Sök:

Elevers mediekompetens i fokus ? En studie av hur elever på ett gymnasium upplevde att de utvecklade sin mediekompetens i ett FN?rollspel.


Elevers mediekompetens i fokus ? En studie av hur elever på ett gymnasium upplevde attde utvecklade sin mediekompetens i ett FN?rollspel.Författare: Maud Ahlström & Peo GranbergKurs: Examensarbete i Medie? och kommunikationsvetenskapTermin: Hösttermin 2009Syfte: Vårt syfte är att analysera hur elever på ett gymnasium upplevde att de utvecklade sinmediekompetens i ett FN?rollspel.Metod och material: Undersökningen består av tre delar. Respondent intervjuer med sexelever som vi analyserat enligt kvalitativ metod. Informantintervjuer med tre lärare och enskolledare som vi analyserat enligt kvalitativ metod men som främst används sombakgrundsmaterial. En enkätundersökning som vi har analyserat enligt kvantitativ metod.Huvudresultat: Vi fann att eleverna utvecklande olika förhållningssätt till innehållet i media ochatt deras mediekunskaper skilde sig åt på flera plan. För att analysera detta sammanställde viidealtyper, med vilka materialet drogs isär för att tydliggöra skillnaderna. Med hjälp avidealtyperna vill vi visa på olika förhållningssätt i att kritiskt granska media innehållet, att självproducera innehåll och att lära;Självständig samhällskritiker; som gärna söker på nätet på egen hand och har lätt för attmotivera och analyser enligt källkritiska metoder. Uppmärksammar inte bilder i mediasinnehåll. Har inte något behov av att skapa eget medieinnehåll. Ser lärandet som en individuellprocess, ? det är roligare när man kommer fram till det själv.Trygg mediegranskare; använder sig av den uppsättning länkar som finns tillgänglig. Är nogamed att metodiskt följa de regler som gäller för att granska innehållet i media. Väljer hellre säkra kort. Ser till bilders betydelse men har inte så stort behov att själv skapa innehåll i media. Ser lärandet som en kollektiv process ? vi lär av varandra.Design intresserad medieproducent; Är inte så genomtänkt när det gäller att förhålla sig kritiskmen känner till en hel del om källkritik. Lägger dock större vikt vid innehållets form, än på dessinnehåll och är medveten om bilders kommunikativa förmåga. Har en önskan om att själv representera och skapa innehåll i media.Vår undersökning visade också att eleverna beroende på program och kön uppfattadekontexten, det vill säga FN?rollspelet som helhet, lite olika. Skillnaden kan bero på att eleverna hade olika mycket förförståelse om klimatfrågan. Svårighetsgraden varierade därför för eleverna. Skillnaden kan också bero på att eleverna hade synpunkter på den diskurs som gäller för ett FN?rollspel. En diskurs som är tänkt att motsvara FN?s riktiga när det gäller normer och regler.

Författare

Maud Ahlström Peo Granberg

Lärosäte och institution

Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

Nivå:

Detta är en C-uppsats.

Läs mer..