Sök:

Sökresultat:

1666 Uppsatser om Värdebaserad styrning - Sida 54 av 112

Hopplöshetens pedagogik : En studie om upplevelsen av fas 3

Denna uppsats undersöker hur deltagare i arbetsmarknadspolitiska program upplever deltagandet och effekten av programmen. Studien riktar sig specifikt mot fas 3 inom jobb- och utvecklingsgarantin, dit individer som varit arbetslösa under flera Ärs tid skrivs in. ProblemomrÄdet omfattas av hur arbetslivets förÀndring leder till komplikationer för individer som Àr arbetslösa. Sju medverkande intervjupersoner deltog i studien, dÀr semi-strukturerade intervjuer anvÀndes. Resultaten visar att deltagarna i programmet upplever att de dagliga aktiviteterna Àr meningsfulla, men att det politiska och byrÄkratiska ramverket leder till försÀmrat vÀlmÄende och hopplöshet.

Styrning av hydraulisk ventilprovkrets

Den hÀr rapporten redogör för det examensarbete som utfördes pÄ Cargotec ABsutvecklingslaboratorium i Hudiksvall vÄren 2012. Cargotec AB Àr en vÀrldsledande leverantörav lasthanteringslösningar för lokal transport, terminaler, hamnar, distributionscenter ochfartyg. I Hudiksvall tillverkas lastbilskranar för hantering av timmer och styckegods.Hudrauliska ventiler utgör en viktig del av de system de ingÄr i och deras egenskaper, bÄdestatiska och dynamiska, har en enorm betydelse för systemet som helhet. Det Àr dÀrför viktigtatt kunna identifiera egenskaperna hos de ventiler som anvÀnds. För att tillgodose detta behovfinns en provkrets för ventiler pÄ Cargotecs utvecklingslaboratorium i Hudiksvall.

Internrevisionens utveckling i svenska banker ? en studie av internrevisionens förÀndringar i fyra banker under tio Är

VÄrt syfte med uppsatsen att identifiera förÀndringar i fyra svenska bankers internrevision under de senaste tio Ären, samt att diskutera effekterna av och orsakerna till dessa förÀndringar. Den insamlade empirin frÄn Handelsbanken, Nordea, SEB och Sparbanken Finn Àr analyserad utifrÄn vÄr teoretiska referensram. Den teoretiska referensramen bestÄr av principal- och agentteori, Finansinspektionens allmÀnna rÄd om styrning och kontroll av finansiella företag, The Institute of Internal Auditors riktlinjer för internrevision samt annan lagstiftning och reglering som indirekt pÄverkar bankernas internrevision. VÄr undersökning visar att det finns stora likheter i utvecklingen av internrevisionen mellan bankerna. Till grund för utvecklingen ligger principalens ökade kontrollbehov dÀr skandalerna i nÀringslivet har varit en drivande faktor.

Granskning och analys av utveckling och utformning av den statliga utredningsverksamheten vid Resurscenter tal och sprÄk - tidsperiod 1997 - 2008

Syftet med studien har varit att granska och analysera utveckling och utformning av utredningsverksamheten vid Resurscenter tal och sprÄk Ären 1997-2008.Den statliga styrningen har ocksÄ studerats samt hur verksamhetens utformning förhÄller sig till den statliga styrningen. Specialpedagogiska utredningar och Terminologi Àr viktiga begrepp i studien. Under tidsperioden har principen att all utbildning för alla barn/elever skall anordnas i hemkommunen uttryckts i statlig styrning. Skollagen anger att utbildningen ska vara likvÀrdig. Utredningsverksamheten vid Resurscenter tal och sprÄk har i uppdrag att ge rÄd och stöd i form av specialpedagogiska utredningar.

Likheter och skillnader i VÀxjö Kommun verksamhetsstyrning : En jÀmförande fallstudie mellan tvÄ verksamheter

Under de sista 40 Ären har den offentliga sektorn genomgÄtt stora förÀndringar. Kommunallagen Àndrades sÄ att kommuner ska koncentrera sig pÄ god ekonomisk hushÄllning och fokusera pÄ lÄngsiktighet i den ekonomiska och verksamhetsmÀssiga planeringen. Budget och ekonomistyrning har ersatts av mÄlstyrning som leder till betydande effektiviseringar. Under 1990- talet kommer balanserade styrkort som kan komplettera de finansiella vÀrdena med icke finansiella. Styrkortet ska fungera som en metod för organisationen och implementera nya mÀtetal rörande vision och strategi.

PrestationsmÄtt: Ett verktyg för styrning - eller en rapport bland alla andra. Om mellanchefers tillÀmpning av prestationsmÄtt i styrningen av operativa enheter.

