Sök:

Sökresultat:

1666 Uppsatser om Värdebaserad styrning - Sida 53 av 112

Strategiska AffÀrssystem? : -En fallstudie pÄ NVS

SammanfattningFördjupningsarbete i företagsekonomi. Ekonomihögskolan i VÀxjö, Linnéuniversitetet. Civilekonomprogrammet, controllerfördjupning. VÄrterminen 2012.Titel: Strategiska affÀrssystem? ? en fallstudie pÄ NVSBakgrund och problem: För att förenkla företags arbete mot dess mÄl kan de ta hjÀlp av ett vÀlfungerande affÀrssystem.

Stridsflyg i utlandet? : Om hur regeringens inriktning och styrning har uppfattats vid den Flygtaktiska Staben

Sedan mer Àn ett decennium har regeringen uttalat en ambition och ett fokus mot internationella insatser. Detta fokus har utgjort ett mantra i Försvarsmakten och pÄverkat alla typförband. Denna uppsats syftar till att undersöka hur inriktningen av stridsflyg avseende internationella insatser har uppfattats av den Flygtaktiska Staben, FTS.Undersökningen har genomförts i form av kvalitativa forskningsintervjuer med ansvariga chefer vid FTS. Uppsatsen innehÄller Àven en redovisning av regeringens inriktning avseende internationella förmÄgor med stridsflyg under undersökningsperioden.Uppsatsens resultat kan sammanfattas med att de ansvariga vid FTS anser att internationaliseringen har inneburit en stor förÀndring för bÄde metodik och teknik. De anser Àven att den politiska inriktningen avseende förmÄgeutveckling varit tydlig och konsekvent och att processen för insatsplanering fungerar.

Motiv, utformning och anvÀndning av Balanced Scorecard i kommunal verksamhet

Syfte: Syftet med studien Àr att beskriva och analysera hur motiv, utformning och anvÀndning av BSC ser ut i kommuner, samt analysera eventuella samband mellan dessa omrÄden. Metod: För att uppfylla studiens syfte har författarna valt att göra en kvalitativ studie, dÀr vi undersöker 14 kommuner. Vi avser att skapa en bÀttre insikt i hur motiv, utformning och anvÀndning av en styrmodell överrensstÀmmer med varandra vilket innebÀr att studien Àr av deskriptiv karaktÀr, med explorativa inslag. IntervjufrÄgorna utformades med hjÀlp av den uppbyggda teorin. Empirin sammanstÀlldes sedan och analyserades med hjÀlp av kopplingar frÄn valda teoridelar.

Arbete med etiska och moraliska frÄgor i styrning av företag

Sammanfattning Syfte:Syftet med vÄr undersökning var att skapa förstÄelse för hur företag arbetar med etiska och moraliska frÄgor i samband med ekonomistyrning. Metod:VÄr undersökning har gjorts i tre svenska företag genom personliga intervjuer med personer i chefs- eller ledarposition pÄ varje företag. Den insamlade empirin har sedan sammanstÀllts och analyserats genom att jÀmföra den med vÄrt teoriavsnitt. Slutsats:Vi har kommit fram till fyra punkter som enligt vÄr undersökning Àr centrala för arbetet med etiska och moraliska frÄgor i de företag vi undersökt. Dessa Àr vÀrderingar, förstÄelse, ledarskap och företaget.

Krock eller möte? Om pedagogers instÀllning till bildskapande i förskola och grundskolans tidigare Är

VÄrt syfte med denna uppsats har varit att undersöka hur sex pedagoger i förskola och skola ser pÄ och arbetar med bildskapande i verksamheterna. Vi ville ocksÄ undersöka vilka likheter och skillnader vi kunde finna hos de tvÄ kategorierna av pedagoger. VÄr undersökning har vi gjort med hjÀlp av kvalitativa djupintervjuer med de sex pedagogerna. Uppsatsen Àr Àven utförd med fortlöpande litteraturstudier kopplat till vÄrt Àmne. I vÄr litteraturgenomgÄng ger vi först en historisk tillbakablick pÄ bildskapandet i den svenska förskolan och skolan.

Systemutvecklingsmetoder i anvÀndning: Riktlinjer för effektiv situationsanpassning

Traditionell systemutveckling prÀglas av lÄnga systemutvecklingsprocesser som inte möter de krav som kunden har. Dessa systemutvecklingsproblem yttrar sig ofta pÄ sÄ sÀtt att kraven inte möts vad gÀller tidskrav, budgetkrav och kvalitetskrav.För att komma till rÀtta med dessa problem sÄ tillÀmpas idag systemutvecklingsmetoder, och iden med dessa metoder Àr att strukturera arbetet pÄ ett sÄdant sÀtt sÄ att det möjliggör styrning och kvalitetssÀkring av de systemutvecklingsprocesser som genomförs. Dessa metoder karaktÀriseras ofta av att de Àr utvecklade för att passa ett sÄ kallat idealfall, dvs. de Àr utvecklade för lösa en specifik uppgift för en specifik situation.Under senare Är har uppfattningen om att dessa systemutvecklingsmetoder mÄste specialiseras, dvs. situationsanpassas för att passa den unika situationen slagit rot.

