Sök:

Relationer är skitviktigt

en fallstudie av Karlskoga kommuns internkommunikation med fokus på delaktighet och engagemang


Inom organisationer arbetar man ofta mot uppsatta mål som kommuniceras i form av visioner. För att förverkliga en organisations vision gäller det att alla inom organisationen arbetar tillsammans för att uppnå målen.Syftet med studien är att undersöka hur en offentlig organisation arbetar med att skapa engagemang och delaktighet hos sina anställda genom internkommunikation. Uppsatsen innehåller en fallstudie av Karlskoga kommun som kommer att analyseras med utgångspunkt i teorier om organisationskommunikation & internkommunikation.I uppsatsen har två olika metoder ställts mot varandra i en så kallad triangulering. Trianguleringen innehåller fyra kvalitativa samtalsintervjuer med chefer på olika nivåer i organisationen, samt en kvantitativ enkätundersökning. Enkätundersökningen distribuerades både digitalt och som postenkät till ca 400 anställda vid tre olika förvaltningar inom Karlskoga Kommun.Det visade sig i undersökningen att den övergipande visionen som kommunen har inte är särskilt etablerad hos de anställda ute i organisationen. Istället har de olika förvaltningarna själva skapat visioner och mål som de anställda i de flesta fall känner sig engagerade i. Dessa visioner och mål går i linje med den utarbetade huvudvisionen enligt informanterna, men den är i dagsläget inte är helt kommunicerbar. När det kommer till kanaler har cheferna och respondenterna en relativt delad syn på vilka kanaler som fungerar bäst. Det största problemet är kommunens intranät som används flitigt av en del anställda men inte alls av andra. Hur man då ser till att samma information når alla är ett problem som uppdagades. Medarbetarna på kommunen har störst tillit till kanaler där personlig kontakt förekommer. Genom en välfungerande internkommunikation, rätt val av kanal och en öppenhet på arbetsplatsen skapar man delaktighet i en organisation. Om man specifikt ser på hur man skapar engagemang och delaktighet via internkommunikation är begreppet dialog något centralt. Att ha en tvåvägskommunikation där cheferna till lika stor del lyssnar som talar är något som cheferna menade var viktigt och som de arbetade för att uppnå i en del förvaltningar. Ett problem inom organisationen och det resultat som vi valt att basera vår fråga om vidare forskning på handlar om mängden information. Att vara välinformerad handlar inte om att man vet allt, utan att veta tillräckligt.

Författare

Frida Bergman Petra Lundström

Lärosäte och institution

Karlstads universitet/Fakulteten för ekonomi, kommunikation och IT

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..