Sök:

Kunskap och attityder kring HIV/AIDS hos allmänsjuksköterskor och sjuksköterskestudenter i högt utvecklade länder

- En litteraturöversikt


Bakgrund: Kunskap om smittvägar och skyddsåtgärder kring HIV/AIDS är av stor vikt i arbetet för både sjuksköterskor och sjuksköterskestudenter. Förekomst av okunskap, stigma, diskriminering och missförstånd kring HIV/AIDS påverkar vården negativt. För att kunna ge adekvat vård och behandling med respekt till patienten krävs kunskap, varsamhet och omtanke. Syfte: Syftet var att undersöka allmänsjuksköterskors och sjuksköterskestudenters kunskap och attityder omkring HIV/AIDS i högt utvecklade länder, samt att undersöka vilka faktorer som kan påverka kunskap och attityder. Metod: En allmän litteraturöversikt genomfördes genom litteratursökning i databaserna PubMed, Cinahl samt PsycInfo Elva vetenskapliga artiklar analyserades vilket resulterade i två huvudteman och tio underteman. Endast artiklar med hög vetenskaplig kvalité inkluderades. Resultat: Missuppfattningar kring smittvägar påträffades hos sjuksköterskestudenter. Både sjuksköterskor och sjuksköterskestudenter ansåg utbildningen kring HIV/AIDS som bristfällig. Överlag uttrycktes empati och medlidande för patienter med HIV/AIDS men även förekomst av stigmatisering och rädsla påvisades. Både sjuksköterskor och sjuksköterskestudenter skulle välja att inte vårda patienter med HIV/AIDS om möjligheten fanns. Faktorer som påverka kunskap och attityder både positivt och negativt framkom. Diskussion: Bristfällig kunskap samt attityder påverkar omvårdnadsarbetet. Genom Travelbees omvårdnadsfilosofi påvisas vikten av kunskap samt den egna attitydens betydelse för omvårdnaden. Slutsats: Okunskap är en stor bidragande faktor till bristfälliga attityder. Forskning kring om det förekommer brister i sjuksköterskeutbildningen kring HIV/AIDS behövs för att kunna säkerställa en god vård till dessa patienter. Sjuksköterskor och sjuksköterskestudenter bör reflektera över den individuella attityden till HIV/AIDS.

Författare

Moa Karlsson

Lärosäte och institution

Mittuniversitetet/Institutionen för hälsovetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..