LÀrarkompetens och mÄluppfyllelse. : Uppföljning av en lÀs- och sprÄksatsning i Stockholms grundskolor

Syftet med studien Àr att undersöka effekterna av en lÀs- och sprÄksatsning. Fokus ligger pÄ att identifiera faktorer som pÄverkar skolor att delta, huruvida dessa har förbÀttrade elevresultat samt lÀs- och sprÄkutveck-larnas upplevelser av förÀndringar i undervisning, lÀrarkompetens och elevernas mÄluppfyllelse. Undersök-ningen omfattar tvÄ extremgrupper; dels Ätta skolor som deltagit, dels Ätta skolor som ej deltagit. Data kommer frÄn Skolverkets databaser samt frÄn en enkÀt stÀlld till skolornas lÀs- och sprÄkutvecklare. Den teoretiska ramen utgörs av en pedagogisk samspelsmodell.

Det konkurrenskraftiga subjektet : -En analys av Allians för Sveriges skolpolitik

Inför riksdagsvalet 2006 uttryckte Allians för Sverige sitt missnöje mot den dÄvarande Socialdemokratiska regeringens skolpolitik. Alliansen, det vill sÀga de fyra borgerliga partierna, stod dÄ i opposition till den Socialdemokratiska regeringen och pÄvisade att deras politik skulle verka för en mer hÄllbar skolpolitik för kunskap och ordning i skolan.  Syftet med denna uppsats Àr att undersöka vilka förestÀllning om kunskap och det lÀrande subjektet i grundskolan det vill sÀga eleven, som finns i de delar av Allians för Sveriges dokument som behandlar skolfrÄgor. För att belysa bakgrund och historisk kontext anvÀnds tvÄ perspektiv pÄ skola och utbildning; ett kollektivt och ett individuellt. I Allians för Sveriges skolpolitik mÀrks spÀnningar mellan dessa perspektiv vilket fÄr konsekvenser för synen pÄ kunskap och subjekt. FrÄgestÀllningarna handlar om vad som görs önskvÀrt respektive problematiskt hos framtida medborgare/elever i Allians för Sveriges skolpolitik.

Implementering av de individuella utvecklingsplanerna - frÄn riksdag till den enskilda skolan

I Skolverkets skrift AllmÀnna rÄd för den individuella utvecklingsplanen med skriftliga omdömen 2008 stÄr det att lÀsa att skolorna bör strÀva efter kontinuerlig uppföljning av elevernas individuella utveckling pÄ ett framÄtsyftande vis. Detta för att tydliggöra var eleven befinner sig och vad som vidare krÀvs i strÀvan att nÄ mÄlen. Syftet med detta arbete Àr att undersöka hur implementeringen av de individuella utvecklingsplanerna (IUP) har skett frÄn riksdag till kommun och till den enskilda skolan. UtifrÄn en kvalitativ metod har vi intervjuat förtroendevalda inom Barn och UtbildningsnÀmnden, huvudmÀn (rektorer) samt verksamma lÀrare inom en utvald kommun. Vi Àr intresserade av hur överlÀmningen av IUP sker mellan Ärskurs sex och sju och kommunikationen inom och mellan de berörda verksamheterna.

Styrning med hjÀlp av belöningssystem

För att ekonomisyrningen i ett företag ska fungera anvÀnds olika styrmedel. Syftet med den hÀr uppsatsen har varit att identifiera styrmedlet belöningssystem och dess funktion i ett företag. Vi har intervjuat ekonomichefen vid företaget samt sammanstÀllt enkÀter frÄn alla anstÀllda för att kunna bilda oss en uppfattning om företagets belöningssystem. Det visade sig att företaget har ett ekonomiskt bonussystem som anvÀnds i syfte att fÄ företaget att vÀxa.Kopplingen mellan strategier/mÄl och företagets formella belöningssystem kunde vi se genom de mest frekvent anvÀnda nyckeltalen. Vi identifierade ocksÄ ett informellt system bland de anstÀllda.

