Sök:

Sökresultat:

14576 Uppsatser om Vad är kunskap - Sida 11 av 972

Problemlösning i matematiken pÄ högstadiet ? lÀrares uppfattningar

I detta examensarbete har lÀrares uppfattningar om problemlösning i matematiken undersökts ur ett kunskaps- och lÀrandeperspektiv. Rapporten inleds med en genomgÄng av vad litteraturen tar upp angÄende problemlösning och Àven en kort genomgÄng av olika kunskaps- och lÀrandeperspektiv. DÀrefter redovisas resultatet av den empiriska undersökningen som har genomförts med hjÀlp av kvalitativa intervjuer av fem lÀrare som undervisar i matematik pÄ högstadiet. LÀrarna i denna studie framhÄller framförallt följande som motiv till varför problemlösning ska finnas med i undervisningen: affektiva aspekter, förstÄelse, verklighetsanknytning och tÀnkande. Det finns dock olika synsÀtt pÄ varför dessa komponenter Àr viktiga och detta beror till stor del pÄ att lÀrarna har olika syn pÄ lÀrande och kunskap.

Ser ni mig? Har elevhÀlsovÄrden kunskap om samt förebyggande insatser mot anorexia nervosa och vad sker i mötet?

Anorexia nervosa Àr en vanlig Àtstörning och drabbar oftast tonÄrstjejer. Det finns ingen förklaring till varför en person utvecklar anorexia nervosa, dÀremot Àr det en del faktorer som Àr vanligt förekommande. Det kan handla om framstÀllningen av det kvinnliga och manliga idealen i samhÀllet, men Àven om personens lÄga sjÀlvkÀnsla och behovet av kontroll. Eftersom det Àr vanligast att utveckla anorexia nervosa i puberteten vill vi se vilken kunskap elevhÀlsovÄrden, det vill sÀga skolsköterskor och kuratorer, pÄ högstadieskolor i Malmö har. NÄgot som vi vill undersöka Àr om skolorna har nÄgra förebyggande insatser gÀllande anorexia nervosa.

Opinionsfriheterna ur ett köns-, socioekonomiskt- och etniskt perspektiv

Syftet med vÄr undersökning Àr att ta reda pÄ om elever i Är 5 Àr toleranta och kunniga om opinionsfriheterna i Sverige och om de Àr medvetna om att det finns lÀnder som saknar dessa friheter. För att mÀta elevers tolerans, kunskap och medvetenhet anvÀnde vi enkÀt. Undersökningen visar att bakgrund spelar roll för elevernas tolerans, kunskap och medvetenhet om opinionsfriheterna. Eleverna Àr toleranta och kunniga om opinionsfriheterna men dock inte i de provocerande frÄgorna och dessutom Àr de omedvetna om huruvida opinionsfriheter finns i alla lÀnder. Beroende pÄ vilken opinionsfrihet det gÀller skiftar toleransen, kunnigheten och medvetenheten.

Personalens kunskap om hörsel, hörselnedsÀttning, hörhjÀlpmedel och kommunikation pÄ bostad med sÀrskild service : En belysande studie

Bakgrund: Hörselskador Àr ofta förkommande hos personer med utvecklingsstörning, autism och inom autismliknande tillstÄnd, bÄde medfödda och Äldersrelaterade hörselskador. Ofta förblir de oupptÀckta dÄ dessa personer kan ha flera funktionsnedsÀttningar eller svÄrigheter att uttrycka sig. Dessa personer kan bo pÄ en bostad med sÀrskild service, och personal pÄ dessa boenden behöver ha kunskap i hörselrelaterade Àmnen för att de boendes behov ska tillgodoses. Syfte: Att belysa praktisk och teoretisk kunskap i Àmnen som hörsel, hörselnedsÀttning, vissa hörhjÀlpmedel och kommunikation hos personal som arbetar pÄ bostad med sÀrskild service.Metod: För att belysa kunskapen hos personal i Karlskoga och Lindesbergs kommun anvÀndes en postenkÀt som mÀtinstrument i denna kvantitativa undersökning.Resultat: Personalen hade störst kunskap inom omrÄdet kommunikation och vilken pÄverkan hörselnedsÀttningar kan ge. SÀmre kunskap fanns att se inom omrÄdet hörseltekniska hjÀlpmedel och hörapparater och om hur vanligt förekommande hörselnedsÀttningar Àr.Slutsats: Resultatet tyder pÄ att det finns vissa brister i personalens kunskap, frÀmst inom de omrÄden som handlar om hörsel, hörselnedsÀttning och vissa hörhjÀlpmedel.

