Sök:

Den moderna rena?ssansma?nniskan?

om ko?rdirigentens olika roller


Uppsatsen underso?ker tre olika roller inom ko?rdirigentens yrkesroll; dirigenten (musiktekniskt kunnande och konstna?rlig vision), ko?rpedagogen (fo?rma?ga att konkret kunna fo?rsta?, fo?rklara och la?ra ut musikaliska verktyg), ledaren (egenskaper som a?r generella fo?r ledare inom alla omra?den). Underso?kningen genomfo?rdes i form av en enka?t da?r 651 sa?ngare fra?n 31 ko?rer med olika bakgrund och a?ldrar rangordnade nio egenskaper/fo?rma?gor (tre inom varje roll).Resultatet visade att dirigenten, ko?rpedagogen och ledaren alla a?r viktiga roller fo?r alla korister oavsett niva?. Rollen dirigenten blir alltmer viktig ju la?ngre man sjungit i ko?r och ju mer musikutbildning man har. A?lder och ko?n pa?verkar inte detta.De tre saker som koristerna prioriterade ho?gst var (i ordning) ko?rdirigentens fo?rma?ga att kunna ho?ra musikaliska problem och hitta pedagogiska lo?sningar fo?r att korrigera dem, Har en god musikalisk/teknisk kunskap inom dirigering/piano/sa?ng, A?r karismatisk/entusiasmerande.De professionella ko?rsa?ngarna i studien prioriterade rollen dirigenten ho?gre a?n de andra respondenterna. Fo?r dem var har en stark konstna?rlig vision och kan fo?rmedla sin tolkning till ko?ren det allra viktigare.Studien visar att ko?rdirigent a?r en ma?ngfacetterad yrkesroll som fo?rva?ntas ha kompetens inom ma?nga olika omra?den. Musikho?gskolorna la?gger idag mycket fokus pa? att utbilda inom rollen dirigenten, mindre pa? ko?rpedagogen och va?ldigt lite pa? ledaren. Kanske detta skulle beho?va a?ndras fo?r att nyutbildade ko?rdirigenter ska kunna go?ra ett bra jobb? 

Författare

Malin Strömdahl Sherman

Lärosäte och institution

Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..