
Sökresultat:
257 Uppsatser om Virtual - Sida 14 av 18
Lärplattformar- verktyg för lärandet : Hur bör det utformas för att förbättra e-lärande för studenter på Linneuniversitet?
The development of the web has become an attractive area, with continuously and rapid development in the area it has led to a big change in the way of learning. Learning is a concept with many definitions, but a definition that is many at hand is that learning means that individuals seeking new knowledge and experiences that shape their goals, behavior and environment.With the development of the web a new way of learning emerged, E-learning. E-learning integrates information technology with the traditional learning to offers a flexible way of learning for students where they won't be dependent on time, place or others issues that would prevent their learning. E-learning takes shape of an application, LMS (Learning Management System). Today LMS are widely used in many universities, but with new technique comes new problems. The constant developments of the LMS have made the decision to use LMS difficult.
Unga vuxnas upplevelser av Internet Communities : En studie om hur virtuell gemenskap kan utveckla socialt kapital och lärande
Syftet med denna studie var att undersöka vilka upplevelser unga vuxna har beträffande den virtuella gemenskapen på Internet communities och hur det påverkar deras hälsa och lärande. Studien grundar sig på folkhälsopedagogiskt perspektiv och bygger på en kvalitativ studie. Under genomförandet av arbetet har åtta individer deltagit i individuella intervjuer. I bakgrunden belyser jag hur den teknologiska utvecklingen förändrar det sociala samspelet i samhället. Ökande kommunikation via Internet communities har bidragit till att människor kan ha större sociala nätvärk utan fysiska hinder.
Bloggtider för bibliotek och bibliotekarier? - Studie om bloggars användbarhet i bibliotekssektorn
The usability of the Internet increases for every year. The Weblog phenomenon makes it possible for anyone to easily publish, find information and get in touch with other people through the net. This Essay treats the possibilities the Weblog medium offer Swedish libraries and librarians in library contexts. The purpose of the study is to examine the Web phenomenon: Weblogs, and their significance for a total of eleven Library Heads and librarians together with their view on the Weblog activity at each library connected Weblog, to get comprehension and new knowledge on the usability of Weblogs in the library sector. The foundation for the Essay consists of a qualitative interview study, built on asynchronous e-mail interviews and telephone interviews with blogging librarians and Heads of libraries.
Erfarenhetsbaserad uppskattning av energiprestanda - ett komplement till energimodellering i kontorsbyggnader
Detta examensarbete behandlar en utredning om möjligheterna att genom syntetiska erfarenhetsvärden från ett energisimuleringsprogram kunna uppskatta energiprestandan i en kontorsbyggnad. Energisimuleringsprogrammet som använts är Integrated Environmental Solution Virtual Environment. En känslighetsanalys har genomförts för att undersöka vilka parametrar som har störst påverkan på energianvändningen. Uppvärmningstemperatur, kylningstemperatur, värmeväxlareffektivitet, WWR (fönsterandel sett till total väggarea) samt uteluftsflöde gav störst utslag och de har därför undersökts vidare. Dessa parametrar har i grupper om tre kombinerats på ett bestämt vis och vidare analyserats med fyra olika regressionsmodeller. De två mest intressanta regressionsmodellerna har genomgått flertalet kontroller för att säkerställa deras giltighet.
Lärospel för barn med autism
Idag är datorn en självklarhet i de flesta hem. Ökningen i användandet av datorspel hos barn väcker intresset över hur bra så kallade lärospel fungerar för yngre barn. De spel som finns idag är utvecklade för att passa normalstörda barn. Hur väl fungerar de för barn som har någon form av funktionshinder och då framförallt med inlärningssvårigheter? Autism är ett funktionshinder som bland annat innebär inlärningssvårigheter och svårigheter i kommunikation.
Appelroot och Spalding, en konkurs i 1770-talets Stockholm.
This paper aims to analyze the effect of the American Subprime crisis of 2007 through the perspective ofHaynes Minsky?s model according to Charles Kindleberger. The investigation revolves how the anatomyof a financial crisis develops and how it is applicable to the Subprime crisis. More specific conclusionsare derived from applying Minsky?s model to the three largest American indices; Dow Jones industrialaverage, S&P500 and NASDAQ.To deepen the analysis the Case-Shiller home price indices acts as a second parameter tocompliment Minsky?s perspective with Robert J.
Den amerikanska subprimekrisen i ett historisktteoretiskt perspektiv : En undersökning om hur USA:s subprimekris överensstämmer med Kindlebergerstolkning av Minskys modell
This paper aims to analyze the effect of the American Subprime crisis of 2007 through the perspective ofHaynes Minsky?s model according to Charles Kindleberger. The investigation revolves how the anatomyof a financial crisis develops and how it is applicable to the Subprime crisis. More specific conclusionsare derived from applying Minsky?s model to the three largest American indices; Dow Jones industrialaverage, S&P500 and NASDAQ.To deepen the analysis the Case-Shiller home price indices acts as a second parameter tocompliment Minsky?s perspective with Robert J.
E-kommunikation på arbetsplatsen : Medarbetares upplevelser av chefens e-postkommunikation
Snabb, teknisk utveckling har förändrat kommunikationen på arbetsplatsen. Den virtuella kontexten har bidragit med digitala kommunikationssätt, där e-posten är den populäraste. Fördelarna är stora. E-posten sparar tid och är kostnadseffektiv. Enligt tidig forskning har organisationers prestationer i stor utsträckning berott på kommunikationen och relationen mellan chefer och medarbetare.
