organisationskommunikation & internkommunikation.I uppsatsen har två olika metoder ställts mot varandra i en så kallad triangulering. Trianguleringen innehåller fyra kvalitativa samtalsintervjuer med chefer på olika nivåer i organisationen, samt en kvantitativ enkätundersökning. Enkätundersökningen distribuerades både digitalt och som postenkät till ca 400 anställda vid tre olika förvaltningar inom Karlskoga Kommun.Det visade sig i undersökningen att den övergipande visionen som kommunen har inte är särskilt etablerad hos de anställda ute i organisationen.
Prevalensen av katarakt i Bolivia
Syfte: Syftet var att undersöka prevalensen av katarakt i Bolivia under en resa med den svenska hjälporganisationen Vision For All.Metod: Undersökningarna utfördes med hjälp av handhållet oftalmoskop av modellen Heine Beta 200S. Undersökningen genomfördes i genomfallande ljus på ca 30 cm avstånd mellan patient och undersökare. De eventuella opaciteterna i linsen graderades efter hur omfattande de var där grad 0 var inga opaciteter och grad 4 var helt opak lins och grad 5 visade att linsen inte kunde undersökas på grund av oklar hornhinna eller dylikt. Patienterna sökte själva upp undersökningsplatserna som var belägna i städerna Santa Cruz de la Sierra och San José de Chiquitos. Eftersom det fanns begränsat med plats i bagageutrymmet på resan till Bolivia, valdes en väldigt enkel metod som inte krävde avancerad utrustning.Resultat: Totalt medverkade 453 personer i studien, det vill säga 906 ögon.
Internt varumärkesarbete inom tjänstesektorn : en fallstudie av Handelsbanken i Luthagen
Idag upplever många företag att de befinner sig i en konkurrensutsatt miljö vilket har lett till att det blivit allt viktigare att skapa sig konkurrensfördelar på marknaden. En konkurrensfördel kan vara att ha ett starkt varumärke och detta kan fås genom att arbeta med att förstärka det interna varumärket. Detta läggs det extra fokus på inom tjänsteföretag då de arbetar med att skapa långsiktiga relationer med sina kunder men även med de anställda. Medarbetarna spelar en betydande roll då de genom sin interaktion kan påverka kunder och andra intressenters förhållningssätt till organisationen och dess varumärke. Om det interna varumärkesarbetet är bristande och de anställda inte förstår och accepterar visionerna som ska förmedlas blir det svårt att förmedla varumärket till de externa intressenterna.