A performance measurement system can be used as a means to evaluate past performances and to communicate prioritizations. It has also been proposed that a performance measurement system can serve as a method to execute strategies, guide in operational decisions and constitute a tool for making the organization more efficient. Yet one may question if such a system will ever reach this capacity if operating managers do not utilize it as a management tool, but rather treat it as a mere report in the bunch. This paper explores how middle managers in fact apply performance measures and what obstacles there are to integrating them in the management of subunits. Furthermore it serves to investigate whether these managers experience a conflict between how they are expected to use the measures and what they deem possible to adopt.

Medarbetare i en mÄlstyrd organisation ? hur upplever de styrformen?

Syftet med det hÀr arbetet Àr att öka förstÄelsen för hur medarbetare uppfattar den styrning de utsÀtts för. FörstÄelsen ska sedan bidra till att ledare ska kunna utveckla verksamhetsstyrningen inom liknande organisationer och pÄ ett bÀttre sÀtt kunna nÄ de mÄl de satt upp och kunna utveckla dessa vidare och bli effektivare.Arbetet Àr genomfört med en inkÀnnande och tolkande vetenskapssyn ur ett aktörrsynsÀtt. En hermeneutisk tolkningsmetod Àr anvÀnd för att uppnÄ syftet med arbetet. Genomförandet av arbetet Àr baserat pÄ en kvalitativ metod, dÀr en fallstudie med intervjuer utförts.Slutsatsen i studien Àr att medarbetarna uppfattar generellt mÄlstyrningen som ett bra sÀtt att arbeta utifrÄn i sitt dagliga arbete. Men genom de negativa tankar de förmedlat har jag kommit fram till att det finns en fallgrop i att ha mÄnga system som styr parallellt.

?Ta lagom mycket ? - MÄltidsstyrning i förskolan

Syftet med arbetet var att utifrÄn ett styrningsperspektiv undersöka hur normer, delaktighet, omsorg, barnsyn och förhÄllningssÀtt kommer till uttryck under mÄltiderna. Det som blev betydelsefullt att undersöka var hur förskollÀrarna sÄg pÄ delaktighet och normer samt i vilka val barnen gavs möjlighet till delaktighet. Denna studie Àr gjord utifrÄn en kvalitativ metod dÀr vi kombinerat observationer och intervjuer med tre verksamma förskollÀrare. Resultatet visade att förskollÀrarna sÄg mÄltiden som en social situation dÀr barnen skulle ges möjlighet till ÄterhÀmtning. Barnen förvÀntades Àven vara aktiva under mÄltiden, detta skulle enligt förskollÀrarna ske genom att barnen sjÀlva skulle ta upp mat och kunna föra lugna samtal.

Ansvarsfördelning i teori och praktik. En implementeringsstudie av mottagandet av ensamkommande flyktingbarn i Sverige

This case study explores the question of implementation and steering in a society of governance. As an empirical example, a reform concerning the reception of separated refugee children in Sweden is used. As of the 1st of July 2006 the responsibility for providing housing for separated children lies with the local governments rather than with the Swedish Board of Migration, aiming to improve the children's situation. However, implementing this amendment has turned out to be a harder task than expected. Traditionally, the relationship between state and local actors is seen in terms of state steering or local self-government.

VÀtskekopplade vÀrme- och kylÄtervinningssystem : Utveckling av ett verktyg för energiberÀkningar

Enligt ett beslut frÄn EU-kommissionen ska ÄtgÀrder genomföras för att energianvÀndningen inom EU ska minska. Minskningarna ska motsvara ungefÀr 20 % av dagens energianvÀndning och ska uppnÄs till Är 2020 (Europeiska Kommissionen, 2011). En sektor som anvÀnder stora mÀngder energi Àr byggbranschen som stÄr för nÀstan en tredjedel av energianvÀndningen i samhÀllet (Brogren, 2012). Den största delen av energin anvÀnds inte under uppförandetiden utan under byggnadernas efterföljande livstid. Det finns dÀrför stora besparingar att göra om energin som krÀvs för att upprÀtthÄlla ett tillfredsstÀllande inomhusklimat minimeras.

SjÀlvstyre : genom fenomenet flexibla arbetstider

Syftet med denna fallstudie Àr att skapa förstÄelse för hur flexibla arbetstider kan anvÀndas som styrmedel bland tjÀnstemÀn. Problemformuleringen bestÄr av att undersöka pÄ vilket sÀtt sjÀlvstyre genom flexibla arbetstider kan anvÀndas för att styra organisationer. Studien bestÄr Àven av att ta reda pÄ hur arbete med flexibla arbetstider kan kontrolleras och följas upp. Studiens metod utgÄr frÄn hermeneutiken med kvalitativ ansats. AktörssynsÀtt tillÀmpas som gÄr ut pÄ att med hjÀlp av aktörer skildra deras verklighet för att skapa förstÄelse för studien. Fallstudien vÀnder sig till chefer inom olika branscher för att besvara syftet. Empiri samlas in genom att utföra personliga intervjuer, samtidigt som teori inom verksamhetsstyrning med inslag av psykologiska och sociologiska aspekter utgör föremÄl för studien. Rapportens slutsats Àr att flexibla arbetstider anvÀnds som styrmedel genom att lÀgga styrning i huvudet pÄ anstÀllda.

