Sök:

Gymnasieelevers kunskap om och inställning till HPV och HPV-vaccin


Bakgrund: Humant papillomvirus (HPV) är ett sexuellt överförbart vårtvirus, som kan orsakacellförändringar och livmoderhalscancer. Tidigare forskning har visat att kunskap om HPVoch HPV-vaccin generellt är låg och att vaccinationstäckningen bland unga kvinnor i mångaländer varit suboptimal.Syfte: Syftet med föreliggande studie var att kartlägga gymnasieelevers kunskap om ochinställning till HPV och HPV-vaccin, samt undersöka om det föreligger skillnader mellanelever på praktiska och teoretiska gymnasieprogram.Metod: Studien var en deskriptiv komparativ tvärsnittsstudie med kvantitativ ansats. Oremsegenvårdsteori användes som teoretisk referensram. De 230 deltagarna från fyragymnasieskolor i Uppsala besvarade ett enkätformulär.Resultat: Majoriteten av eleverna hade generellt låg kunskap om HPV och HPV-vaccinet,hade låg tilltro till vaccinet och var osäkra på huruvida de i framtiden ville vaccineras, dockhade elever på teoretiska program bättre kunskap och mer positiv inställning än elever påpraktiska program. Flickor hade bättre kunskap och om HPV och HPV-vaccin än pojkar. Deflesta hade inte hört talas om vaccin mot HPV, men de allra flesta hade kännedom om vaccinmot livmoderhalscancer.Slutsats: Den låga kunskapen om HPV och HPV-vaccin kan påverka elevernas inställningsamt deras intentioner att i framtiden vaccineras. Resultatet indikerar på ett behov av merinformation om HPV och HPV-vaccin. Skolsköterskans hälsosamtal med gymnasieelever börinkludera information och diskussion om HPV och HPV-vaccin anpassad för ungdomar, föratt ge dem möjlighet att förstå sambandet mellan kondylom, HPV och livmoderhalscancer,och därmed lättare kunna ta ställning till vaccination.

Författare

Maria Lundberg Martin Färdig

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..