Sök:

Sökresultat:

1665 Uppsatser om Tvćdelad marknad - Sida 2 av 111

Marknad eller arbetsplats

Under en vÀldigt lÄng tid har begreppen marknad och organisation studerats var för sig. Perspektiv och koncept som skulle kunna tillföra nÄgot tillsammans har systematiskt inte tillÄtits korsbefrukta varandra kunskapsmÀssigt. Vi har valt att inte strypa den möjligheten, utan istÀllet anvÀnda oss utav den, vilket innebÀr att vi ser och identifierar liknande krafter och fenomen i en marknad som mÄnga gÄnger finns inom företaget likvÀl som utanför företaget. Försök har gjorts under senaste Ären att tilldela organisation/företag egenskaper som mer pÄminner om marknaden eller som det brukar uttryckas, en mer dynamisk organism. Vi har valt att följa detta synsÀtt genom att se bortom teoretiska modellers barriÀrer för att se om det finns kunskap att inhÀmta.

Hur en marknad kan ses som upplevelse och Event marketing samt stÀrka en kommuns varumÀrke

Marknader har i alla tider varit en viktig mötesplats, dÀr folk bland annat skött hushÄllens inköp. Under 1900-talet suddades marknadens ursprungsroll ut, eftersom flera substitut uppkom, frÀmst snabbköpen. Syftet med studien var att undersöka vilken roll en marknad spelar i dagens samhÀlle och om man kan se pÄ marknader som Event marketing. Syftet var ocksÄ att öka förstÄelsen för vad Noramarken betyder för Nora kommuns varumÀrke. I uppsatsen anvÀnds en kvalitativ undersökningsmetod och problem frÄgorna har angripits genom ett deduktivt angreppssÀtt.

Svenska Spel Be(s)t on Net? - Ett statligt företags möjligheter till att konkurrera pÄ en ny marknad

Genom att se till Svenska Spels konkurrensfördelar, omgivning och resurser, utreda hur det som statligt företag vid en ökad konkurrens med utlÀndska aktörer, vilka verkar pÄ en oreglerad marknad,agerar genom att utveckla och förÀndra sin strategi, kan behÄlla sina marknadsandelar..

Drivkrafter till den lokala maten : nÀtverket pÄ Bondens egen Marknad i Uppsala

I en tid dÀr allt fler smÄ lantbruk lÀggs ner till fördel för storskaliga gÄrdar har motreaktioner som Bondens egen Marknad vuxit fram. Den hÀr kandidatuppsatsen Àr en samhÀllsvetenskaplig studie utförd genom kvalitativa metoder. Syftet med studien Àr att undersöka pÄ vilka sÀtt som Bondens egen Marknad i Uppsala hjÀlper smÄskaliga producenter. Producenterna fÄr ta del av en mÀngd fördelar genom sin försÀljning pÄ marknaden. PÄ marknadsplatsen fÄr de direkt kundkontakt med kunden, vilket öppnar upp för nya försÀljningskanaler och ger producenten chansen att fÄ feedback pÄ sina produkter. Att vara en del av marknaden ger deras produkter en ?kvalitetsstÀmpel?.

Faktorer som kan pÄverka samarbetet mellan anvÀndare och systemutvecklare

Litteratur inom systemutvecklingsomrÄdet pÄvisar fördelar med anvÀndarmedverkan. Fördelarna kan pÄverka organisationer och systemutvecklare att vilja involvera anvÀndare i utvecklingsarbetet. Det resulterar dock inte automatiskt i att fördelarna uppnÄs, eftersom det finns faktorer som kan pÄverka anvÀndare under samarbetet.Detta arbete syftar till att klargöra vilka faktorer som anvÀndare anser vara mest betydelsefulla under samarbetet och vad de anser om faktorerna. Syftet Àr Àven att klargöra vilka faktorer systemutvecklare tror att anvÀndare anser vara mest betydelsefulla och vad de anser om faktorerna. Likheter och skillnader mellan anvÀndares och systemutvecklares rangordning och kommentarer till faktorerna lyfts ocksÄ fram.För att fÄ frÄgestÀllningarna i problempreciseringen besvarade har ett antal intervjuer genomförts med anvÀndare och systemutvecklare.

Shop until you drop : En studie i konsumentbeteende och julmarknadens betydelse

Syftet med denna uppsats Àr att genom intervjuer med tre medelÄlders kvinnor, ta del av deras upplevelser av Adventsmarknaden och friluftsmuséets Lilla Julmarknad i Gamla Linköping. Genom intervjuer och deltagande observation vid marknaderna undersöker jag pÄ vilket sÀtt informanterna besöker en marknad och hur deras syn pÄ shopping och service styr deras besök. Uppsatsen belyser hur de shoppar nÀr de besöker en marknad, hur de ser pÄ service och hur detta pÄverkar deras upplevelse. Slutsatsen av denna studie Àr kortfattat att de besöker marknaden, och shoppar pÄ tre skilda sÀtt. De definierar och uppskattar service pÄ olika sÀtt och handlar olika typer av varor.

