Sök:

A study of language development among children with hearing disabilities in pre-school


Syftet med studien a?r att fa? en fo?rsta?else fo?r hur pedagoger arbetar med ho?rselskadade barns spra?kutveckling och att synliggo?ra pedagogernas tankar kring a?mnet. En intressant aspekt a?r att se hur de arbetar och fo?rha?ller sig fo?r att alla barn ska utvecklas i spra?ket, ba?de enskilt och i grupp. En annan betydande fra?ga a?r hur de go?r och fo?rha?ller sig fo?r att barnen ska bli trygga i det svenska spra?ket na?r ma?nga av barnen har olika ho?rselskador pa? sina o?ron, samt olika modersma?l. Studien har utga?tt ifra?n fra?gesta?llningarna ? hur fo?rha?ller sig pedagogerna till de tva?spra?kiga ho?rselskadade barnen? Hur ser kommunikationen ut mellan ho?rselskadade barn? Vilka arbetsmetoder anva?nder pedagogerna fo?r att fra?mja ho?rselskadade barns talade och tecknade spra?k?. Fo?r att fa? svar pa? fra?gesta?llningarna har observationer och intervjuer gjorts och detta i en form av en kvalitativ metod. Fo?r att sedan kunna analysera resultatet har relevant forskning studeras och anva?nds. Mycket tyder pa? att ho?rselskadade barn utvecklas likadant som ho?rande barn men att det tar la?ngre tid och att barnen beho?ver tydlighet, upprepningar och olika arbetssa?tt fo?r att utveckla spra?ket. Slutsatsen visar pa? att pedagogernas fo?rha?llningssa?tt har en stor inverkan pa? hur barnen va?ljer att fo?rso?ka utrycka sig, men ocksa? hur mycket ta?lamod, tydlighet och upprepningar som en pedagog ma?ste ha fo?r att kunna fra?mja barnens spra?k. Kommunikationen barnen emellan visar att det kan beho?vas en vuxen na?rvarande fo?r att barnen ska fo?rsta? ista?llet fo?r att missfo?rsta?.

Författare

Linn Fröberg Josefin Ravn-Holm

Lärosäte och institution

Malmö högskola/Lärarutbildningen

Nivå:

"Masteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng (med vissa undantag) utfört för att erhålla masterexamen.

Läs mer..