Sök:

Sökresultat:

14034 Uppsatser om Utan permanent uppehćllstillstćnd - Sida 37 av 936

Att vara chef med eller utan HR-stöd

Human Resource Management (HRM) handlar om att leda mÀnskliga resurser. Det blir det allt vanligare att personalansvaret delegeras till linjecheferna i organisationen eftersom de arbetar nÀrmast de anstÀllda. Syftet med denna studie var att med kvalitativ metod undersöka pÄ vilket sÀtt chefers arbetssituation skiljer sig Ät mellan de som har, respektive inte har, en HR-avdelning att tillgÄ. Studien baserades pÄ nio enskilda intervjuer vilka tolkades enligt induktiv tematisk analysmetod. Resultatet visade att personalarbetet var mer integrerat i det dagliga chefsarbetet pÄ företag som hade HR-avdelning, och dessa chefer kÀnde sig inte stressade av personalansvaret i sig.

NÀr orden inte rÀcker till - om kommunikation vid sprÄkstörning

Syfte:Syftet med studien Àr dels att göra en beskrivning av hur Alternativ och Kompletterande Kommunikation, AKK, anvÀnds i undervisningen och dels att analysera vilken effekt denna anvÀndning kan ha pÄ en elevs, med sprÄkstörning, didaktiska, sociala och rumsliga inkludering i en vanlig mellanstadieklass.Teori: Som teoretisk utgÄngspunkt för studien har anvÀnts ett sociokulturellt perspektiv med tanken att kunskap skapas i ett socialt och kommunikativt samspel med andra. Mitt perspektiv Àr relationellt, vilket innebÀr att svÄrigheter inte primÀrt ses som nÄgot som ligger hos individen utan Àr nÄgot som uppstÄr i mötet med omgivningen. Vid analysen har ett hermeneutiskt synsÀtt anvÀnts och delar och helhet tolkas i en pÄgÄende kontextualisering och dekontextualisering. Metod: Studien Àr genomförd som en kvalitativ fallstudie med etnografisk ansats. I en triangulering har elva klassrumsobservationer kompletterats med intervjuer med fem lÀrare och genomgÄng av aktuellt ÄtgÀrdsprogram.

LÀrande i arbetslivet : chefers syn pÄ sin utveckling och sitt lÀrande

Idag stÀlls det höga krav pÄ kompetens och att vi stÀndigt ska lÀra i arbetet. Kraven innebÀr ett stort behov av kompetensutveckling och ett livslÄngt lÀrande. Finns ingen drivkraft att utvecklas Àr det svÄrt att finna en plats pÄ arbetsmarknaden.Syftet med denna studie Àr att beskriva hur chefer upplever sina möjligheter till utveckling och lÀrande i arbetet. Underlag för studien Àr nio intervjuer med chefer i olika branscher i bÄde den offentliga och privata sektorn.Studien visar att respondenterna Àr utvecklingsbenÀgna. De nöjer sig inte med den kompetens de redan besitter, utan strÀvar stÀndigt efter att lÀra nytt.

Communication of CSR activities : a case study in the dairy sector

Recent corporate challenges require effective communication in order to secure a company?s reputation. Companies as a result, need to be committed to a series of corporate social and environmental practices along with their financial commitments to their shareholders and investors. In fact, businesses are required to go above their ordinary operations and involve all potential stakeholders that can be affected by their strategies. Companies also need to communicate social, environmental and economic consequences of their activities along with their CSR commitments to their internal and external stakeholders in order to make a better corporate image and improve their market opportunities.

Att stödja eller störa : En diskursanlaytisk studie kring pedagogers syfte med deltagande eller frÄnvaro i barns lek. Ett förÀndrat synsÀtt?

Följande studie utgÄr frÄn kvalitativa intervjuer med sammanlagt sex pedagoger, som analyseras och diskuteras utifrÄn tvÄ rÄdande diskurser i förskolan. Diskurserna som presenteras i studien behandlar den deltagande sÄvÀl den frÄnvarande pedagogen i barns lek. Studien behandlar ett historiskt perspektiv för att undersöka om och hur synen pÄ barnet i dess lek har förÀndrats i samrÄd med lÀroplanens intÄg i förskolan.Det empiriska materialet sÀtts i relation till forskning utifrÄn diskurserna, och konsekvensen av de bÄda presenteras och problematiseras. VÄr tanke Àr inte att framhÀva den ena eller den andra diskursen, utan belysa tvÄ perspektiv dÀr vi menar att det Àr av vikt att inte bara fundera kring vilket syfte pedagogen har, utan för vem detta syfte tilldelas. Resultatet tyder pÄ att pedagogerna uttalar sig olika kring barnens lekkompetens i de tvÄ diskurserna.Vidare vill vi poÀngtera att genom studerande utav intervjuer utifrÄn ett diskursanalytiskt perspektiv, lÀgger forskaren vikt vid vad och hur respondenten framhÀver sina argument.

