Sök:

Sökresultat:

14576 Uppsatser om Vad är kunskap - Sida 23 av 972

?Vi Àr bra pÄ sprÄk och matematik, det nÀsta Àr naturvetenskap!? : En studie om arbetet med kemi i förskolan.

Syftet med denna studie Àr att fÄ större kunskap om NT-projektet, vilket Àr en kommunalsatsning pÄ naturvetenskap och teknik, och om denna satsning gjort nÄgon skillnad nÀr det kommer till pedagogernas arbete med kemi i kommunens förskolor. Vidare kommer det ocksÄ undersökas om de som arbetar med NT-projektet har nÄgon sÀrskild utbildning. Detta dÄ det finns intresse att utvÀrdera NT-projektet och deras ?NT-lÄdor? samt införskaffa kunskap inom detta omrÄde inför framtida arbete inom kommunen ifrÄga. Kvalitativ- och kvantitativforskningsmetod har anvÀnts för att nÄ fram till frÄgestÀllningen.

Kunskap, bildning & demokrati. : En resktorsstudie om skolans syfte och mÄl, sett ur ett dubbelt samhÀllsperspektiv.

Föreliggande studie har som syfte att studera hur rektorer i sin roll som pedagogiska ledare resonerar och förstÄr skolans syfte och mÄl med utgÄngspunkt i kunskap, bildning och demokrati. Studiens grundlÀggande antaganden vilar i Habermas system- och livsvÀrlds-perspektiv som menar att samhÀllet bör förstÄs utifrÄn ett dubbelt perspektiv: system vilken Àr kontext för mÄlorienterat handlande och livsvÀrlden vilken Àr kontext för kommunikativt handlande. Studien Àr en intervjustudie dÀr fem rektorer frÄn fyra olika grundskolor deltagit. Resultatet visar att rektorerna efterfrÄga en skola som prÀglas av en livsvÀrlds kontext dÀr förstÄelseorienterade och kommunikativa handlingar stÄr i centrum. De ger uttryck för att skolan bör utvecklas till att mer formas utifrÄn en upplevelse och erfarenhetsbaserad under-visning och inte en undervisning som formas utifrÄn lÀroböcker och en pÄ förhand given kunskap.

Planeringsprocesser och kunskapsrepresentation - En studie om problemformuleringar och ÄtgÀrdsprioriteringar

I dagens planeringsprocesser inkluderas medborgare huvudsakligen genom samrÄdsprocessen. Detta innebÀr tvÄ huvudsakliga problem: Det första problemet Àr att medborgares kunskap inkluderas först efter att problemen för en planeringsprocess Àr faststÀllda. Det andra problemet Àr att det endast Àr de medborgare som nÀrvarar vid samrÄdet som möjlighet att representera sin kunskap och sina Äsikter. Uppsatsens syftar dÀrför till att undersöka om och eventuellt hur olika kunskapsunderlag pÄverkar hur problem formuleras i stadsplaneringsprocesser. Vidare syftar uppsatsen till att undersöka hur inkluderingen av olika former av kunskap kan pÄverka vilka ÄtgÀrder som prioriteras inom stadsplaneringsprocesser. Det huvudsakliga metodvalet har varit en fallstudie av Malmabergsgatan i VÀsterÄs.

Stoppa skogsmaskinen! : vad krÀvs för att barn ska samarbeta?

Syftet med den hÀr undersökningen Àr att undersöka nÄgra pedagogers uppfattning om vilka olikafaktorer som kan pÄverka barns benÀgenhet att samarbeta och pÄ vilket sÀtt dessa faktorer pÄverkar. Sommetod för att samla in data till studien har fyra pedagoger intervjuats. De berÀttar om i vilka situationerde sett barn samarbeta. Undersökningen redogör för olika faktorer som pÄverkar barns förmÄga attsamarbeta. Dessa Àr miljön, gruppidentitet, kommunikation, tillit, gemensamt mÄl samt de vuxnasförhÄllningssÀtt.

InternprissÀttning : TvÄ perspektiv pÄ "rÀtt pris" utifrÄn armlÀngdsprincipen

InternprissĂ€ttning Ă€r vanligt inom dagens koncerner och vĂ€xer mer allt eftersom vĂ€rldshandeln har globaliserats. AnvĂ€ndandet av internprissĂ€ttning för att öka vinsten Ă€r en diskussion som tog fart redan pĂ„ 1950-talet. En diskussion som baserats pĂ„ att bolag medvetet förbĂ€ttrar sin skatt genom de olika metoderna som finns. Ett utnyttjande av regleringars brister och otydliga tolkningar. Ämnet Ă€r speciellt dĂ„ det krĂ€ver kunskap inom bĂ„de företagsekonomi och juridik.