Resursfördelning inom Àldreomsorgen i Malmö stad

Uppsatsens syfte Àr att bidra till ökad förstÄelse för vilken betydelse budget- och fördelningsmodeller ? dels Malmö stads gemensamma behovsbudgeteringssystem, dels de stadsdelsspecifika anslags- respektive prestationsfördelningarna ? har för den kommunala verksamheten. Uppsatsen Àr en kvalitativ studie med deduktiv ansats. Materialet har samlats in genom semistrukturerade intervjuer och enkÀter. UtgÄngspunkt Àr teorier om budgeteringens syfte och dess roll i kommuner, olika kommunala budgeteringssystem i allmÀnhet och behovsbudgetering i synnerhet samt betydelsen av vÀktar- och förkÀmperollerna i budgetprocessen.

KontraktsförÀndring vid offentlig upphandling : En undersökning gÀllande förekomsten av ?kravglidning? vid anskaffningar genomförda av Försvarets Materielverk

Försvarets Materielverk (FMV) Ă€r en civil myndighet som sköter all anskaffning av materiel och tjĂ€nster Ă„t Försvarsmakten (FM). Vid anskaffning mĂ„ste de rĂ€tta sig efter de upphandlingslagar som gĂ€ller i Sverige, bland annat Lag (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) samt Lag (2011:1029) om upphandling pĂ„ försvars- och sĂ€kerhetsomrĂ„det (LUFS). För att anskaffningsprocessen ska bli lyckad krĂ€vs att FM tydligt definierar det behov de har gĂ€llande anskaffning av varor och tjĂ€nster. Än viktigare Ă€r att FMV bryter ner behoven i vĂ€ldefinierade och tydliga krav. Detta för att undvika missförstĂ„nd och tolkningar som kan leda till att den vara eller tjĂ€nst som levereras inte motsvarar behovet.

COIN-doktrinen och kulturen

Historien visar att en avsaknad av en ledande idé kan fÄ förödande konsekvenser. Det Àr svÄrt att jÀmföra dagens Sverige med de krigförande nationerna under andra vÀrldskriget, samt de förödande effekterna som en avsaknad av en strategi medförde rÀknat i förstörelse, död och lidande. Detta vÀcker frÄgan om Sverige har en utvecklad strategi för sitt internationella engagemang i allmÀnhet, och vid internationella insatser dÀr det militÀra maktmedlet anvÀnds i synnerhet. För Försvarsmakten kan det finnas ett mervÀrde med en övergripande strategi, en sÄ kallad fullstÀndig strategi. Denna strategi skapas av regering och riksdag, och syftar till att koordinera statens resurser inom flera politikomrÄden med mÄlsÀttningen att nÄ ett bÀttre samordnat resultat.

Innovationskultur: utmaningar, ÄtgÀrder och paradoxer

Ett företags organisationskultur erkÀnns idag av mÄnga som en viktig faktor nÀr det handlar om att skapa innovationer i en industriell kontext. Anledningen till detta Àr att organisationskulturen utgör den grund av gemensamma antaganden och vÀrderingar somprÀglar beteendet i en organisation. MÄnga författare har undersökt samspelet mellan organisationskultur och innovationsförmÄga och vissa har ocksÄ gjort försök att beskriva hur en organisationskultur som stödjer innovation bör se ut. (se till exempel Kanter, 1985 och Martin & Terblanche, 2004)I denna uppsats presenteras och jÀmförs olika parametrar, som typiskt sett sÀgs ingÄ i en organisationskultur som stödjer innovation, pÄ tre fallföretag i en gemensam koncern. Likheter och olikheter identifieras i företagens tillvÀgagÄngssÀtt och dess effekt pÄ kulturen, varpÄ rekommendationer lÀmnas angÄende hur företagen vidare kan agera för att öka förutsÀttningarna för innovation i organisationen genom kulturstyrning.Uppsatsen diskuterar ocksÄ, utifrÄn fallföretagens situationer och medarbetarnas uppfattningar, huruvida det verkligen gÄr att generalisera bilden av vad som Àr en innovationskultur pÄ alla företag.

<- FöregÄende sida 54 NÀsta sida ->