Sök:

Sökresultat:

12756 Uppsatser om Utveckling och lärande - Sida 62 av 851

Utveckling av ett fÀllbord för offentlig miljö

Denna rapport omfattar ett examensarbete pÄ 22,5 poÀng. Examensarbetet har utförts inom Àmnet integrerad produktutveckling vid Högskolan i Skövde tillsammans med Jai Designpartner AB. MÄlet med arbetet var att utveckla ett fÀllbord som enkelt kan fÀllas ihop, ha en lÀngre livslÀngd och lÀgre vikt Àn företagets tidigare fÀllbord. Samarbetet genererade ett fÀllbord som inte följer de generella principerna av infÀllning av bordsben. Resultatet blev ett fÀllbord med minimal klÀmrisk, med en lÀngre livslÀngd dÄ infÀllning av bordsbenet sker med en vridning och med en mindre vikt dÄ ramverk kan elimineras..

BÄngstyriga situationer - hur gör vi? : En kvalitativ studie om förskollÀrares arbete med konflikthantering mellan barn i förskolan

Syftet med studien Àr att synliggöra förskollÀrares syn pÄ konflikter och vilket förhÄllningssÀtt de anvÀnder i konfliktsituationer mellan barn i förskolan. I studien har 12 yrkesverksamma förskollÀrare frÄn fyra olika förskolor deltagit i form av kvalitativa intervjuer. Det har framkommit i resultatet att konflikter Àr oundvikliga och kan ses som bÄde positiva och negativa. Studiens informanter skildrar att konflikter Àr ett tillfÀlle för lÀrande och utveckling om de hanteras pÄ ett bra sÀtt men om de inte hanteras pÄ ett bra sett kan de fÄ destruktiva konsekvenser för barnet i sin utveckling och sitt lÀrande. Konflikter kan se vÀldigt olika ut beroende pÄ situation, Älder och innehÄll.

Pedagogers arbete i förskolan- upplevelser, problematik och förtjÀnster

Syftet med studien var att undersöka hur pedagogerna beskriver och uppfattar sin livsvÀrld i en förskola dÀr de arbetar tillsammans med barn och barns lÀrande och utveckling. ForskningsfrÄgorna som har besvarats Àr: Hur upplever pedagogerna sitt arbete i förskolan? Vad upplever pedagogerna att det finns för problem och förtjÀnster med att arbeta i förskolan? Studien har ett hermeneutiskt angreppssÀtt och fem pedagoger har intervjuats samt observationer har genomförts. Resultatet visar att pedagogerna till största del upplever sitt arbete som glÀdjefullt och detta beror till stor del pÄ den aktuella förskolans beskaffenhet. Problematiken Äterfinns dÄ pedagogerna upplever att de verkar i för stora barngrupper och Àr för styrda av riktlinjer och kunskapskrav som inte Àr deras egna.

Kinas nya institutionella kontext : Hur pÄverkas svenska telekombolag och dess underleverantörer?

Denna uppsats syftar till att redogöra för den institutionella utveckling som skett i Kina under mellan Är 2002-2008 och ta reda pÄ hur svenska företag inom telekombranschen pÄverkas av den nya institutionella kontexten. För att undersöka Kinas ekonomiska, politiska och sociala institutionella utveckling och se effekterna hos svenska företag gjordes en statistisk jÀmförelse av institutionella faktorer mellan Ären 2002 och 2008 samt företagsintervjuer med tre svenska företag i Shanghai under februari 2009. Resultatet visar att det blivit avsevÀrt dyrare för utlÀndska företag att verka i Kina som resultat av mÄnga institutionella förÀndringar som skett de senaste Ären, bl.a. har mÄnga incitament för utlÀndska bolag slopats och marknaden Àr nu mer rÀttvis mellan utlÀndska och inhemska företag. Undersökningen visar Àven pÄ en fortsatt lÄngsam utveckling av politiska och sociala faktorer sÄsom korruption, patentskydd och byrÄkratisk kvalitet.