Building Information Model: Erfarenheter från tillämpning av VDC under projektering
I samband med att datorstödda ritningsprogram introducerades i byggbranschen, effektiviserades utformningen av ritningar. Tekniken innebar att tidigare metoder med att rita för hand delvis bibehölls, fastän ritningarna utfördes på datorn. De senaste åren har byggbranschen påbörjat en ny förändring avseende framställning av handlingar, med användning av Building Information Modell (BIM). Med denna metod skapas en modell i 3D över byggnaden och dess omgivning. Modellen snittas i planer och sektioner, vilka utgör traditionella ritningar i 2D.
Inköp i Virtual Design and Construction: En fallstudie
I dagsläget spenderar byggföretaget mer än hälften av intäkterna på inköp. Effektiv hantering av företagets leverantörer blir en viktig del av företagets strategi. Byggföretagen specialiserar sig och köper in fler tjänster för att kunna leverera, följden blir ett ökat beroende av leverantörer. Detta tyder på att byggföretag i allt större grad måste sikta på långsiktiga öppna samarbeten. Inköp utförs dock huvudsakligen kortsiktigt och konkurrenssatt.
Upphovsrättsöverlåtelse via användaravtal på internet - en skälighetsbedömning
En så kallad Internet-community, är en mötesplats i cyberrymden där människor träffas och håller kontakten. De flesta communities har därför en del funktioner där kunderna bland annat kan lägga upp texter, bilder och videoklipp. Dessa kallas användarens prestationer som ett samlingsnamn i denna uppsats. Det har på senare tid uppmärksammats att företagen bakom dessa communities ofta förbehåller sig rätten till dessa prestationer genom en klausul i användaravtalet som alla medlemmar i communityn måste skriva under. Detta användaravtal ger i sin tur upphov till ett licensavtal, en upplåtelse av upphovsrätten till det material som medlemmen på en community lägger upp på webbsidan.
Delad uppmärksamhet mellan parallella världar
Datorgenererade virtuella världar har gett oss möjligheten att använda många av de kognitivamekanismer som vi använder i den fysiska världen även när vi agerar och kommunicerar i dendigitala världen. De virtuella världarna skapar platser där vi kan samarbeta och umgås, både iunderhållningssyfte och som arbetsplatser.Men de nya möjligheterna skapar också helt nya situationer. När vi tidigare använde vårainre mentala världar för att planera, simulera, minnas och fantisera var det alltid bara en av detänkta världarna som var den aktuella, där vi faktiskt befann oss just då. När man är aktiv i envirtuell värld är man samtidigt närvarande i två helt olika sammanhang.I den här uppsatsen och studien har en grupp World of Warcraft-spelare frågats om hur deupplever sin förmåga att dela uppmärksamhet mellan olika saker. Dels i vardagliga situationeri den fysiska världen och dels mellan den fysiska och den virtuella världen.Tidigare studier av spel och datorsimulerade miljöer har ofta sett avskärmning från denfysiska världen som en viktig faktor för att användaren skall uppleva sig närvarande i denvirtuella miljön.
En känsla för Gud Komparativ teologi enligt Keith Ward och perspektiv på religionsteologi
En känsla för Gud ? Komparativ teologi enligt Keith Ward och perspektiv på religionsteologi.(A feeling for God ? Comparative Theology according to Keith Ward and perspectives on Theology of Religion)We all have preconceived opinions regarding people, cultures and especially religion and religiousness, and according to one´s own subjective formed opinion, they are surely truthful and moral. But my main concern with this essay must be thought of as a brief and personal mapping of Christian belief and it´s rational status in relation to both basic philosophy and the other great religious traditions. Furthermore, I am anxious to widen the perspectives of that which theoretically can be considered substantially real, and the existential consequences that follows on such a study. In doing so I must make sure that it´s properly anchored in history of both philosophy and religion, and of course ? with the general idea of God.
Kropp och knopp : En textanalys av läroböcker ur ett genusperspektiv
The digital era has led to technical advances that have transformed the role of the public library from being a place that is used only through physical visits and material, into also being a Virtual space that can be accessed by users from outside the library through Internet-based access to e-media such as e-books and streamed or downloadable audiobooks.The aim of this study is to examine how the role of public libraries in Stockholm County has changed in the process of developing into digital libraries: how this has affected their organisation, work methods and strate- gies, as well as their accessibility. The theoretical framework of the study draws on Michael K. Bucklands theory of information accessibility, which is based on six factors of access that are determined by different types of barriers. The methodology is based on a combination of quantitative and qualitative methods. Primary data was gathered through an empirical survey, which consisted of a structured questionnaire distributed to most of the public libraries in Stockholm County and semi-structured interviews with selected librarians and experts for further in-depth understanding.
Ekvin virtuell anatomi : ljuset i tunneln
Summary:The Clinical Training Center at the Swedish University of Agricultural Sciences in Uppsala uses new methods for educating and training veterinary students. Among these methods are computer programs. The aim of this study was to create an interactive application based on data from horses CT-scanned at the Center for Medical Image and Visualization at Linköping University Hospital. The purpose of this application is for veterinary students to be able to use multidimensional visualization to study equine anatomy. The resulting application named "EQUINE Virtual ANATOMY - Flash in the Tunnel" consists of data from six heads, one left foreleg and a wooden dalahorse.