Sök:

Sökresultat:

179 Uppsatser om Uppdatering - Sida 10 av 12

En undersökning över anestesiavdelningars riktlinjer för personalstöd efter kritiska och traumatiska händelser

Bakgrund: Personalen är den viktigaste tillgången inom vården och därför är det viktigt att de får det stöd som de behöver för att undvika stress och psykisk utmattning. Personal som arbetar i arbetsmiljöer där kritiska och traumatiska händelser uppstår löper en större risk att drabbas av psykisk ohälsa i form av utbrändhet, depressioner samt stress och även posttraumatisk stressyndrom (PTSD). Personalstöd har visat sig leda till såväl lägre sjukfrånvaro som mindre personalomsättning. Det finns olika former av personalstöd, ute i verksamheterna används oftast kamratstöd, avlastningssamtal och debriefing.Syfte: Syftet med denna studie var att undersöka förekomst av riktlinjer samt att beskriva dess innehåll för personalstöd efter kritiska och traumatiska händelser på ett antal anestesiavdelningar i Sverige.Metod: Metoden som användes var av kvantitativ och kvalitativ ansats och analysen genomfördes med manifest innehållsanalys.Resultat: 28 frågeformulär skickades ut, av dessa erhölls fjorton svar och sju utav dessa hade avdelningsspecifika riktlinjer för personalstöd. Riktlinjerna granskades och tre kategorier urskiljdes; syfte och mål med riktlinjerna, förebygga och stödja samt arbetsmiljö.

Content Management Systems : effektiviserar informationshanteringen?

För ett par år sedan tog utvecklingen och fokuseringen kring Internet fart på allvar ute bland företag. Alla skulle ha en webbsida och anledningen till detta var ofta att konkurrenten hade en eller att man bara ville synas. Idag finns det ett antal så kallade Content Management System utvecklade för att hantera information på Internet, intranet och extranet. Det gemensamma för dessa system är att användarna skall kunna uppdatera, vidareutveckla och administrera lösningen utan någon teknisk kompetens. Syftet med den här uppsatsen var att undersöka om ett Content Management System effektiviserar Uppdateringen av information, med hjälp av kategorier inom användbarhet.

Content Management Systems - effektiviserar informationshanteringen?

För ett par år sedan tog utvecklingen och fokuseringen kring Internet fart på allvar ute bland företag. Alla skulle ha en webbsida och anledningen till detta var ofta att konkurrenten hade en eller att man bara ville synas. Idag finns det ett antal så kallade Content Management System utvecklade för att hantera information på Internet, intranet och extranet. Det gemensamma för dessa system är att användarna skall kunna uppdatera, vidareutveckla och administrera lösningen utan någon teknisk kompetens. Syftet med den här uppsatsen var att undersöka om ett Content Management System effektiviserar Uppdateringen av information, med hjälp av kategorier inom användbarhet. Användbarhet består av flera olika kategorier, dock har vi valt att begränsa oss till tre av dessa; effektivitet, syfte och tillfredsställelse. För att få djupare kunskaper inom ämnet användbarhet har vi läst böcker och artiklar, vi har även sökt information via Internet. Vi hittade information om användbarhetstest där vi fann en metod som hette utredning.

Prognostisering av sprängningsinducerade vibrationer i urban miljö

Ett examensarbete har genomförts under våren 2008. Arbetet genomfördes i Stockholm på projekten Norra Länken och Liljeholmen i samarbete med Berg Bygg Konsult (BBK), Skanska och NCC. För att prognostisera maximalt möjliga samverkande laddningsmängder utifrån angivet vibrationsgränsvärde (för varje riskobjekt) och avstånd mellan sprängplats och riskobjekt har mjukvaran Blast Control utvecklats av BBK. Genom vibrationsmätningar och analys av erhållna vibrationsresultat är avsikten att erforderliga indata för vibrationsöverföringen mellan sprängplats och riskobjekt skall kunna erhållas och användas vid framtida arbeten i området. I ett första steg har vibrationsdata använts för att prognostisera de samverkade laddningsmängderna med ett gott resultat dvs.

Målbolagsstyrelsens roll vid offentliga uppköpserbjudanden : De nya takeover-reglernas inverkan

Ett offentligt uppko?pserbjudande skiljer sig fra?n andra typer av fo?retagsfo?rva?rv pa? sa? sa?tt att det riktar sig till en sto?rre a?gandekrets. Eftersom ko?paren av praktiska ska?l inte kan fo?rhandla enskilt med aktiea?garna riktar sig ko?paren ista?llet, i ett offentligt erbjudande, till alla aktiea?gare i bolaget. Aktiea?garna har sedan att fo?rkasta eller acceptera erbjudandet.Fo?rfarandet kring ett offentligt uppko?pserbjudande kra?ver en aktiv ma?lbolagsstyrelse fo?r att tillvarata aktiea?garnas intresse.

