Sök:

Sökresultat:

14576 Uppsatser om Vad är kunskap - Sida 22 av 972

FrÄgors roll och betydelse i undervisningen

Syftet med examensarbetet har varit att ndersöka hur olika former av kunskap synliggörs i lÀrares undervisning. Vi har valt att fokusera pÄ lÀrares frÄgor i undervisningen dÄ frÄgan utgör ett av mÄnga redskap som kan anvÀnds för att förmedla olika former av kunskap. För att uppfylla syftet med studien och besvara vÄra frÄgestÀllningar har vi studerat teorier om kunskap och lÀrande och tittat pÄ olika typer av frÄgor och deras funktion och betydelse i undervisningssammanhang och sedan prövat dessas giltighet i praktiken. Studien Àr baserad pÄ en strukturerad observationsform dÀr vi som observatörer intog en icke-deltagande position. Observationerna genomfördes i tre klasser pÄ tvÄ VFU-skolor (F-3) i norrort.

Transition hos nÀrstÄende som vÄrdar en familjemedlem drabbad av stroke

MÀnniskor som drabbas av stroke fÄr ofta allvarliga komplikationer. Sjukdomen medför en förÀndrad framtid Àven för den nÀrstÄende som tar pÄ sig en vÄrdande roll. Syftet med denna litteraturstudie var att beskriva upplevelsen av transition hos nÀrstÄende som vÄrdar en familjemedlem drabbad av stroke. Analysen resulterade i sex kategorier: söka kunskap och insikt: svÄrigheter att anta nya roller: leva i en förÀndrad relation: erövra en ny normalitet i livet: hitta tillbaka till sig sjÀlv och omvÀrdera prioriteringar i livet. Resultatet beskriver att transition Àr en komplex process som integrerar mÄnga delar av mÀnniskans livsvÀrld.

Att skapa kunskap : En studie i kunskapsöverföring pÄ en av enheterna pÄ MSB i Karlstad enligt Ikujiro Nonakas och Hirotaka Takeuchis modell

Syftet med vÄr studie Àr att studera om det finns hinder och/eller möjligheter för kunskapsöverföring, pÄ en av enheterna i Myndigheten för SamhÀllsskydd och Beredskaps verksamhet, enligt Ikujiro Nonakas och Hirotaka Takeuchis modell. I centrum för vÄr studie stÄr begreppen tyst kunskap, explicit kunskap och kunskapsöverföring som kommer att följa som en röd trÄd genom hela uppsatsen. MSB:s uppdrag Àr att stödja samhÀllet i arbetet med att förebygga och förhindra olyckor och kriser. Myndigheten stöttar aktörer pÄ alla nivÄer i samhÀllet, frÄn individnivÄ till kommuner och nÀringsliv. De ger stöd och rÄd, upprÀttar regler och rutiner samt hjÀlper samhÀllet att planera för trygghet och sÀkerhet. Den enhet pÄ MSB som vi studerat bestÄr av femton medarbetare, en enhetschef samt en verksamhetsansvarig vilket beskrivs nÀrmare i metoddelen. Vi har valt en deduktiv ansats och genom en kvalitativ metod undersökt medarbetarnas upplevelser kring hur kunskapsöverföringen sker i verksamheten enligt Nonakas och Takeuchis modell samt teorier kring denna. I analys- och resultatkapitlet kopplar vi samman vÄra respondenters svar med de teorier vi anvÀnt oss av, kopplat till begreppen tyst och explicit kunskap samt kunskapsöverföring.

