Sök:

Sökresultat:

319 Uppsatser om Tyresö gymnasium - Sida 4 av 22

Synen pÄ smÄ flickors intrÀde i gymnasiet : en studie över högre allmÀnna lÀroverkets gymnasium i VÀsterÄs 1927 ? 1937

Den hÀr uppsatsen skildrar utvecklingen av flickors skolsituation vid högre allmÀnna lÀroverkets gymnasium i VÀsterÄs mellan Ären 1927 och 1937. Uppsatsen redogör för bÄde lÀrarkollegiets och de manliga elevers attityder gentemot de kvinnliga eleverna. I uppsatsen undersöks Àven vilken ring flickorna valde, latin- eller realringen samt om lÀrarnas attityder pÄ nÄgot sÀtt kom att pÄverka flickornas betyg. Undersökningen visar att lÀrarkollegiet varoenigt i frÄgan rörande flickors rÀtt till högre utbildning. Det frÀmsta argumentet mot att tillÄta flickorna att lÀsa vid gymnasiet var den hÀvdade lokalbristen, nÄgot som Kungl.

Cirkushallen i Alby : Koncentration och kreativitet i cirkushallen

Cirkus Cirkör i Alby hÄller i gymnasium, kurser och professionell trÀning i nycirkus. Idag har de sin kontorsverksamhet och trÀningslokal i tvÄ separata byggnader men som de vill slÄ ihop till en byggnad - cirkushallen. Dagens cirkushall Àr till det yttre en anonym industrilokal med det överraskande inre. Samma kÀnsla vill jag bevara i den ombyggda, nya cirkushallen - ett introvert yttre och ett extrovert inre..

KartlÀggning av nack/axel- och lÀndryggsbesvÀr relaterat till dator- och mobilanvÀndande hos gymnasieelever: En enkÀtundersökning

Introduktion: BÄde dator- och mobilanvÀndandet har under de senaste Ären ökat markant. DÀrför har relaterade muskuloskeletala problem ökat, eftersom dator- och mobilanvÀndande har visats vara en riskfaktor för nack/skuldersmÀrta samt lÀndryggsmÀrta. Syfte: Syftet med studien var att kartlÀgga besvÀr i nacke/axlar och lÀndrygg som Àr relaterat till dator- och mobilanvÀndande hos elever pÄ ett gymnasium i Ärskurs tre i Norrbotten. Metod: En enkÀtundersökning genomfördes pÄ 78 gymnasieelever i Ärskurs tre pÄ ett gymnasium i Norrbotten. EnkÀten utformades av författarna sjÀlva med inspiration frÄn andra studiers enkÀtformulÀr.

Utbildningen av nyanlÀnda elever i gymnasieÄlder : Nationella utredningar och lokalt arbete i SödertÀlje och Malmö kommun

 The purpose of this thesis is to study the education of newly arrived 16-20 year old immigrants and how their education in the towns of SödertÀlje and Malmö matches up with national inquiry into the subject.The research questions in this thesis are as follow: What type of documents shape the work with newly arrived students? What's the preferred development surrounding the education of the newly arrived students nationally? What does the latest study, which is a proposed reform of the Gymnasium system, say about the education of newly arrived students?How does the local work connect with proposals of national investigations? Do the cities take responsibility for evaluating the education of newly arrived students? From arriving to graduating, what does the road to graduation look like for a newly arrived student? What is the curriculum of a newly arrived student?The methods used here are studies of investigations made primarily by Skolverket (The National Agency for Education) and Myndigheten för skolutveckling (The Agency for Development of Education), studies of local documents such as annual reports of quality and promotional material for programs at local Gymnasiums (High Schools), and interviews with local persons in charge of shaping the work with newly arrived immigrants.This thesis has not used theory as a foundation for structuring the analysis, but postmodern theory and the use of three dimensional power inspired the thesis.The conclusions made focuses on the future of the education for these teenagers at large and makes connections between the national investigations and the local work with immigration education.In order for these teenagers to be allowed to join the Swedish national Gymnasium, they need to learn Swedish, and integration seems to be an important part of learning Swedish quickly. .