En belysning av hur läroboksförfattare i matematik kan påverka elevers lärande

En nedåtgående trend hos svenska elevers matematikkunskaper föranleder behov av att finna lösningar för att bryta denna trend. Studien som presenteras här har som syfte att undersöka hur man via läroboken kan underlätta lärarens undervisningsplanering, och möjlighet till att formativt bedöma eleverna, samtidigt som elevens möjlighet till ett mer självständigt lärande förbättras. Först utförs en litteraturstudie för att sammanfatta väsentliga begrepp och didaktiska aspekter, för att sedan följa upp med att presentera några tidigare forskningsresultat vad gäller matematiklärobokens utförande och användande av idag. Resultatet från denna litteraturgenomgång verifieras och kompletteras i nästa steg via kvalitativa intervjuer av både lärare och elever på högskolan och gymnasiet. Även en del egna observationer via deltagande i undervisning ger ytterligare data till undersökningen.

Faror på förskolan : En studie om förskolepersonalens kunskaper och arbete gällande miljögifter inom förskolan

Vi utsätts dagligen för en mängd kemikalier, vissa av dem är skadliga både för människan och miljö. För att uppnå det svenska miljökvalitetsmålet giftfri miljö är det av yttersta vikt att förskolorna måste bli giftfria, detta då många förskolor har produkter och leksaker som innehåller miljöfarliga ämnen. Barn är känsligare än vuxna och det är därför av stor betydels att fasa ut produkter från förskolorna där barnen vistas många timmar om dagen. Flertalet kommuner har starta detta arbete men det är viktigt att det sker en beteendeförändring för att åstadkomma ett hållbart resultat.Syftet med studien var att undersöka om information till förskolepersonalen har bidragit till ökad kunskap om miljöfarliga kemikalier på förskolan. Studien syftar även att undersöka om ökad kunskap har lett till ett förändringsarbete samt vilka hinder och möjligheter som finns för att använda kunskapen i ett arbete för giftfri förskola.

Förbättrad material- och produktionsstyrning i kundorderstyrd
enstyckstillverkning

Arbetet har syftat till att undersöka möjligheter till förbättringar av material och produktionsstyrningen vid ABB Machines i Västerås med målet att skapa underlag för förbättrad planering, minskad kapitalbindning och ökad leveransprecision. Det har omfattat planering från huvudplanering ner till verkstadsplanering och berört materialflödet från underleverantör fram till att produkten är färdig för leverans. Förbättringsmöjligheter inom produktionsteknik eller kvalitetsteknik har inte behandlats. ABB Machines enstyckstillverkar växelströmsmotorer i axelhöjder från 710 till 1250 mm mot kundorder. Leveransprecision mot kund och kvalitet är företagets främsta konkurrensfördelar.

Förberedelseklasselever i slöjden.

Detta examensarbete är en del i högskoleingenjörsutbildningen vid linneuniversitetet i Växjö. Arbetet är utfört på Ackurat Industriplast AB i Lammhult. Syftet med arbetet är att ta fram samt utveckla fyra av kravelementen i Production Part Approval Process (PPAP) dokumentationen. Kravelementen vilka ingår inom ramen för detta arbete är flödesschema, process FMEA, styrplan samt kontrollinstruktioner.Ackurat har kunder inom fordonsindustrin, dessa kunder ställer höga krav på kvalitén hos produkterna från sina leverantörer. Denna kvalitetssäkring sker dels genom att leverantören skall följa krav ur ISO/ TS 16949 standarden där PPAP är en del av kvalitetssäkringen.

Utvärdering av Kalix kommuns system för fastighetsunderhåll

Långtidsplanerat underhåll (LPU) vilket man i dagligt tal kallar för planerat underhåll är åtgärder som görs med flera års mellanrum och kostar så mycket att det behöver budgeteras i förväg. Komplexiteten i byggnaderna gör det nödvändigt med datoriserade system vilket centraliserar informationen och är ett bra verktyg för underhållsplanering. Syftet med rapporten är att ta fram olika beslutsunderlag som underlättar för Kalix Kommun vid införandet av databassystemet Summarum. Rapporten har utformats utifrån tre huvuddelar ? Litteraturstudie - Grundtankar kring underhåll ? Summarum - Databassystem för LPU ? Intervjuer - Andras erfarenheter av ADB-system för LPU Litteraturstudien tar upp betydelsen av att utgå från den egna verksamheten vid upprättande av underhållspolicy, -strategier och -planer.