Intellektuellt kapital och finansiering: en studie om hur banker vÀrderar nystartade företag

Allt fler nya företag etableras pÄ den svenska marknaden jÀmfört med tidigare Är. För nystartade företag kan de första Ären vara svÄra att överleva samtidigt som finansieringsbehovet vanligtvis Àr stort. Banker Àr traditionellt sett försiktiga i sin kreditbedömning. Bedömningen av krediter till nya företag blir sÀrskilt problematisk eftersom det som regel saknas relevanta historiska uppgifter i denna typ av företag. FöretagsvÀrdet finns i de immateriella tillgÄngarna dÀr ÀgarrÀttigheter inte kan definieras, vilket gör att fÄ företag kan verka livsdugliga i den sÄrbara uppstartningsfasen.

Displayintegrering

Arbetet Àr ett examensarbete i högskoleingenjörsutbildningen, inriktning datateknik, pÄ Linnéuniversitet. Arcoma AB Àr ett företag i VÀxjö som utvecklar och tillverkar kompletta röntgensystem. Företaget har som mÄl att förbÀttra anvÀndarvÀnligheten av systemet med hjÀlp av en LED-display. De kan förbÀttra systemet genom att byta ut en enhet som styr röntgengeneratorn mot LED-displayen. Detta leder till att anvÀndaren fÄr bÀttre kontroll och styrning av systemet, samtidigt som patienten behandlas.I rapporten beskrivs implementering av bÄde hÄrdvara och mjukvara till displayen, samt den tekniska bakgrunden som till exempel HDMI och LED-tekniken.

Slutfasstyrning av robot med krav pÄ nedslagsvinkel

PÄ moderna missiler stÀlls inte bara krav pÄ nedslagsposition utan i allt högre grad Àven pÄ nedslagsvinkel. För hÄrt bepansrade mÄl Àr vinkeln kritisk dÄ det finns risk att missilen studsar om den kommer in allt för flackt. Samtidigt ökar trÀffprestandan dÄ en optimal nedslagsvinkel och nedslagsposition anvÀnds. Med anledning av detta föreslÄs en styrlag för att reglera missilen efter pÄ förhand genererade referensbanor i vilka nedslagsposition och nedslagsvinkel kan specifieras. Styrlagen Àr indelad i tvÄ huvuddelar och inleds med en optimal styrlag för att reglera ut navigationsfel frÄn tidigare faser och ta missilen till referensbanan.

Hur integreras grammatik och kommunikativa övningar i moderna sprÄk? ? En analys av lÀromedel i tyska och franska för skolÄr 9

Syftet med arbetet Àr att undersöka om det finns en tydlig koppling mellan grammatik och kommunikativa fÀrdigheter i tvÄ lÀromedel för moderna sprÄk i skolÄr 9, ett i franska och ett i tyska. Metoden som vi anvÀnder Àr alltsÄ en komparativ textundersökning av tvÄ brukstexter. För att nÄ svar pÄ vÄra frÄgestÀllningar har vi format vÄra egna variabler med förankring i aktuell sprÄkinlÀrningsforskning som utgÄngspunkt för vÄr textanalys. Resultaten visar att det finns en tydlig koppling mellan grammatik och kommunikation i bÄda lÀromedlen, men att övningarna i för stor utstrÀckning Àr inriktade pÄ styrning och reproduktion. BÄda lÀromedlen följer aktuell forskning kring sprÄkinlÀrning, men det i franska tenderar i nÄgot större utstrÀckning att anvÀnda mÄlsprÄket som arbetssprÄk samt tillÀmpar ett induktivt arbetssÀtt för grammatikinlÀrning. Detta Àr mindre tydligt i lÀromedlet i tyska som arbetar deduktivt och kontrastivt samt med svenska som arbetssprÄk.

Nytta med NATO architecture framework ur ett förbandsperspektiv!?

Sedan ett antal Är hÄller Försvarsmakten pÄ att utveckla Försvarsmaktens Arkitektur och Försvarsmaktens Arkitekturramverk. Försvarsmaktens Arkitekturramverk skall vara ett stöd och styrning för Förvarsmaktens förÀndring och vidareutveckling, bÄde nationellt och internationellt, samt spegla version 3 av NATO Architecture Framework. Ett försvarssystem vilket Àr utvecklat och anvÀnds vid internationella insatser idag Àr Internationella Korvettstyrkan.OförstÄelse för nÀr, var och hur ett arkitekturramverk skall anvÀndas gÄr att identifiera inom Försvarsmakten. Ett sÀtt, för att bringa förstÄelse för vad ett arkitekturramverk innebÀr, Àr att studera dess nytta. Denna uppsats har till syfte att visa pÄ eventuell nytta med NATO Architecture Framework utifrÄn Internationella Korvettstyrkan.

<- FöregÄende sida 53 NÀsta sida ->