LÀsa, LÀra, Leva: En studie om nÄgra elevers uppfattning om lÀsning

Syftet med denna studie Àr att beskriva nÄgra elevers uppfattning om lÀrande och utveckling genom lÀsning i Àmnet svenska. FrÄgestÀllningarna mot detta syfte Àr: Har den litterÀra bakgrunden betydelse för lÀsupplevelsen och hur i sÄ fall? Har vÀrdering av och intresse för lÀsning betydelse för upplevelsen och hur i sÄ fall? Hur beskriver informanterna lÀsupplevelser? Hur Àr elevernas upplevelser av lÀrande genom lÀsning kopplade till styrdokumentens syfte och mÄl? För att uppnÄ studiens syfte anvÀndes en kvalitativ intervjumetod, samt en litteraturstudie med hermeneutisk teori som tolkningsverktyg. I undersökningen deltog sex elever i grundskolans senare Är (Är 7,8 och9)samtliga frÄn en skola belÀgen i en mellanstor kommun i norra Sverige.Resultatet av denna studie visade att de informanter som deltog upplever att lÀsning berikar deras lÀrande och personliga utveckling. Vidare visar resultatet att informanternas litterÀra historik har betydelse för deras lÀsupplevelse.

Ensamhetens signalement : En filmares beskrivningar av vÀrlden utifrÄn ett kontrollerat dÄrskap

I fo?ljande essa? kommer jag, med ensamheten som tematisk ledstja?rna, att fo?rdjupa mig i mitt pa?ga?ende projekt Ett teckens signalement som filmades i Israel och Palestina under va?ren och sommaren 2013. En essa?film som mycket va?l representerar mitt sa?tt att arbeta med ett slags slumpma?ssigt framva?xande narrativ, da?r en vag fo?rnimmelse om vad jag vill a?stadkomma i la?tt planlo?s mane?r leder mig runt pa? en fra?mmande plats. Jag kommer ocksa? att sporadiskt bero?ra mitt tidigare projekt Genom ett sinnes landskap, som a?r en essa?film jag slutfo?rde strax innan jag reste iva?g.Genomga?ende i denna essa? kommer jag att anva?nda mig av Carlos Castanedas bero?mda samtal med yagui-indianen don Juan.

ISO 14001: vÀgen till hÄllbar utveckling? : en litteraturstudie

Denna uppsats utgÄr ifrÄn att mÀnniskans aktiviteter pÄverkar miljö och naturresurser negativt. Generellt har företag en mer betydande miljöpÄverkan Àn enskilda personer och det Àr dÀrför viktigt att de tar sitt miljömÀssiga ansvar (Ammenberg, 2003). Ett sÀtt att göra det Àr att arbeta med miljöledningssystem, MLS. Det MLS som anvÀnds mest globalt sett Àr International Organization for Standardizations miljöledningssystem ISO 14001. Antal företag och organisationer som Àr certifierade med ISO 14001 rÀknas som en indikator pÄ hÄllbar utveckling i Sverige (www, Statistiska centralbyrÄn, 2010).

Ambulanssjuksköterskors upplevelser av möten med nÀrstÄende i prehospitala situationer

Ambulanssjuksköterskor stÀlls ofta inför möten med nÀrstÄende, samtidigt som de ska ta hand om en akut, svÄrt sjuk person. Syftet med studien var att beskriva ambulanssjuksköterskors upplevelser av möten med nÀrstÄende i prehospitala situationer. Sex ambulanssjuksköterskor frÄn tre ambulansenheter i norra Sverige intervjuades med öppna frÄgor. Intervjuerna analyserades som text med kvalitativ innehÄllsanalys. Analysen resulterade i fem kategorier: Personlig kunskap, insikt och erfarenhet, mötas i stimulerande anda, stödjande möten, frustration och otillrÀcklighet samt bearbeta och avsluta mötet mentalt.

Ambulanssjuksköterskors upplevelser av möten med nÀrstÄende i prehospitala situationer

Ambulanssjuksköterskor stÀlls ofta inför möten med nÀrstÄende, samtidigt som de ska ta hand om en akut, svÄrt sjuk person. Syftet med studien var att beskriva ambulanssjuksköterskors upplevelser av möten med nÀrstÄende i prehospitala situationer. Sex ambulanssjuksköterskor frÄn tre ambulansenheter i norra Sverige intervjuades med öppna frÄgor. Intervjuerna analyserades som text med kvalitativ innehÄllsanalys. Analysen resulterade i fem kategorier: Personlig kunskap, insikt och erfarenhet, mötas i stimulerande anda, stödjande möten, frustration och otillrÀcklighet samt bearbeta och avsluta mötet mentalt.