Barnets Natur - en studie om förskolebarns kunskap kring natur

Syftet med vÄrt arbete Àr att undersöka vad förskolebarn har för kunskap om natur, samt om barn kan se ett samband mellan mÀnniska och natur nÀr de tar del av utomhuspedagogik. I vÄrt arbete har vi anvÀnt oss utav kvalitativa intervjuer med 15 barn pÄ tre uteförskolor för att kunna besvara vÄra frÄgestÀllningar. Med hjÀlp av tidigare studier om barns kunskaper kring olika natur- och miljöfenomen, har vi kopplat vÄrt resultat till de tidigare studierna för att fÄ en uppfattning om barns kunskap. Vi har Àven kopplat vÄrt resultat till relevant litteratur. Resultaten i vÄr undersökning visar att barnen har en god men dock en ytlig kunskap om naturen.

Byggnader och dess miljöfarliga Àmnen

Denna studie behandlar miljöfarliga Ă€mnen i byggprocessen. Syftet med studien Ă€r att ge lĂ€saren en inblick i hur miljöfarliga Ă€mnen uppfattas i en byggprocess. Ämnen som kommunikation, kunskap och ansvar leder lĂ€saren genom studien för att uppfylla syftet. För att skaffa mig information till studien har jag genomfört ett antal intervjuer samt lĂ€st pĂ„ olika hemsidor till diverse företag och organisationer, samt tryckt litteratur. Resultatet av studien visar att kommunikation, kunskap och ansvar Ă€r tre viktiga aspekter för ett lyckat projekt.

Att undervisa om derivata : en fallstudie av en lÀrares kunskap, mÄl och orientering

Det hÀr Àr en kvalitativ fallstudie av hur en lÀrare undervisar om derivata i en klass pÄ det naturvetenskapliga programmet och en pÄ teknikprogrammet. Studiens syfte Àr att undersöka vilka mÄl, rutiner och vilken matematisk kunskap för undervisning som anvÀnds. Uppsatsens teoretiska ramverk bestÄr av SchoenfeldŽs teori om mÄlorienterade handlingar och teorier om matematisk kunskap för undervisning. En lÀrare observerades under fem lektioner och blev intervjuad tre gÄnger. Resultatet visar att lÀraren har flera olika specialiserade matematiska innehÄllskunskaper nÀr han undervisar.

Kunskap och attityder kring HIV/AIDS hos allmÀnsjuksköterskor och sjuksköterskestudenter i högt utvecklade lÀnder : - En litteraturöversikt

Bakgrund: Kunskap om smittvÀgar och skyddsÄtgÀrder kring HIV/AIDS Àr av stor vikt i arbetet för bÄde sjuksköterskor och sjuksköterskestudenter. Förekomst av okunskap, stigma, diskriminering och missförstÄnd kring HIV/AIDS pÄverkar vÄrden negativt. För att kunna ge adekvat vÄrd och behandling med respekt till patienten krÀvs kunskap, varsamhet och omtanke. Syfte: Syftet var att undersöka allmÀnsjuksköterskors och sjuksköterskestudenters kunskap och attityder omkring HIV/AIDS i högt utvecklade lÀnder, samt att undersöka vilka faktorer som kan pÄverka kunskap och attityder. Metod: En allmÀn litteraturöversikt genomfördes genom litteratursökning i databaserna PubMed, Cinahl samt PsycInfo Elva vetenskapliga artiklar analyserades vilket resulterade i tvÄ huvudteman och tio underteman.

Samverka för utveckling : En studie om samverkan mellan utbildningsvÀsende och arbetsliv

Denna uppsats berör utbildning, kunskap och lÀrande dÀr syftet Àr att utveckla förstÄelse för samverkan mellan utbildningsvÀsende och arbetsliv. SkÀlet till den valda inriktningen baserades pÄ förÀndringen av samhÀllet dÀr bland annat bristande balans mellan utbud pÄ utbildningar och efterfrÄgan pÄ arbetsmarknaden inneburit svÄrigheter att gÄ frÄn studier till arbete. Till grund lÄg Àven synen pÄ teoretisk och praktisk kunskap, vilken prÀglar samhÀllet. Den teoretiska grunden i uppsatsen baserades dÀrför pÄ teorier kring utbildning, kunskap och lÀrande. Uppsatsen hade en hermeneutisk ansats dÀr förstÄelse för samverkan lÄg till grund.

Gymnasieelevers kunskap om och instÀllning till HPV och HPV-vaccin

Bakgrund: Humant papillomvirus (HPV) Àr ett sexuellt överförbart vÄrtvirus, som kan orsakacellförÀndringar och livmoderhalscancer. Tidigare forskning har visat att kunskap om HPVoch HPV-vaccin generellt Àr lÄg och att vaccinationstÀckningen bland unga kvinnor i mÄngalÀnder varit suboptimal.Syfte: Syftet med föreliggande studie var att kartlÀgga gymnasieelevers kunskap om ochinstÀllning till HPV och HPV-vaccin, samt undersöka om det föreligger skillnader mellanelever pÄ praktiska och teoretiska gymnasieprogram.Metod: Studien var en deskriptiv komparativ tvÀrsnittsstudie med kvantitativ ansats. OremsegenvÄrdsteori anvÀndes som teoretisk referensram. De 230 deltagarna frÄn fyragymnasieskolor i Uppsala besvarade ett enkÀtformulÀr.Resultat: Majoriteten av eleverna hade generellt lÄg kunskap om HPV och HPV-vaccinet,hade lÄg tilltro till vaccinet och var osÀkra pÄ huruvida de i framtiden ville vaccineras, dockhade elever pÄ teoretiska program bÀttre kunskap och mer positiv instÀllning Àn elever pÄpraktiska program. Flickor hade bÀttre kunskap och om HPV och HPV-vaccin Àn pojkar.