HÀlso- och sjukvÄrdspersonals erfarenheter av att möta patienter med missbruksproblematik: Systematisk litteraturöversikt

Bemötandet frÄn hÀlso- och sjukvÄrdspersonal upplevs bÄde negativt och positivt av patienter med missbruksproblematik. De upplever sig diskriminerade och stigmatiserade men har ocksÄ positiva erfarenheter av stöd och förstÄelse. De möts av stereotypa antaganden och upplever att de fÄr sÀmre vÄrd pÄ grund av deras missbruk. Syftet med litteraturöversikten var att beskriva hÀlso- och sjukvÄrdspersonalens erfarenheter av att möta patienter med missbruksproblematik. En innehÄllsanalys utfördes av kvantitativa och kvalitativa artiklar vilket resulterade i fem kategorier; patienter med missbruksproblem stigmatiseras och ses som stereotyper, god vÄrd förutsÀtter kunskap, utbildning, stöd och förstÄelse, brist pÄ kunskap skapar osÀkerhet i ansvaret av vÄrden, motivation och engagemang saknas, samt kÀnslan av sÄrbarhet och utsatthet bidrar till uppgiftsorientering.

Bilbarnstolar : Studie av kunskapsöverföringen

I detta examensarbete intervjuas förÀldrar till barn som anvÀnder bilbarnstol samt Àven en butiksansvarig som sÀljer sÄdana stolar. MÄlsÀttningen var att fÄ ökad insikt om kunskapsöverföringen i relation till anvÀndning och installation av bilbarnstolar. Detta Àr ett relevant omrÄde att studera med ett kvalitativt angreppssÀtt beroende pÄ att merparten av existerande undersökningar Àr kvantitativa samt det faktum att nÀmnda undersökningar samt statistik tydligt visar vikten av förbÀttringar pÄ omrÄdet. Som förberedelse och bas för intervjuerna genomfördes litteraturstudier avseende kunskapsöverföring och bilbarnstolsproblematiken. Resultatet av detta arbete visar bland annat att deltagarna exponerats för korrekt information men att den inte alltid omvandlats till faktisk kunskap och i vissa fall finns praktiska problem som gör att förÀldrarnas agerande inte fullt ut överensstÀmmer med vad de har lÀrt sig.

Kunskap och attityder kring donation bland sjuksköterskestudenter

Bakgrund: Donation av vÀvnad och/eller organ behövs för att hÄlla igÄng transplantationsverksamheten. Transplantation har funnits lÀnge och har vÀxt avsevÀrt de senaste Ären. Trots detta rÄder det brist pÄ donatorer och kunskap inom omrÄdet för allmÀnheten.Syfte: Syftet var att undersöka kunskap och attityder kring donation och transplantation bland sjuksköterskestudenter, samt undersöka om det finns nÄgon skillnad mellan mÀn och kvinnor gÀllande kunskap och attityder.Metod: WebbenkÀt med 439 deltagare pÄ sjuksköterskeprogrammet termin 1-6, dÀr 84 svarade pÄ enkÀten. Totalt 22 mÀn och 62 kvinnor.Resultat:De största angivna anledningarna till att inte donera var etiska skÀl 17%, (n=14) samt avsaknad av kunskap 17%, (n=14). Resultaten kunde ej pÄvisa signifikanta skillnader mellan könen i frÄgor som attityder, benÀgenhet samt anledningar till att donera respektive inte donera.

Inte som alla andra! : Inkludering av autistiska barn i förskolan

Denna studie syftade till att granska inkluderingen av autistiska barn i sju olika förskolor. Vi har fÄtt en större förstÄelse för och insyn i hur det fungerar ute i verksamheterna och arbetet med autistiska barn. Syftet med uppsatsen var att ta reda pÄ hur autistiska barn möjliggörs en inkludering i den övriga barngruppen i förskolorna, pedagogers kunskaper om autism och vilka arbetsmetoder som anvÀnds. Vi letade efter skillnader och likheter mellan pedagoger som har arbetat/arbetar eller aldrig har arbetat med autistiska barn. Sju pedagoger intervjuades pÄ olika förskolor i södra Norrland. Den forskningsansats vi har utgÄtt ifrÄn Àr fenomenografin.

Kunskap finns överallt - en studie om anvÀndandet av hjÀlpmedel i skolan idag.