Vad skriver lÀrarna i omdömena till utvecklingssamtalen? - En innehÄllsanalys av texter som ligger till grund för utvecklingssamtal i Är 7-9

Syftet med uppsatsen Àr att lyfta fram och synliggöra vad som skrivs i underlag inför utvecklingssamtal för Är 7-9. HuvudfrÄgan Àr: - Vad skriver lÀrarna i omdömena till utvecklingssamtalen? Till denna följer tvÄ hjÀlp- eller delfrÄgor enligt följande formuleringar. - PÄ vilket vis kan det som skrivs stödja den sociala och kunskapsmÀssiga utvecklingen för eleven? - I vilken utstrÀckning kan man hÀvda att omdömena förhÄller sig positiva och/eller framÄtsyftande I min text har jag analyserat innehÄll och kategoriserat hela eller delar av meningar hÀmtade frÄn sammanlagt 341 omdömen riktade till elever i Är 7-9.

Fem pedagogers tankar kring matematikundervisningens utveckling i relation till styrdokumenten

Syftet var att studera matematikundervisningens utveckling genom att beskriva styrdokumentens, lÀroplanernas och kursplanernas pÄverkan pÄ undervisningen. Bakgrunden till detta examensarbete Àr det faktum att mÄnga elever uppfattar skolmatematiken som komplicerad och ointressant och att de inte nÄr de uppsatta mÄlen. Metoden som anvÀndes var en litteraturgenomgÄng dÀr matematikundervisningens utveckling studerades. Genom att Àven utföra en kvalitativ intervjuundersökning kunde fem yrkeserfarna pedagoger beskriva hur de uppfattar denna utveckling och hur det visar sig i deras matematikundervisning. Studien visar att i takt med att samhÀllet utvecklas och förÀndras utvecklas ocksÄ styrdokumenten.

?VÀggarna har vi och de kan vi inte göra nÄgot Ät? : En studie av förskolepedagogers tankar om inomhusmiljöns betydelse för barns utveckling och lÀrande.

Syftet med den hÀr studien var att ta reda pÄ hur pedagoger tÀnker om den pedagogiska inomhusmiljöns uppbyggnad och betydelse för barns utveckling samt lÀrande. Studien genomfördes pÄ tvÄ olika förskolor i SkÄne med tvÄ intervjuade pedagoger frÄn varje förskola. I studien har vi anvÀnt oss av kvalitativa intervjuer samt fÀltanteckningar. Undersökningens resultat presenteras i form av fem teman; den förÀnderliga miljön, materialets tillgÀnglighet, barns delaktighet, arbetslaget samt arkitekturen. Studien visar att samtliga informanter anser att miljön Àr betydelsefull för verksamheten samt barnens utveckling och lÀrande.

Att tvinga till förÀndring : socialsekreterares erfarenheter av tvÄngsvÄrdade ungdomar

Uppsatsens syfte var att undersöka socialsekreterares erfarenheter av hur placeringar pÄ lÄst institution inverkar pÄ ungdomar. VÄra frÄgestÀllningar var 1. Vilka faktorer har betydelse för placerade ungdomars sociala utveckling? 2. PÄ vilket sÀtt kan tvÄng motivera till positiv social utveckling? Studien har en hermeneutisk vetenskapsfilosofisk position med kvalitativ ansats och vÄr empiri bygger pÄ intervjuer med fyra socialsekreterare.

Problem i samband med processmodellering vid utveckling av branschspecifika affÀrssystem

En trend pÄ marknaden för affÀrssystem Àr att utveckla branschspecifika affÀrssystem, det vill sÀga system som Àr anpassade till affÀrsprocesserna inom en viss bransch. Eftersom det Àr affÀrsprocesserna i en verksamhet som affÀrssystemet ska stödja Àr det vid utveckling av affÀrssystem viktigt att kartlÀgga dessa processer.Detta arbete syftar till att undersöka vilka problem som kan uppstÄ i samband med processkartlÀggning vid utveckling av branschspecifika affÀrssystem. Vidare Àr arbetet begrÀnsat till att endast behandla problem vad det gÀller val, uppdelning och benÀmning av affÀrsprocesser. Arbetet har genomförts dels genom en fallstudie, dels genom intervjuer av leverantörer av affÀrssystem.Resultatet av detta arbete visar pÄ problem med att avgöra hur mÄnga och vilka affÀrsprocesser som ska innefattas av affÀrssystemet. Vidare kan problem uppstÄ bland annat vad det gÀller identifiering av huvudprocesser och antalet processnivÄer som ska tillÀmpas.

Att na? fram till fritt flo?de i improvisation : En sja?lvstudie i eget la?rande

Detta arbete a?r en sja?lvstudie i att utveckla improvisation pa? saxofon. Syftet a?r att utforska hur det a?r mo?jligt att uppna? en niva? av frihet i det improviserade spelet. En grundtanke som presenteras i inledningen a?r att all musik egentligen kommer ur improvisation.

<- FöregÄende sida 62 NÀsta sida ->