Samverkan mellan förskola och invandrarförÀldrar : Samverkan i praktiken- sex röster frÄn förskollÀrare

Denna studie syftade till att granska inkluderingen av autistiska barn i sju olika förskolor. Vi har fÄtt en större förstÄelse för och insyn i hur det fungerar ute i verksamheterna och arbetet med autistiska barn. Syftet med uppsatsen var att ta reda pÄ hur autistiska barn möjliggörs en inkludering i den övriga barngruppen i förskolorna, pedagogers kunskaper om autism och vilka arbetsmetoder som anvÀnds. Vi letade efter skillnader och likheter mellan pedagoger som har arbetat/arbetar eller aldrig har arbetat med autistiska barn. Sju pedagoger intervjuades pÄ olika förskolor i södra Norrland. Den forskningsansats vi har utgÄtt ifrÄn Àr fenomenografin.

Krishantering och krisberedskap i skolan

Barn som genomgÄr kriser av olika slag Àr nÄgot som vi lÀrare garanterat kommer att möta under vÄra yrkesverksamma Är. För att pÄ bÀsta sÀtt kunna hjÀlpa dessa elever behövs kunskap om vad som hÀnder nÀr ett barn drabbas av en kris och hur man ska hantera krisen. Genom vÄr undersökning ville vi ta reda pÄ hur vÀl rustade lÀrare och rektorer anser sig vara ute pÄ skolor inför dessa uppgifter. Vi har intervjuat fyra lÀrare och en rektor frÄn tvÄ olika skolor i södra Sverige för att fÄ reda pÄ vad de anser Àr deras roll nÀr ett barn hamnar i en kris. Vi har Àven undersökt hur krisplanerna frÄn dessa skolor Àr utformade.

Kunskap om Àtstörningar bland skolpersonal : En kvalitativ studie om lÀrares samt skolsköterskors kunskap om och bemötande av elever med Àtstörningar

SammanfattningSyftet med studien var att undersöka vilken kunskap lÀrare i idrott och hÀlsa samt skolsköterskor har kring Àtstörningar samt hur de arbetar förebyggande för att förhindra Àtstörningar.Vilka kunskaper och erfarenheter anser sig lÀrare i idrott och hÀlsa samt skolsköterskor ha om Àtstörningar?Hur anser lÀrare och skolsköterskor att de bemöter elever som misstÀnks ha Àtstörningar?Hur arbetar lÀrare och skolsköterskor för att förebygga Àtstörningar?MetodMetoden i studien var en kvalitativ metod, dÀr data samlades in med hjÀlp av intervjuer. De som blev intervjuade var fyra lÀrare i idrott och hÀlsa samt fyra skolsköterskor. DÀrefter analyserades resultaten efter frÄgestÀllningarna.ResultatStudien visade att bÄde lÀrare i idrott och hÀlsa samt skolsköterskor har fÄtt en begrÀnsad del av sin kunskap om Àtstörningar frÄn sin utbildning. Största delen kunskapen har inhÀmtats via livserfarenhet.

Timvikariers förutsÀttningar för utvecklandet av yrkeskompetens

Abstrakt: Studiens syfte var att tillför mer kunskap kring vilka förutsÀttningar timanstÀllda inom vÄrden upplever finns för att utveckla yrkeskompetens. FrÄgestÀllning i studien var: hur upplever timvikarier sina förutsÀttningar att utveckla yrkeskompetens? Den datainsamlingsmetoden som anvÀndes för att svara pÄ syftet och frÄgestÀllningen bestod av narrativa dagböcker som kompletterades med intervjuer. Ansatsen var hermeneutisk, dÄ det Àr timvikariernas egna upplevelser kring de förutsÀttningar som Àr fokus. Resultatet visade att det fanns olika förutsÀttningar till utvecklandet av yrkeskompetens och att mÄnga av dessa relaterades till det sociala stödet som var en av förutsÀttningarna.

Nyutexaminerade sjuksköterskors kunskapsutveckling - en intervjustudie

Dagens sjuksköterskor arbetar i en tid dÄ utvecklingen gÄr otroligt fort fram och de förvÀntas hÄlla sig à jour med den senaste forskningen. Samtidigt Àr arbetsbelastningen hög dÄ nedskÀrningar och ökat patienttryck prÀglar sjukvÄrden, vilket resulterar i att kunskapsutvecklingen alltför ofta hamnar i skymundan. Hur hanterar nyutexaminerade sjuksköterskor denna situation efter att ha genomgÄtt en utbildning som till stor del fokuserar och baseras pÄ forskning? Vilka möjligheter och förutsÀttningar har sjuksköterskan att öka sin kunskap pÄ arbetsplatsen? Vilka tillvÀgagÄngssÀtt anvÀnds och finns det möjlighet att implementera de nyförvÀrvade kunskaperna i verksamheten? Syftet med studien var att belysa om och hur det skapas förutsÀttningar för kunskapsutveckling för nyutexaminerade sjuksköterskor och vilka möjligheter som ges samt hur sjuksköterskorna ökar sin kunskap kring omvÄrdnad. Semistrukturerade intervjuer genomfördes med sex sjuksköterskor pÄ ett sjukhus i södra Sverige.

