Sök:

Delad uppmärksamhet mellan parallella världar


Datorgenererade virtuella världar har gett oss möjligheten att använda många av de kognitivamekanismer som vi använder i den fysiska världen även när vi agerar och kommunicerar i dendigitala världen. De virtuella världarna skapar platser där vi kan samarbeta och umgås, både iunderhållningssyfte och som arbetsplatser.Men de nya möjligheterna skapar också helt nya situationer. När vi tidigare använde vårainre mentala världar för att planera, simulera, minnas och fantisera var det alltid bara en av detänkta världarna som var den aktuella, där vi faktiskt befann oss just då. När man är aktiv i envirtuell värld är man samtidigt närvarande i två helt olika sammanhang.I den här uppsatsen och studien har en grupp World of Warcraft-spelare frågats om hur deupplever sin förmåga att dela uppmärksamhet mellan olika saker. Dels i vardagliga situationeri den fysiska världen och dels mellan den fysiska och den virtuella världen.Tidigare studier av spel och datorsimulerade miljöer har ofta sett avskärmning från denfysiska världen som en viktig faktor för att användaren skall uppleva sig närvarande i denvirtuella miljön. I den här studien har jag utgått från en enkät utformad för att mäta upplevdförmåga till delad uppmärksamhet och anpassat den till en spelsituation. Genom att allarespondenter har fått svara på båda versionerna av enkäten har de två sammanhangen kunnatjämföras. Resultaten visar dock inte på någon tydlig skillnad mellan situationerna, och detendenser som ändå kan ses tyder på att respondenterna upplever det som lättare att dela uppmärksamhetmellan virtuell och fysisk värld än att dela uppmärksamhet mellan saker i denfysiska världen.

Författare

Linus Åsemyr

Lärosäte och institution

IT-universitetet i Göteborg/Tillämpad informationsteknologi

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..