Linda Åkerstedt (2010). Kunskap finns överallt. En studie om anvĂ€ndandet av hjĂ€lpmedel i skolan idag. Malmö: LĂ€rarutbildningen: Malmö Högskola. Examensarbetet handlar om vilka hjĂ€lpmedel som Ă€r förekommande i skolan idag. Syftet med arbetet Ă€r att undersöka vilka hjĂ€lpmedel som anvĂ€nds i undervisningen, samt ta reda pĂ„ hur de anvĂ€nds. Om det finns situationer dĂ„ anvĂ€ndandet av hjĂ€lpmedel Ă€r accepterat respektive icke accepterat studeras ocksĂ„.

Kunskapsbevarande Metoder : En fallstudie av kontinuerligt arbete för att minska riskenför kunskapsförlust vid oplanerat personalbortfall

Kunskap spelar idag en viktigare roll Àn nÄgonsin för företag och en stor mÀngd avderas inneboende kunskap finns lagrad inuti nyckelpersoners hjÀrnor. Detta innebÀr enrisk dÄ viktig kunskap kan gÄ förlorad vid hÀndelse av oplanerat personalbortfall. Omnyckelpersoner plötsligt blir obrukbara för företaget och möjligheten tillöverlÀmningsperiod försvinner sÄ Àr det av stor vikt att denna personalbundna kunskapÀven finns lagrad i andra delar av företaget.Syftet med denna uppsats Àr att identifiera och undersöka vilka metoder som företaganvÀnder för att kontinuerligt bevara nyckelpersoners kunskap och pÄ sÄ sÀtt minimerarisken att denna gÄr förlorad vid hÀndelse av oplanerat personalbortfall.Uppsatsen bestÄr av en litteraturstudie samt en fallstudie av ett företag. Företaget somundersöks Àr ett stort teknikföretag och studierna till denna uppsats har koncentrerats tillföretagets avdelning för Development & Engineering. Resultaten baseras frÀmst pÄ treintervjuer med olika chefer frÄn denna avdelning samt en enkÀtundersökning bland deanstÀllda.

Kvinnor med Systemisk lupus erythematosus : en kartlÀggning av deras önskemÄl om kunskap i egenvÄrd

Systemisk lupus erythematosus, (SLE) ingÄr i gruppen reumatiska sjukdomar och Àr en av ca 80 diagnoser inom omrÄdet reumatologi. SLE Àr en kronisk , inflammatorisk, autoimmun sjukdom som orsakar inflammation i olika delar av kroppens organ. SLE förekommer i bÄda könen och alla Äldrar,men sjukdomen Àr sju gÄnger vanligare bland kvinnor Àn hos mÀn. Det oförutsÀgbara förloppet av denna kroniska sjukdom, dess symtom och eventuellt bieffekter av behandling kan betydande pÄverka patientens fysiska och psykiska vÀlbefinnande.Tidigare studier har visade att patienter med diagnosen SLE hade ett behov av och efterfrÄgade kunskap om egenvÄrd för att kunna nÄ en bÀttre livskvalitet. Förhoppningen var att om egenvÄrd kommer i fokus i patientutbildningar för denna patientgrupp kan deras livskvalitet höjas.Föreliggande studie kartlÀgger vilken kunskap kvinnliga patienter i Uppsala lÀn med SLE uppfattar att de hade om egenvÄrd, samt hur mycket kunskap de uppfattade att de önskade inom egenvÄrdsomrÄden.

SAS interna hantering av kundgenererad information

Hur företag kan förbÀttra sig lÀr det sig bÀst av sina kunder. Det Àr dock inte mÄnga företag som lyckas ta tillvara pÄ den kunskap som finns hos kunderna. Syftet med denna uppsats Àr att beskriva hur SAS Sverige internt anvÀnder den information de samlat in frÄn kunderna och hur de möjliggör för berörd personal att ta del av denna information, i syfte att omvandla den till kunskap. För att lyckas med detta kan ett företag anvÀnda sig av bl.a. Knowledge Management och intern marknadsföring, samt intern kommunikation, varför dessa omrÄden utgör uppsatsens teoretiska bas.

