Implementering av de individuella utvecklingsplanerna - från riksdag till den enskilda skolan
I Skolverkets skrift Allmänna råd för den individuella utvecklingsplanen med skriftliga
omdömen 2008 står det att läsa att skolorna bör sträva efter kontinuerlig uppföljning av
elevernas individuella utveckling på ett framåtsyftande vis. Detta för att tydliggöra var eleven
befinner sig och vad som vidare krävs i strävan att nå målen. Syftet med detta arbete är att
undersöka hur implementeringen av de individuella utvecklingsplanerna (IUP) har skett från
riksdag till kommun och till den enskilda skolan. Utifrån en kvalitativ metod har vi intervjuat
förtroendevalda inom Barn och Utbildningsnämnden, huvudmän (rektorer) samt verksamma
lärare inom en utvald kommun. Vi är intresserade av hur överlämningen av IUP sker mellan
årskurs sex och sju och kommunikationen inom och mellan de berörda verksamheterna. I vårt
resultat framkom att hanteringen av IUP inte fått de effekterna som eftersträvats.
Implementeringsproblematiken som vi observerat grundar sig i otydlig styrning från
huvudman, lärarnas inställning, minimal respons från förvaltningen vid införandet och
verksamheternas olika organisationsvariabler. Detta har lett till att det råder en osäkerhet
kring arbetssättet med IUP och den kontinuitet som Skolverket förespråkar riskerar att gå
förlorad.