JÀmförelse av stödkonstruktioner: En projektspecifik studie vid kv. Heimdal, Uppsala

Byggföretagen Àr intresserade av att hitta nya billigare metoder att bygga med. Idag diskuteras slitsmurar och sekantpÄlning sedan det har blivit tillÄtet att integrera dessa i den permanenta konstruktionen och dÀrmed vinna produktionsfördelar. Genom integrering i den permanenta konstruktionen utnyttjas stödkonstruktionen som permanent kÀllarvÀgg. Syftet med arbetet Àr att se om det kan vara intressant att anvÀnda slitsmurar eller sekantpÄlar vid kommande byggnation vid kv. Heimdal i Uppsala.Utomlands anvÀnds slitsmurar och sekantpÄlar i innerstadsmiljö.

SÀker hantering av lösgÄende nötkreatur :

After I heard that two deadly accidents in farming 2003 were created by work with cattle, I got the idea of writing this degree project. So far there are not too many reports written about safety for the worker nor the animal. Therefore it will fit in with a report about safe handling of free stalled cattle. The Swedish Board of Agriculture would also like to do an information material about outside stalled cattle with this degree project as a background. The collecting of material was made by visiting farmers. The goal was to visit 15 ? 20 herds and when this is being written 19 herds have been visited.

Intern kommunikation vid implementering av förÀndringar: en fallstudie vid Minelco i samband med uppköpet av Frank & Schulte Fillers and Minerals Division

Dagens företag och organisationer mÄste stÀndigt förÀndra och förnya sig för att kunna överleva. MÄnga av de studier som genomförts, visar att implementeringar av strategiska beslut i företag och organisationer ofta misslyckas och implementerings-arbetet beskrivs av mÄnga forskare som en konst snarare Àn en vetenskap. FörÀndringsarbetet och i synnerhet implementeringsfasen Àr det som fokuseras i detta arbete. Det finns mÄnga olika orsaker till varför implementeringsarbeten misslyckas, men genomgÄende sÄ lyfts den interna kommunikationen fram som en ytterst kritisk faktor. Detta Àr orsaken till att vi pÄ djupet studerat detta ÀmnesomrÄde.

Avkodning hos vuxna lÀsinlÀrare med somaliska som modersmÄl

Den hÀr uppsatsen undersöker avkodning hos vuxna lÀsinlÀrare med somaliska som modersmÄl. Den teoretiska utgÄngspunkten för uppsatsen har varit forskning om barns lÀsutveckling beroende pÄ att forskning om vuxnas lÀsinlÀrning fortfarande Àr begrÀnsad. Uppsatsens hypotes Àr att vuxna med somaliska som modersmÄl som lÀr sig lÀsa svenska följer liknande stegring i svÄrighetsnivÄer nÀr det gÀller avkodning som barn som lÀr sig lÀsa svenska. Avkodning har undersökts med hjÀlp av ett avkodningstest innehÄllande sex ordgrupper med tio ord i varje grupp. Orden Àr grupperade utifrÄn deras stavelsestruktur.

ÅtgĂ€rder för elever i lĂ€s- och skrivproblematik : Perspektiv, diagnoser och allmĂ€nna rĂ„d, en innehĂ„llsanalytisk studie av Ă„tgĂ€rdsprogram

Detta Àr en studie av ÄtgÀrdsprogram för elever i lÀs- och skrivproblematik med respektive utan diagnosen dyslexi. Syftet med studien Àr att undersöka hur ÄtgÀrderna i ÄtgÀrdsprogram för elever i lÀs- och skrivproblematik pÄ högstadiet Àr utformade. Jag vill undersöka huruvida det finns nÄgra skillnader i ordinerade ÄtgÀrder för elever i lÀs- och skrivproblematik utan dyslexidiagnos respektive elever med diagnostiserad dyslexi. Detta för att se vilken roll en eventuell diagnos har i sammanhanget för att ÀndamÄlsenliga ÄtgÀrder ska sÀttas in för elev i behov av sÀrskilt stöd. Undersökningen syftar till att skönja vilket specialpedagogiskt perspektiv som tycks ligga till grund för ÄtgÀrderna och huruvida ÄtgÀrderna har nÄgon förankring i tidigare forskning/litteratur och styrdokument rörande arbetet med ÄtgÀrdsprogram.

