Mellan skola och nationell elit
En kvalitativ studie om bedömning och betygsättning i specialidrott
Special physical educationEvaluation and gradingCurriculumCurriculum theoryNIUSpecialidrottBedöming och betygsättningLäroplanLäroplansteoriNIU
Efter införandet av Gy11 kan inte alla gymnasieskolor i Sverige erbjuda ämnet specialidrott. Numera finns endast möjlighet att läsa specialidrott vid NIU och RIG gymnasium. Syftet med denna studie var att undersöka vilken uppfattning lärare/instruktörer i specialidrott vid NIU har om ämnesplan och kunskapskrav, samt hur bedömning och betygsättning sker. Vidare var syftet att undersöka vilka möjligheter och hinder som lärare/instruktörer uttrycker inom ämnet specialidrott. För att uppnå syftet användes en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer som genomfördes med sju lärare/instruktörer.Vår empiri analyseras med valt teoretiskt ramverk som är läroplansteori, ramfaktorteori samt five "key strategies". Resultatet i studien visar på att lärare/instruktörer upplever läroplanen som någon form av grund i sin undervisning men att de känner sig ganska fria att göra vad de vill genom sin tolkning av läroplanen. Bedömningen och betygsättningen sker kontinuerligt under kursernas gång och eleverna bedöms även i flera fall på sin idrottsutövning på fritiden. Resultatet visar vidare på att ett vanligt förekommande hinder enligt lärarna/instruktörerna är att de upplever att elitidrottsvärlden och skolvärldens synsätt på nationell elit krockar med varandra.