Effekterna av de nya behörighetskraven i sÀrskolan

Syftet med detta examensarbete Àr att belysa vad specialpedagoger arbetar med i sÀrskolan ur sÄvÀl rektors och specialpedagogers perspektiv. Syftet Àr ocksÄ att belysa hur de nya kraven om behörighet pÄverkar pedagogerna i en kommun i södra Sverige dÀr det erbjuds sÀrskola frÄn skolÄr ett till och med gymnasienivÄ. Jag valde att göra en totalundersökning i en kommun som erbjuder sÀrskola frÄn skolÄr ett till och med gymnasium. Metoden jag valde för att insamla min empiri var bÄde genom enkÀtundersökning och genom halvstrukturerade intervjuer. En enkÀt delades ut till samtliga pedagoger verksamma i sÀrskolan frÄn skolÄr ett till och med gymnasium. DÀrtill kompetterades empirin med intervjuer med de rektorer som har sÀrskola i sin verksamhet.

Elevinflytande i specialidrott : En kvalitativ studie om elevinflytandets roll i specialidrott fotboll

Syftet med denna studie Ă€r att undersöka vilka uppfattningar elever har till elevinflytande, i Ă€mnet specialidrott fotboll, som erbjuds vid NIU-gymnasium. Sedan 2011, och införandet av den nya lĂ€roplanen för gymnasiet, kan endast sĂ„ kallade RIG- och NIU-gymnasium erbjuda specialidrott. Tidigare har samtliga gymnasieskolor haft möjlighet till detta. För att uppnĂ„ studiens syfte anvĂ€nds en kvalitativ metod. Åtta NIU-elever intervjuas genom semistrukturerade intervjuer.John Deweys pedagogiska teori och Myndigheten för skolutvecklings analyseringsmodell fungerar som teoretiska ramverk.

Onelinespelet World of Warcraft En kvantitativ studie om dataspelsproblem samt hÀlsokonsekvenser bland svenska spelare.

Syftet med denna studie Ă€r att undersöka vilka uppfattningar elever har till elevinflytande, i Ă€mnet specialidrott fotboll, som erbjuds vid NIU-gymnasium. Sedan 2011, och införandet av den nya lĂ€roplanen för gymnasiet, kan endast sĂ„ kallade RIG- och NIU-gymnasium erbjuda specialidrott. Tidigare har samtliga gymnasieskolor haft möjlighet till detta. För att uppnĂ„ studiens syfte anvĂ€nds en kvalitativ metod. Åtta NIU-elever intervjuas genom semistrukturerade intervjuer.John Deweys pedagogiska teori och Myndigheten för skolutvecklings analyseringsmodell fungerar som teoretiska ramverk.

Kvinnors upplevelse av preoperativ information samt livskvalitet kring bröstrekonstruktion med DIEP operation

Syftet med denna studie Ă€r att undersöka vilka uppfattningar elever har till elevinflytande, i Ă€mnet specialidrott fotboll, som erbjuds vid NIU-gymnasium. Sedan 2011, och införandet av den nya lĂ€roplanen för gymnasiet, kan endast sĂ„ kallade RIG- och NIU-gymnasium erbjuda specialidrott. Tidigare har samtliga gymnasieskolor haft möjlighet till detta. För att uppnĂ„ studiens syfte anvĂ€nds en kvalitativ metod. Åtta NIU-elever intervjuas genom semistrukturerade intervjuer.John Deweys pedagogiska teori och Myndigheten för skolutvecklings analyseringsmodell fungerar som teoretiska ramverk.

NyanlÀndas integrering i skolan : En studie om nyanlÀndas integration i förberedelseklassen

The intention of this paper was to study the integration between the students from the introductory class, and the students from a regular class. The school we studied called Arlanda Gymnasium. Where we did a study on what the municipality and the school makes for students at the school to be integrated with each other. And what the school does to achieve the educational goals set. We will also see if the school and the municipality meet and comply with criteria such as school work places.

Elevers mediekompetens i fokus ? En studie av hur elever pÄ ett gymnasium upplevde att de utvecklade sin mediekompetens i ett FN?rollspel.

Elevers mediekompetens i fokus ? En studie av hur elever pÄ ett gymnasium upplevde attde utvecklade sin mediekompetens i ett FN?rollspel.Författare: Maud Ahlström & Peo GranbergKurs: Examensarbete i Medie? och kommunikationsvetenskapTermin: Hösttermin 2009Syfte: VÄrt syfte Àr att analysera hur elever pÄ ett gymnasium upplevde att de utvecklade sinmediekompetens i ett FN?rollspel.Metod och material: Undersökningen bestÄr av tre delar. Respondent intervjuer med sexelever som vi analyserat enligt kvalitativ metod. Informantintervjuer med tre lÀrare och enskolledare som vi analyserat enligt kvalitativ metod men som frÀmst anvÀnds sombakgrundsmaterial. En enkÀtundersökning som vi har analyserat enligt kvantitativ metod.Huvudresultat: Vi fann att eleverna utvecklande olika förhÄllningssÀtt till innehÄllet i media ochatt deras mediekunskaper skilde sig Ät pÄ flera plan.

