Sök:

Avkodning hos vuxna läsinlärare med somaliska som modersmål


Den här uppsatsen undersöker avkodning hos vuxna läsinlärare med somaliska som modersmål. Den teoretiska utgångspunkten för uppsatsen har varit forskning om barns läsutveckling beroende på att forskning om vuxnas läsinlärning fortfarande är begränsad. Uppsatsens hypotes är att vuxna med somaliska som modersmål som lär sig läsa svenska följer liknande stegring i svårighetsnivåer när det gäller avkodning som barn som lär sig läsa svenska. Avkodning har undersökts med hjälp av ett avkodningstest innehållande sex ordgrupper med tio ord i varje grupp. Orden är grupperade utifrån deras stavelsestruktur. Avkodningsförmågan har testats hos nio informanter med somaliska som modersmål, samtliga deltagare i läs- och skrivinlärningen. Resultatet visar att det finns skillnad i avkodning av ord med konsonantförbindelser jäm­fört med avkodning av ord utan konsonantförbindelser. Antal rätt avkodade ord sjunker på­tagligt hos alla informanter i ordgrupper med konsonantförbindelser. Däremot har inte stavel­sestrukturer i ord utan konsonantförbindelser någon större påverkan på avkodningsfram­gången.

Författare

Marija Zdjelar

Lärosäte och institution

Linnéuniversitetet/Institutionen för språk och litteratur, SOL

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..