Att dela och ta emot kunskap : Knowledge managements inverkan pÄ individernas kunskap, kompetens & lÀrande

I dagens samhÀlle blir det alltmer viktigt för företag att ta tillvara pÄ medarbetarnas kunskap och kompetens. Företagskulturen blir en viktig del i arbetet med att skapa utrymme för individernas lÀrande och företagets utveckling. Knowledge management Àr ett verktyg som underlÀttar arbetet med att skapa, organisera och dela medarbetarnas kunskaper.Syfte: Syftet med den hÀr studien Àr att granska ett företag som arbetar med knowledge management, och se hur konceptet bidrar till kunskapsspridning och lÀrande. Vi vill undersöka hur Företaget har implementerat idéerna, och pÄ vilket sÀtt detta pÄverkar de anstÀlldas kunskap kompetens och lÀrande. Vidare vill vi Àven se vilka utmaningar som förekommer i skapandet av ett kunskapsdelande företag.Metod: Vi genomförde kvalitativa intervjuer med sex personer som alla Àr involverade i arbetet med knowledge management pÄ Företaget.

Tyst kunskap i arbetslivet : En kvalitativ studie ur ett medarbetarperspektiv

Den tysta kunskapen karaktÀriseras ofta av att det Àr abstrakt och svÄrt att definiera vilket har gjort att detta benÀmns som ?tyst?. Denna studie har som syfte att undersöka medarbetares uppfattning om hur dem upplever att kunskapsöverföring sker och om medarbetarna reflekterar sjÀlva över tyst kunskap. Vidare Àr syftet att undersöka hur den tysta kunskapen kan synliggöras och tillvaratas inom deras arbetsplats. Vi har i vÄr studie anvÀnt oss av en kvalitativ metod och intervjuat fyra respondenter.

Malnutrition inom akutsjukvÄrden, sjuksköterskans ansvar

Malnutrition Àr ett vÀlkÀnt problem inom akutsjukvÄrden. Det finns flera orsaker till malnutrition, bland annat olika sjukdomstillstÄnd som ger nedsatt aptit. Syftet var att undersöka om sjuksköterskor har tillrÀcklig kunskap om malnutrition och hur sjuksköterskan identifierar patienter med risk för malnutrition i akutsjukvÄrden. Tio vetenskapliga artiklar anvÀndes som grund till studien. Resultatet presenteras i tre rubriker, malnutrition pÄ sjukhus, nutritionsscreening samt brist pÄ kunskap.

Patientens kunskap om parodontit före och efter icke kirurgisk parodontal behandling utförd av tandhygienist : En kvantitativ studie

Parodontit Àr en kronisk inflammatorisk sjukdom, som orsakas av patogena bakterier som fÀster pÄ tÀndernas ytor, dÀr de bildar plack. Sjukdomen kan förebyggas genom god munhygien. Syftet med studien var att beskriva och jÀmföra parodontit relateradkunskap och dess relation till munhygiensvanor hos patienter före och 1-Är efter icke kirurgisk parodontal behandling utförd av tandhygienist samt jÀmföra om det föreligger nÄgon skillnad i kunskap efter behandling mellan tvÄ olika munhÀlsoundervisningsprogram. Ett ytterligare syfte var att beskriva om det föreligger nÄgon skillnad i kunskap om parodontit med avseende pÄ Älder, kön och utbildningsnivÄ. Studien var en beskrivande, jÀmförande studie med kvantitativ ansats och en del av en experimentell tvÄgruppsstudie.Urvalet bestod av 113 individer, 60 kvinnor och 53 mÀn, i Äldern 20-65 Är som var remitteras till en specialistklinik i parodontologi.

Kunskap om konflikthantering - Tyst kunskap? : Fem lÀrares kunskap om konflikthantering i skolan

Vi har genomfört en kvalitativ studie i Àmnet konflikthantering. Vi har valt att utforma den med hjÀlp av fem lÀrare som vi har intervjuat. Konflikter kan man inte undvika, varken i livet eller i skolan och dÀr Àr det lÀrarens uppgift att hantera dem. DÀrför tycker vi att det Àr viktigt att belysa och förstÄ kunskapen om konflikthantering.Förr hanterades inte konflikter och brÄk i skolan som idag. Fram till 1958 var det fortfarande tillÄtet att bestraffa elever med aga.

<- FöregÄende sida 11 NÀsta sida ->