Präster, psykiatriker och demoner : ? En religionspsykologisk studie kring besatthet och exorcism, och användning av exorcism som en möjlig behandlingsmetod

Uppsatsen Präster, psykiatriker och demoner ? En religionspsykologisk studie kring besatthet och exorcism, och användning av exorcism som en möjlig behandlingsmetod skildrar och analyserar frågan kring och om exorcism kan ha en användbar funktion inom modern psykologi och psykiatri. Problem och möjliga fördelar med exorcism som en möjlig behandlingsmetod för psykisk störning studeras. Kan en sådan värdeladdad företeelse ha en plats i det moderna samhället ochinom vården? Inledande i uppsatsen ges en inblick i främst de katolska föreställningarna som rör besatthet och exorcism.

Platschefens Roll - I en effektiv Byggprocess

Platschefsjobbet ingriper en rad olika moment, till exempel är platschefen den som har det övergripande ansvaret för det tekniska utförandet på en byggarbetsplats. Platschefen ställs också inför en rad olika administrativa arbetsmoment som måste skötas korrekt på en byggarbetsplats. Platschefens roll har genom datorns intrång blivit mycket enklare men samtidigt har platschefen fått fler och mer administrativa arbetsuppgifter de senaste åren. Har det blivit så hög belastning på platscheferna av dessa lite mindre viktiga i sammanhanget administrativa uppgifter, så att de lite viktigare uppgifterna som till exempel arbetsmiljö har blivit lidande och detta i sin tur kan leda till en ökad risk för ohälsa till exempel då genom ökad stress för både platscheferna och yrkesarbetarna. Är det även så att dessa administrativa moment skapar mycket övertid för platschefer? Det är flera av de administrativa uppgifterna som det inte krävs någon kvalificerad teknisk utbildning för att sköta om.

Dialog och samspel i det elektroniska klassrummet

Sammanfattning Föreliggande studie syftar till att ur ett pedagogiskt undervisningsdidaktiskt perspektiv skapa en utökad förståelse för två studiegruppers dynamik och individens lärpotential inom IT-stödd distansundervisning via en elektronisk lärplattform. Grundläggande faktorer som belyses i studien avser interaktion, gruppdynamik och individens lärpotential, med tonvikt på dialog och kommunikation. Respons och återkoppling från sändare och mottagare är det som utgör den aktiverande principen då den ligger till grund för förståelse i dialogen. Metoden som är en fallstudie, inspirerad av en etnografisk ansats, har baserats på en textanalys av arkiverat dokument, ur en realistiskt IT-miljö med direktinsyn i den aktuella lärplattformen där kursen har bedrivits. Dialog och kommunikation studeras tillsammans med den pedagogiska idén; det problembaserade lärandet (PBL).

Uppdatering av bergmekaniska designvillkor för Mertainen dagbrott

Anläggningsbranschen har länge ansetts som en relativt fragmenterad bransch där de tre stora leden, beställare, projektörer och entreprenörer drar åt olika håll i ett projekt. Parterna skapar ofta sina egna mål som i själva verket gynnar de själva mer än att gynna hela projektet. Detta konservativa arbetssätt gör varken att projektets kvalitet eller kostnadsbudgeten blir bättre samt att tidsplanen ofta inte räcker till.För att råda bukt på detta problem börjar det växa fram en ny arbetsmodell i Sverige, nämligen utökad samverkan. Utökad samverkan går att tillämpa på samtliga redan befintliga entreprenad- och upphandlingsformer, det är kort och gott ett verktyg som projektet blir tilldelat för att enklare lösa problemen som uppstår från start- till slutfasen i projektet. Själva grundprincipen med utökad samverkan är att det ska flyta på som det egentligen bör, men som ofta inte sker.

Beräkningsverktyg för fackverksbroar i limträ

Träbroar blir allt populärare. Priset och de korta monteringstiderna gör att det byggs fler och fler broöverbyggnader i trä. En träbro har en hållbarhet och bärighet som är fullt jämförbar med broar i andra material och sedan trä som material blivit mindre begränsat i normen sen ett antal år tillbaka, har trä-broöverbyggnader blivit mer representerat ute i samhället. Martinsons Träbroar har idag möjlighet att producera likväl gång- och cykelbroar som avancerade vägbroar, anpassade för tung fordonstrafik. Med en broöverbyggnad av fackverkstyp lämpar sig bron som gång- och cykelbro med spännvidder upp till dryga trettio meter.

<- Föregående sida 10 Nästa sida ->