Sök:

Kartläggning av nack/axel- och ländryggsbesvär relaterat till dator- och mobilanvändande hos gymnasieelever

En enkätundersökning


Introduktion: Både dator- och mobilanvändandet har under de senaste åren ökat markant. Därför har relaterade muskuloskeletala problem ökat, eftersom dator- och mobilanvändande har visats vara en riskfaktor för nack/skuldersmärta samt ländryggsmärta. Syfte: Syftet med studien var att kartlägga besvär i nacke/axlar och ländrygg som är relaterat till dator- och mobilanvändande hos elever på ett gymnasium i årskurs tre i Norrbotten. Metod: En enkätundersökning genomfördes på 78 gymnasieelever i årskurs tre på ett gymnasium i Norrbotten. Enkäten utformades av författarna själva med inspiration från andra studiers enkätformulär. Resultat: 62 gymnasieelever inkluderades i studien. Alla gymnasieelever spenderade tid dagligen vid en dator, och alla förutom en elev spenderade tid dagligen vid en mobil. 50% av gymnasieeleverna hade besvär i samband med datoranvändande, och 27% hade besvär i samband med mobilanvändande. Besvär var vanligast förekommande i nacke/axlar. Besvär i samband med datoranvändande uppkom vanligtvis efter antingen två eller mer än fem timmar, och i samband med mobilanvändande efter en timme. Flest gymnasieelever var stillasittande 5-12 timmar per dag. För datoranvändande hade 58% fått ergonomisk instruktion, och för mobilanvändande 16%. 70% av gymnasieeleverna såg ett samband mellan besvärsuppkomst och dator- och mobilanvändande. Konklusion: Många gymnasieelever hade besvär i någon kroppsdel som uppkommit i samband med dator- och/eller mobilanvändande, liksom att många gymnasieelever aldrig fått någon ergonomisk instruktion för hur de kan undvika besvär. Därför skulle fysioterapeuter i skolan vara en god tillgång, för att identifiera risksituationer och ge ergonomisk rådgivning.

Författare

Hanna Karlsson Josefin Pettersson

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för hälsovetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..