"Det Àr förhoppningsvis nÄnting som sker i mitt klassrum" : 9 lÀrares syn pÄ kunskap och lÀrande

?Syftet med vÄrt examensarbete Àr att belysa och analysera 9 lÀrares syn pÄ kunskap och lÀrande i förhÄllande till deras respektive Àmne, samt se hur de verkstÀller detta i sin undervisning.  Vi vill se vilka likheter och eventuella skillnader det finns bland lÀrarnas syn- och arbetssÀtt bÄde i arbete med yngre barn (Är 1-3) och Àldre barn (Är 5-9), för att kunna urskilja mönster och avvikelser.DÄ vi vill ta reda pÄ vad dessa lÀrare upplever, tycker och tÀnker kring kunskap och lÀrande har vi valt en kvalitativ utgÄngspunkt och kommer dÀrför att anvÀnda oss av kvalitativa intervjuer och direktobservationer. Detta för att fÄ djupare beskrivningar och att fÄ veta mycket om ett begrÀnsat antal personer.Resultatet visar pÄ att lÀrarnas syn pÄ kunskap Àr nÄgot mer Àn bara ren fakta, som man har nytta av i sin vardag utanför skolan och att sjÀlva ?vÀgen till kunskap? Àr kunskap, dÄ sökandet i sig Àr det viktiga. Tankarna om lÀrande handlar om elevernas utveckling utifrÄn utmanande och meningsfull undervisning.

Ekologisk konsumtion : Vanas och kunskapens makt

Miljöproblemen blir allt mer aktuella, mÀnniskor blir mer upplysta och utbudet av de ekologiska livsmedlen ökar i butikerna. Allt fler börjar handla ekologiskt, men fortfarande Àr det merparten som vÀljer att inte handla ekologiskt trots att de har en positiv instÀllning till ekologisk konsumtion. För att klargöra vad som ligger bakom konsumentens val av varor intervjuades fyra informanter, tvÄ som till vardags handlar ekologiskt och tvÄ som handlar konventionellt.  Det finns mÄnga anledningar till varför inte konsumenter vÀljer att handla ekologiskt. NÀr konsumenten stÄr för ett val av vara sÄ Àr det flera kriterier som spelar in sÄ som kvalitet, hÀlsa, pris och etiska aspekter. Förutom dessa kriterier sÄ handlar konsumenten utefter vana, kunskap och grupptillhörighet.

Planering av missbruksvÄrd

Att höja kvalitén inom arbetet med missbruk- och beroendevÄrd Àr ett prioriterat omrÄde, sÄ vÀl i Göteborg som i resten av Sverige. Det Àr viktigt att detta arbete bygger pÄ bÀsta tillgÀngliga kunskap, dÀrför har socialstyrelsen gett ut riktlinjer för dem som arbetar inom omrÄdet. Förutom dessa riktlinjer finns mycket kunskap inom omrÄdet bÄde i form av yrkeskunskap och i form av forskning. Vi anser att man mÄste beakta alla aspekter för att erbjuda en socialtjÀnst som följer de övergripande mÄlen och vÀrderingarna inom SoL (SocialtjÀnstlagen)..

Att identifiera smÀrta hos patienter med demenssjukdom : - Det Àr ingen gissningslek

Sjuksköterskan bör vid omvÄrdnad av patienter med avancerad demenssjukdom tÀnka holistiskt sÄ att smÀrttecken kan ses och tolkas utifrÄn patientens behov. Med kunskap och ett empatiskt arbetssÀtt kan sjuksköterskan identifiera smÀrta hos patienter med avancerad demenssjukdom som saknar verbal förmÄga.Syfte: Syftet var att beskriva hur sjuksköterskan identifierar fysisk smÀrta hos patienter med avancerad demenssjukdom.Metod: Studien Àr en systematisk litteraturstudie, dÀr databaserna Cinahl och Pubmed anvÀnts. Sökningarna resulterade i elva artiklar som kvalitétsgranskades i analysprocessen. Analysprocessen indelades texterna i meningsenheter som dÀrefter kondenserades och kategoriserades. Detta resulterade i sex olika kategorier: beteendeförÀndringar, ansiktsuttryck, rapportering, kroppssprÄk, kommunikation och kunskap.Resultat: Studieresultatet visade att sjuksköterskan kunde observera flera olika smÀrtuttryck hos patienterna med demenssjukdom.

Att förebygga obstipation hos Àldre pÄ sÀrskilt boende med hjÀlp av kost- och livsstilsfaktorer, en litteraturöversikt

Introduktion/Bakgrund: Obstipationsproblematiken pÄ sÀrskilda boenden Àr utbredd ochförskrivandet av laxantia Àr stort. Obstipation kan leda till ett lidande hos den som Àrdrabbad. Det Àr viktigt att sjuksköterskan identifierar och arbetar förebyggande till de somligger i riskzonen. Syfte: Belysa icke- farmakologiska omvÄrdnadsÄtgÀrder för att förebyggaobstipation hos Àldre pÄ sÀrskilt boende. Metod: Arbetet Àr en litteraturöversikt dÀr trettonvetenskapliga artiklar ingÄr i resultatet.

<- FöregÄende sida 23 NÀsta sida ->