Sjuksköterskans attityder till att vÄrda patienter med blodsmitta

Bakgrund: Blodsmittorna hiv, hepatit B och hepatit C har spridits med hög hastighet sedan smittorna upptÀcktes och sjuksköterskan har blivit allt mer involverad i vÄrden av blodsmittade patienter. Det sÀtt som sjuksköterskan vÄrdar denna patientgrupp pÄ, kan bestÀmmas genom hennes eller hans attityder till blodsmitta. Syfte: Syftet med denna studie var att belysa sjuksköterskors attityder till att vÄrda patienter med blodsmitta. Metod: En litteraturöversikt genomfördes och 16 vetenskapliga artiklar inkluderades. Analysen resulterade i sex kategorier.

Kompensatoriska hjÀlpmedel i en skola för alla - Specialpedagogers kunskap om och instÀllning till tekniska hjÀlpmedel för elever i lÀs- och skrivsvÄrigheter

HÄrd, Anneli (2007). Kompensatoriska hjÀlpmedel i en skola för alla ? Specialpedagogers kunskap om och instÀllning till tekniska hjÀlpmedel för elever i lÀs- och skrivsvÄrigheter. (Adaptive and assistive technologies in a school for all- special educators knowledge of and view on technical assistant means for students in reading- and writingdifficulties ) Skolutveckling och ledarskap. Specialpedagogisk pÄbyggnadsutbildning, LÀrarutbildningen, Malmö högskola. Studiens syfte Àr att undersöka specialpedagogers kunskap om och instÀllning till kompensatoriska hjÀlpmedel samt att i ljuset av mÄlet ?en skola för alla? analysera anvÀndandet av dessa hjÀlpmedel.

Postoperativ smÀrtbedömning i klinisk omvÄrdnad

Bakgrund: Den postoperativa smÀrtan Àr en akut smÀrta, relaterad till vÀvnadsskadan som uppstÄr i samband med kirurgiska ingrepp. Obehandlad postoperativ smÀrta kan leda till fysiologiska och psykologiska komplikationer. Att bedöma och behandla smÀrta Àr inom sjuksköterskans ansvaromrÄde. Syfte Àr att belysa de metoder som sjuksköterskor anvÀnder för att bedöma patientens postoperativa smÀrta i klinisk omvÄrdnad. Metod: Examensarbetet Àr en litteraturstudie baserad pÄ sju vetenskapliga artiklar med kvalitativ ansats frÄn sökningar i databaserna PUBMED, CINAHL och SCOPUS.

Glutenfri mat pÄ restauranger och caféer i UmeÄ : En kartlÀggning av utbud och personalens kunskap

Bakgrund Restaurang- och cafébesöken ökar, liksom antalet mÀnniskor med födoÀmnesöverkÀnslighet. Utbudet av glutenfri mat upplevs dÄligt av de med celiaki, vilket ocksÄ innebÀr svÄrigheter att Àta utanför hemmet. Detta kan medföra en negativ social pÄverkan av rÀdsla för att Àta mat som kan vara kontaminerad med gluten. Tidigare studier har visat brist av kunskap om födoÀmnesallergener bland restaurangpersonal.Syfte Syftet med studien var att kartlÀgga restaurangers och caféers utbud av och kunskap om glutenfri mat, samt att undersöka om intresse fanns för mer information kring glutenfri mat.Metod En anonym enkÀtstudie genomfördes bland restauranger och caféer inom UmeÄ tÀtort, under perioden april till juni 2012. EnkÀten bestod av 18 frÄgor, inklusive ett kunskapstest.

<- FöregÄende sida 22 NÀsta sida ->