Sök:

Mönster i elevernas skolvardag

-En studie av elevers användning och upplevelser av skolans platser.

Uppsatsen ?Mönster i elevernas skolvardag? behandlar hur elever på ett gymnasium använder skolans platser under rasterna, med fokus på fyra centrala begrepp: plats, roll, identitet och tidsgeografi. Utgångspunkten för uppsatsen är läroplanen för gymnasieskolan 2011 samt kursplanen för samhällskunskap 1b, vilket återknyts i det didaktiska undervisningsmaterialet. Vår uppsats är relevant, den ger kunskap kring hur eleverna uppfattar och använder skolans platser under rasterna. Informationen är betydelsefull dels för eleverna men även för lärarna eftersom den främjar gemenskap och motverkar utanförskap. Uppsatsens syfte är tvådelat dels vill vi skapa ett didaktiskt undervisningsmaterial som tar utgångspunkt i en av våra metoder, tidsdagboken, samt få reda på hur eleverna använder skolans platser under rasterna. För att uppnå uppsatsens syfte användes två metoder, tidsdagbok som resulterade i fyra individbanor samt kompletterande gruppintervjuer. Resultaten i uppsatsen är att elever använder sig av ett bekvämlighetsval i sitt plats- och rörelsemönster. Eleverna upplever skolans platser som estetiskt positiva dock kan platserna göras mer attraktiva. Eleverna visar på en förmåga att reflektera över identitet och roller under gruppintervjuerna. Vårt didaktiska undervisningsmaterial kan användas i undervisningen för att uppnå två centrala delar i samhällskunskap 1b. Nyckelord: plats, roll, identitet, tidsgeografi, restriktioner, normer, elever och skola.

Författare

Emelie Göransson Victoria Grimberg

Lärosäte och institution

Högskolan i Halmstad/Sektionen för lärarutbildning (LUT)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..