Tiden efter Orienteringsgymnasiet : en studie om varför före detta elever vÀljer att sluta satsa pÄ orientering efter tiden pÄ Eksjö Gymnasium.

Syfte och frÄgestÀllningarSyftet med denna studie har varit att undersöka hur stor andel elever som slutar med orientering samt bakomliggande faktorer till varför före detta elever slutar satsa pÄ orientering efter att de gÄtt pÄ Orienteringsgymnasiet i Eksjö. FrÄgestÀllningarna var följande: Hur stor andel av de före detta eleverna slutar satsa pÄ orientering efter att de gÄtt pÄ Orienteringsgymnasiet i Eksjö? Vilka Àr de bakomliggande orsakerna till att före detta elever frÄn Orienteringsgymnasiet i Eksjö slutar satsa pÄ orientering efter studenten?MetodStudien bestÄr av dels en kvantitativ del, dels en kvalitativ del. De metoder som anvÀnts Àr en kartlÀggande enkÀtstudie som var till hjÀlp för att göra ett urval. Denna enkÀtstudie följdes sedan upp av fem intervjuer, fyra bland de elever som gÄtt pÄ orienteringsgymnasiet (OL-gymnasiet), och en av de tre trÀnarna som arbetar som trÀnare pÄ gymnasiet.Resultat72 % har slutat satsa pÄ orientering efter att de gÄtt pÄ Orienteringsgymnasiet i Eksjö och 28 % satsar fortfarande.

?ThatŽs something we people have create in our mind, because we have booring?? : En studie om sprÄklig transfer i elevers skrivande

Syftet med denna uppsats var att studera svenskans pÄverkan pÄ inlÀrning av och skriftproduktion i engelska bland elever i svensk grundskolas senare Är och gymnasium. Studien genomfördes genom studier av elevtexter pÄ engelska, dÀr mellansprÄkliga fel beroende pÄ negativ transfer frÄn svenska till engelska analyserats och kategoriserats. Resultaten visar att negativ transfer frÀmst förekommer i grammatiska mönster som preposition + att-satser, bisatsordföljd, passivkonstruktion och i satser utan korrelat samt vokabulÀra strukturer som partikelverb och idiomatiska uttryck..

?De kallade mig lat?. - Hur fyra f.d. elever i matematiksvÄrigheter ser pÄ sin egen matematiska inlÀrning

BakgrundSkolans styrdokument belyser att de som arbetar i skolan har ansvar för att alla elever fÄr den hjÀlp de behöver för att uppnÄ uppsatta mÄl. I grundskolans kursplan för matematik stÄr det att utbildningen i matematik skall ge elever förutsÀttningar till att praktisera och samtala kring matematik i meningsfulla och relevanta situationerSyfteStudiens syfte var att undersöka hur f.d. elever i matematiksvÄrigheter sÄg pÄ sin egen matematiska inlÀrning. Vi har haft som mÄl i denna studie att titta pÄ vilket bemötande f.d. elever fÄtt i grundskola och gymnasium.

RELATIONEN MELLAN ÖVERTRÄNINGSSYNDROM OCH IDROTTSKARRIÄRÖVERGÅNGAR ? EN FALLSTUDIE AV EN MANLIG UTHÅLLIGHETSIDROTTARE

Abstract: The purpose of this study was to examine the process of overtraining syndrome as a part of development in sports and careers. It is based on theories about overtraining syndrome and athlete career transitions. The intention was to find patterns that illustrate critical factors in the athlete career for overtraining syndrome to occur, but also for preventing overtraining syndrome to emerge and for rehabilitation.The Informant was a 19 years old man who had completed his studies at a Swedish sports-?gymnasium?. Two semi structured interviews were made, the second as a following up interview.

Gymnasieelevers instÀllning till lokal skolstyrelse med elevmajoritet : En enkÀtstudie

The aim for this essay is to investigate students attitudes to a local schoolboard with student majority to determin the level of functionality, relevancy and interest for this schoolboard among the students in a Swedish gymnasium in Örebro. This is done by distibution of a questionnaire form to a third of the students in the third grade . The results show that the attitudes overall amongst the students are positive, although the level of interest is low. One explanation for this low level of interest could be the lack of information from the school board to the students..

<- FöregÄende sida 4 NÀsta sida ->