En inre marknad för patent pÄ EU-nivÄ : Hur pÄverkas nationella patent

Inom EU sÄ finns det tvÄ alternativa patent som innovatörer kan vÀlja emellan, det europeiska och nationella patentet. Europeiska patent har visat sig inte vara tillrÀckligt rÀttssÀkra och ekonomiskt överkomliga. Det beror pÄ den risk som finns med flera patenttvister och motsÀgelsefulla domar.Det Àr dÀrför som EU vill skapa en inre marknad för patent pÄ EU-nivÄ. Det vill skapa ett gemenskapspatent och en europeisk patentdomstol. Gemenskapspatentet kommer vara ekonomiskt överkomligt, och genom en europeisk patentdomstol kan den göras rÀttssÀker.

Samordning inom Àldreomsorgen ur ett enhetschefsperspektiv

Denna uppsats handlar om arbetssituationen för enhetschefer inom kommunal Àldreomsorg, i en delad organisation. Delad organisation innebÀr att utredningar och prövningar av de Àldres behov och beslut om bistÄnd sÀrskiljs frÄn ansvar för det faktiska utförandet av hjÀlpinsatserna. Ansvar för utredning och beslut har en bistÄndsbedömare och ansvaret för utförandet av insatserna har en enhetschef. Syftet Àr att undersöka hur samordningen mellan enhetschefen och bistÄndsbedömare i den delade organisationen gynnar och/eller motverkar utförandet av besluten och hur man organiserar denna samordning. Jag har valt att studera detta ur ett enhetschefsperspektiv.

Urban Building Hornsbruksgatan : Hornsbruksgatan

Projektet grundar sig i grannarnas motvilja till en kontroversiell byggnation vid Högalidsparken. Parker Àr som regel inte bebyggda och bebyggelse med bostadskaraktÀr minskar parkens offentlighet. Detta förslag bidrar med att utöka parkens yta och genom att hÄlla bygghöjden lÄg, fortfarande bibehÄlla grannarnas utsikt över parken. I Stockholm rÄder ocksÄ brist pÄ utrymmen dÀr flyktig eller sÀsongsbetonad handel kan ske innomhus, dÀrför innehÄller förslaget Àven en marknad inriktad frÀmst till privatpersoner och smÄ företag..

"Same, same but different" -En studie om varför svenska företag vÀljer att anpassa eller standardisera sin marknadsföring

Uppsatsens syfte Àr att undersöka tÀnkbara orsaker till skillnader och likheter i svenska konsumentföretags val att anpassa och/eller standardisera sin marknadsföring till den amerikanska marknaden, samt dÀrefter undersöka om dessa orsaker har ett samband med hur och om företagen vÀljer att anvÀnda sig av sitt svenska ursprung som marknadsföringsmedel..

CSR pÄ en avreglerad marknad : Socialt ansvarstagande som konkurrensfördel

Bakgrund: Den statliga utredningen En framtida spelreglering presenterades under december 2008. Ett förslag i utredningen Àr att delar av monopolet pÄ den svenska spelmarknaden i framtiden kan komma att konkurrensutsÀttas.Syfte: Denna studie syftar till att undersöka hur det sociala ansvarstagandet pÄverkas och i vilken omfattning CSR kan utgöra en konkurrensfördel pÄ en avreglerad marknad.Genomförande: Vi har anvÀnt oss av en kvalitativ undersökningsmetod dÀr Svenska Spel, Ladbrokes och Betssons CSR - arbete studeras. Utöver sekundÀrdata har det empiriska materialet kompletterats genom intervjuer med varje företag.Resultat: En avreglerad marknad behöver inte innebÀra att företagens sociala ansvarstagande minskar i samhÀllet. Att integrera CSR i företagsstrategin Àr ett viktigt led i att nÄ acceptans bland intressenterna pÄ marknaden. För ett lyckat CSR ? arbete menar vi att företagens interna resurser mÄste anvÀndas med hÀnsyn till flertalet faktorer i den omgivande miljön..

