Sök:

Intern kommunikation vid implementering av förändringar

en fallstudie vid Minelco i samband med uppköpet av Frank & Schulte Fillers and Minerals Division


Dagens företag och organisationer måste ständigt förändra och förnya sig för att kunna överleva. Många av de studier som genomförts, visar att implementeringar av strategiska beslut i företag och organisationer ofta misslyckas och implementerings-arbetet beskrivs av många forskare som en konst snarare än en vetenskap. Förändringsarbetet och i synnerhet implementeringsfasen är det som fokuseras i detta arbete. Det finns många olika orsaker till varför implementeringsarbeten misslyckas, men genomgående så lyfts den interna kommunikationen fram som en ytterst kritisk faktor. Detta är orsaken till att vi på djupet studerat detta ämnesområde. Vi har genomfört en fallstudie som innefattar tre av företagen inom Minelco Group: Minelco AB i Sverige, samt Minelco Minerals och Minelco Specialities i England. Minelco köpte i april 2003 upp Frank & Schulte Fillers and Minerals Division och det är denna omfattande förändring som ligger till grund för arbetet. Huvudsyftet med arbetet är att beskriva hur mellanchefer i en organisation ska utnyttja olika kommunikationsstrategier, för att uppnå effektiv och bestående implementering av förändringar. Trots att mellanchefer inom Minelco i stor utsträckning anger att kommunikation med medarbetare är viktigt, upplever vi inte att detta är något som prioriteras i tillräcklig utsträckning inom företaget. En permanent kommunikationsstrategi som är anpassad för och accepterad av mellanchefer och underställda, anser vi kan bidra till en omprioritering av den interna kommunikationen och samtidigt underlätta för framtida förändringsarbeten. Det är viktigt att medarbetarna i varje enskilt bolag och på varje avdelning utformar en kommunikationsstrategi som passar dem själva, dock kan vissa riktlinjer med fördel arbetas fram av ledningen genom kommunikation med mellanchefer. Sedan är det upp till varje mellanchef att tillsammans med de underställda vidare utforma en lämplig kommunikationsstrategi i detalj. Organisationer och dess medlemmar ska ständigt utgå från ett antal hörnstenar i sin kommunikation: Vem som ska kommunicera, Vad som ska kommuniceras samt Hur och När det ska kommuniceras. Genom att utgå från dessa aspekter vid utformandet av kommunikationsstrategier kan framgångsrik kommunikation och därmed framgångsrika implementeringar av förändringar uppnås.

Författare

Karin Magnusson Stina Stefansson

Lärosäte och institution

Luleå/Industriell ekonomi och samhällsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..