Sök:

En studie om coaching av arbetslösa ungdomar


Syftet med detta examensarbete var att studera hur unga arbetslösa individers personliga utveckling kan främjas av coaching. I studien ingick 28 arbetslösa unga individer mellan 16 och 24 år, varav 16 deltog i projektet Kubik vars mål var att coacha och stödja deltagarna i deras individuella utveckling och reducera risken för att de ska hamna i utanförskap. Metoden bestod av en kombination av intervjuer och ett kvasiexperiment utformade utifrån teorier om coaching av Johansen & Oestrich (2005), McDermott & O'Connor (1998) och Stelter (2003). De specifika beteende- och tankebeskrivningarna som studerades handlade om respondenternas upplevelser och uppfattningar om framtiden, självförtroende och sociala färdigheter och hur de eventuellt kan förändras genom coaching. Intervjuerna var av semistrukturerad karaktär och analyserades med hjälp av IPA (Interpretative phenomenological analysis). Kvasiexperimentet bestod av enkäter som analyserades med avseende på mellangrupps- och inomgruppsdesign. Resultaten av intervjuerna visade att deltagarna i projektet uppfattade en förändring inom de studerade kategorierna, men kvasiexperimentet stödde inte hypotesen att de sannolikt inte skulle ha genomgått denna förändring om de inte hade deltagit i projektet. En slutsats som drogs var att deltagarna i projektet Kubik genomgick personlig utveckling, som enligt intervjugruppen kan tillskrivas coaching. Fler respondenter och ett längre tidsintervall skulle kunna leda till säkrare slutsatser vid en utvärdering av liknande projekt i framtiden.

Författare

Lena Kulo

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..