Marknadsföring som konkurrensmedel : En uppsats om marknadsföringens roll pÄ en marknad i förÀndring

Den första juli 2009 infördes ROT-avdraget, ett avdrag som innebÀr att privatpersoner har rÀtt att endast betala halva arbetskostnaden vid arbeten som utförs i deras hem. Detta har sÄledes bidragit till att företag som pÄverkas av detta och kan erbjuda tjÀnster som Àr avdragsgilla för privatpersoner fÄr operera pÄ en marknad under stora förÀndringar den senaste tiden. Denna uppsats kommer att behandla företag som utför hushÄllsnÀra tjÀnster sÄ som hemstÀdning, fönsterputs och snöskottning med mera. För att lyckas pÄ en marknad som förÀndras Àr det viktigt att kunna anpassa sig och differentiera sig gentemot sina konkurrenter och för att göra det sÄ finns det flertalet olika angreppssÀtt. Syftet med denna uppsats Àr att undersöka hur företag inom hushÄllsnÀra tjÀnster jobbar med och har för instÀllning till marknadsföring. Vidare har uppsatsen för avsikt att redogöra för lÀsaren hur företag inom tjÀnstesektorn arbetar för att differentiera sig gentemot sina konkurrenter och vilka svÄrigheter det medför.

HĂ„ll i hatten! : Hattfo?retaget Tonaks mo?jligheter att sta?rka sitt varuma?rke pa? en mogen marknad

Bakgrund: Hattmarknaden har under de senaste a?ren genomga?tt stora fo?ra?ndringar, som fra?mst beror pa? en minskad efterfra?gan, vilket har resulterat i att hattfo?retaget Tonak befinner sig pa? en mogen marknad. Na?r ett fo?retag befinner sig pa? en mogen marknad a?r kunders behov generellt tillfredssta?llda, produkter kopieras hastigt och priska?nsligheten a?r ho?g. Fo?r att ett fo?retag ska kunna na? framga?ng pa? denna marknad a?r det da?rfo?r viktigt att arbeta med att bygga upp ett starkt varuma?rke.Syfte: Va?rt ma?l a?r att, genom att go?ra en varuma?rkesanalys, underso?ka hur fo?retaget Tonak kan sta?rka sitt varuma?rke pa? en marknad som befinner sig i en mognadsfasMetod:Va?r underso?kning a?r en fallstudie da?r vi har vi har valt att anva?nda oss av kvalitativa underso?kningsmetoder besta?ende av ett flertal intervjuer med utvalda personer som a?r va?l insatta i a?mnet.

Samspel mellan förÀldrar och deras 16-mÄnaders barn : Kommunikativ utveckling i relation till mind-mindedness och förÀldrasensitivitet

Hur förÀldrar samspelar med barn kan ha stor pÄverkan pÄ barnets sprÄkliga och kommunikativa utveckling. FörÀldrasensitivitet och mind-mindedness Àr tvÄ mÄtt som mÀter förÀldrars samspel. FörÀldrasensitivitet mÀter förÀlderns förmÄga att uppfatta och tolka barnets signaler och mind-mindedness innefattar förÀlderns anvÀndande av ord som handlar om barnets mentala processer. Dessa mentaliseringsyttranden kan vara intonade eller icke-intonade utifrÄn situationen och barnets sinnesstÀmning. I vilken grad förÀldrars mind-mindedness och förÀldrasensitivitet pÄverkar olika delar av den kommunikativa utvecklingen Àr till stora delar fortfarande okÀnt.Syftet med föreliggande studie var att undersöka om förÀldrasensitivitet och förÀldrars mind-mindedness korrelerar med kommunikativa förmÄgor, om mind-mindedness och förÀldrasensitivitet korrelerar med varandra samt om nÄgra könsskillnader förelÄg.

Missbruk pÄ en angrÀnsande marknad ? om en utvidgad tillÀmpning av artikel 82

RĂ€ckvidden av artikel 82 i EG-fördraget framgĂ„r inte tydligt av fördragstexten och en förstĂ„else för dess tillĂ€mpningsomrĂ„de krĂ€ver en undersökning av rĂ€ttspraxis. Uppsatsens syfte Ă€r att klargöra tillĂ€mpningen av artikel 82 pĂ„ marknader dĂ€r ingen dominerande stĂ€llning existerar. FörstainstansrĂ€ttens och EG-domstolens benĂ€genhet att utvidga tillĂ€mpningen av artikel 82 har varit sparsam, vilket framgĂ„r av antalet fall rörande angrĂ€nsande marknader. Det senaste mĂ„let var T-201/04, Microsoft v Commission, dĂ€r FörstainstansrĂ€tten kunde ha utvecklat Kommissionens resonemang, som för övrigt var mycket djupgĂ„ende, men nöjde sig med att bekrĂ€fta dess beslut. Även i den rĂ€ttsvetenskapliga litteraturen Ă€r behandlingen av omrĂ„det tĂ€mligen begrĂ€nsad, och bunden till mĂ„let C-333/94P, Tetra Pak International SA v Commission.

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->