Gymnasieelevers kunskap om och inställning till HPV och HPV-vaccin
Bakgrund: Humant papillomvirus (HPV) är ett sexuellt överförbart vårtvirus, som kan orsakacellförändringar och livmoderhalscancer. Tidigare forskning har visat att kunskap om HPVoch HPV-vaccin generellt är låg och att vaccinationstäckningen bland unga kvinnor i mångaländer varit suboptimal.Syfte: Syftet med föreliggande studie var att kartlägga gymnasieelevers kunskap om ochinställning till HPV och HPV-vaccin, samt undersöka om det föreligger skillnader mellanelever på praktiska och teoretiska gymnasieprogram.Metod: Studien var en deskriptiv komparativ tvärsnittsstudie med kvantitativ ansats. Oremsegenvårdsteori användes som teoretisk referensram. De 230 deltagarna från fyragymnasieskolor i Uppsala besvarade ett enkätformulär.Resultat: Majoriteten av eleverna hade generellt låg kunskap om HPV och HPV-vaccinet,hade låg tilltro till vaccinet och var osäkra på huruvida de i framtiden ville vaccineras, dockhade elever på teoretiska program bättre kunskap och mer positiv inställning än elever påpraktiska program. Flickor hade bättre kunskap och om HPV och HPV-vaccin än pojkar. Deflesta hade inte hört talas om vaccin mot HPV, men de allra flesta hade kännedom om vaccinmot livmoderhalscancer.Slutsats: Den låga kunskapen om HPV och HPV-vaccin kan påverka elevernas inställningsamt deras intentioner att i framtiden vaccineras. Resultatet indikerar på ett behov av merinformation om HPV och HPV-vaccin. Skolsköterskans hälsosamtal med gymnasieelever börinkludera information och diskussion om HPV och HPV-vaccin anpassad för ungdomar, föratt ge dem möjlighet att förstå sambandet mellan kondylom, HPV och livmoderhalscancer,och därmed lättare kunna ta ställning till vaccination.