Varför blev det pÄ detta viset? : NÄgra elevers tankar om vad de tror Àr anledningen till att de lÀmnat grundskolan utan betyg i Àmnet svenska

Syftet med föreliggande examensarbete Àr att undersöka vad elever med avsaknad av betyg i Àmnet svenska frÄn grundskolan tror att detta beror pÄ. Vi har Àven undersökt om eleverna, enligt dem sjÀlva, fÄtt tillrÀckliga förut-sÀttningar för att nÄ mÄlen i Àmnet. Genom en kvalitativ intervjuundersökning, har elever som gÄr pÄ det Individuella programmet (IV) fÄtt ge sin syn pÄ svenskÀmnet samt vad som gick fel och vad de anser Àr anledningen till detta. Vidare har vi studerat forskning och rapporter i Àmnet. Resultaten visar att de intervjuade eleverna frÀmst ser sin egen avsaknad av engagemangsom orsaken till att de Àr utan betyg i svenska.

Inskolning i förskolan : TvÄ inskolningsmodeller

Vi sÀger ofta att leken Àr sÄ viktig, att leken Àr barns sÀtt att lÀra. I svensk förskola Àr den s.k. fria leken ett stÄende inslag. VÄr erfarenhet Àr att pedagoger inte lÀgger ner nÄgot större arbete pÄ barnens lek eller visar nÄgot större intresse för den. NÀr barnen leker, sÄ kan de vuxna göra nÄgot annat.

Den förfallande gestalten: lÀrares upplevelser av deras arbetssituaton

Uppsatsens titel: Den förfallande gestalten, stÄr för en utav uppsatsens viktigaste slutsatser. NÀmligen de kÀnslor, som dessa lÀrare delade, av brist pÄ respekt för dem och deras yrke. Som sociolog i skolningen var jag inte intresserad av att bidra med en objektiv bild, utan mer försöka finna lÀrarnas egna upplevelser av yrket. Som i alla andra uppsatser och forskningsprojekt sÄ Àr det oftast frÄgestÀllningen och ÀmnesorÄdet som fÄr avgöra val av metod och sÄ var det Àven denna gÄng. Faktumet att det inte fanns nÄgra direkta frÄgor som ville besvaras ledde mig dÀrför in pÄ metoden Grouned Theory.

FÄ din middag hem till din dörr ? eller var det bÀttre förr? - En uppsats om kommunikation utan en fysisk butik, att nÄ ut i en hÄrd konkurrens pÄ en ny marknad

Titel/undertitel FÄ din middag hem till din dörr ? eller var det bÀttre förr?- En uppsats om kommunikation utan en fysisk butik, att nÄ ut i en hÄrdkonkurrens pÄ en ny marknadFörfattare Sofia Eddelid & Antonia HeymanHandledare Mathias FÀrdighKurs Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap, Institutionen för journalistik, medier och kommunikation, JMGTermin VÄrterminen 2014Sidantal 64 sidorAntal ord 20 242Syfte Syftet Àr att undersöka kommunikationsstrategier frÄn E-handelsföretaginom livsmedelbranschen. Vi vill undersöka hur företag upplever kommunikationsprocessens förÀndring under tid samt hur de etablerar sitt varumÀrke och kommunicerar utÄt.Metod Kvalitativ metod. Sju stycken respondentintervjuer med E-handelsföretag inom handel med livsmedel.Material Sju intervjuer med E-handelsföretag inom livsmedelsbranschen:Gastrofy, Felix BengtsssonFriska av mat, Mats LindgrMiddagsfrid, Kristina TheanderDelikatessboxen, Johanna BergqvistPappas matkasse, Roger BlombÀckBra mat hemma, Karin EdnerGi-boxen, Ola LauritzsonHuvudresultat Genom de intervjuer vi gjort och denna studie har vi funnit att Ehandelsföretag anpassar sin kommunikation utefter det faktum att de inte har nÄgon fysisk butik. De mer nya företagen har en tydligare kommunikationsstrategi inför framtiden, Àn vad övriga har.

Praktisk ritningslÀsning

Syftet med uppsatsen Àr att undersöka hur anvÀndandet av modeller kan pÄverka elevernas resultat i ritningslÀsning. I undersökningen deltar 28 elever som gÄr pÄ byggprogrammet. Eleverna har gjort ett test med tre vyer som Àr avbildade frÄn tvÄ hÄll. Elevernas uppgift var att avbilda frÄn ett tredje hÄll. Testet genomfördes vid tvÄ tillfÀllen, med tre veckors mellanrum.

<- FöregÄende sida 37 NÀsta sida ->