Sök:

Att dela och ta emot kunskap

Knowledge managements inverkan på individernas kunskap, kompetens & lärande


I dagens samhälle blir det alltmer viktigt för företag att ta tillvara på medarbetarnas kunskap och kompetens. Företagskulturen blir en viktig del i arbetet med att skapa utrymme för individernas lärande och företagets utveckling. Knowledge management är ett verktyg som underlättar arbetet med att skapa, organisera och dela medarbetarnas kunskaper.Syfte: Syftet med den här studien är att granska ett företag som arbetar med knowledge management, och se hur konceptet bidrar till kunskapsspridning och lärande. Vi vill undersöka hur Företaget har implementerat idéerna, och på vilket sätt detta påverkar de anställdas kunskap kompetens och lärande. Vidare vill vi även se vilka utmaningar som förekommer i skapandet av ett kunskapsdelande företag.Metod: Vi genomförde kvalitativa intervjuer med sex personer som alla är involverade i arbetet med knowledge management på Företaget. Därefter har vi analyserat de empiriska resultaten utifrån vald teori och tidigare forskning.Slutsats: Studiens resultat visade att Företaget delar kunskap genom att dokumentera och lagra kunskap i databaser, genom kommunikation i interaktiva communities och nätverk samt genom personligt samarbete i arbetet. Vidare kom vi fram till att de anställdas olika kompetenser stärks och att kunskap synliggörs och utvecklas tack vare knowledge management. Konceptet bidrar även till lärande genom reflektion och utvärdering av sina egna och andras kunskaper. Slutligen visade studien att knowledge management för med sig många utmaningar och att den största är att förändra företagskulturen för att kunna bli ett helt och hållet kunskapsdelande företag.   

Författare

Jonna Åkerlund Johan Regnéll

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..