Content Management Systems - effektiviserar informationshanteringen?
För ett par år sedan tog utvecklingen och fokuseringen kring Internet fart på
allvar ute bland företag. Alla skulle ha en webbsida och anledningen till detta
var ofta att konkurrenten hade en eller att man bara ville synas.
Idag finns det ett antal så kallade Content Management System utvecklade för
att hantera information på Internet, intranet och extranet. Det gemensamma för
dessa system är att användarna skall kunna uppdatera, vidareutveckla och
administrera lösningen utan någon teknisk kompetens.
Syftet med den här uppsatsen var att undersöka om ett Content Management System
effektiviserar uppdateringen av information, med hjälp av kategorier inom
användbarhet. Användbarhet består av flera olika kategorier, dock har vi valt
att begränsa oss till tre av dessa; effektivitet, syfte och tillfredsställelse.
För att få djupare kunskaper inom ämnet användbarhet har vi läst böcker och
artiklar, vi har även sökt information via Internet. Vi hittade information om
användbarhetstest där vi fann en metod som hette utredning. I utredning kan man
mäta användbarheten på system som är i bruk.
För att kunna dra slutsatsen om ett Content Management System effektiviserar
uppdateringen av data/information bestämde vi oss för att ta reda på hur
informationsuppdateringen var före och under användningen av verktyget.
Utredningen bestod av att vi gjorde en enkät som vi skickade ut till fem
företag som använde verktyget. De företag som svarade på enkäten besökte vi och
intervjuer gjordes.
Det resultat vi kom fram till var att det är svårt att undersöka om ett verktyg
effektiviserar uppdateringen av information eller inte. Svaret man får beror på
hur företagen tidigare skött informationsuppdateringen. Ett företag som vi
undersökte hade en fungerande lösning innan, den största anledningen att de
skaffade verktyget var av ekonomiska skäl och detta generade till att
informationsuppdateringen inte effektiviserades. De andra företagen som vi
undersökte hade ingen bra lösning tidigare, de var beroende av andra personer
exempelvis konsulter för sin upp-datering av information. Den generella
slutsatsen vi kan dra av de företag som vi undersökt och av vår analys är att
de flesta företag skulle få en effektivare uppdatering genom att använda ett
Content Management System.