Sök:

Håll i hatten!

Hattfo?retaget Tonaks mo?jligheter att sta?rka sitt varuma?rke pa? en mogen marknad


Bakgrund: Hattmarknaden har under de senaste a?ren genomga?tt stora fo?ra?ndringar, som fra?mst beror pa? en minskad efterfra?gan, vilket har resulterat i att hattfo?retaget Tonak befinner sig pa? en mogen marknad. Na?r ett fo?retag befinner sig pa? en mogen marknad a?r kunders behov generellt tillfredssta?llda, produkter kopieras hastigt och priska?nsligheten a?r ho?g. Fo?r att ett fo?retag ska kunna na? framga?ng pa? denna marknad a?r det da?rfo?r viktigt att arbeta med att bygga upp ett starkt varuma?rke.Syfte: Va?rt ma?l a?r att, genom att go?ra en varuma?rkesanalys, underso?ka hur fo?retaget Tonak kan sta?rka sitt varuma?rke pa? en marknad som befinner sig i en mognadsfasMetod:Va?r underso?kning a?r en fallstudie da?r vi har vi har valt att anva?nda oss av kvalitativa underso?kningsmetoder besta?ende av ett flertal intervjuer med utvalda personer som a?r va?l insatta i a?mnet. Fo?r att operationalisera intervjufra?gorna har vi kategoriserat dem utifra?n de teoretiska faktorer som va?ra modeller belyser. En litteraturo?versikt har gjorts da?r vi kan konstatera att liknande studier finns sedan tidigare, men det som go?r va?r studie unik a?r va?r speciella marknadssituation, val av fo?retag och modifierade modeller. De ka?llor som vi anva?nt oss av besta?r av facklitteratur, vetenskapliga artiklar, elektroniskt material och intervjuer.Slutsats: De mest intressanta uppta?ckterna fra?n empirin ur ett teoretiskt perspektiv a?r bland annat att Tonaks varuma?rke a?r starkt gentemot befintliga a?terfo?rsa?ljare da?r identiteten sta?mmer bra o?verens med imagen. Det a?r dock inte tillra?ckligt da? de befintliga a?terfo?rsa?ljarna a?r fo?r fa? pa? den svenska marknaden fo?r att pa?verka slutkunden. Fo?r att skapa ett starkare varuma?rke ma?ste de dels uto?ka sin fo?rsa?ljning genom att finnas hos fler a?terfo?rsa?ljare, samt se till att befintliga a?terfo?rsa?ljares slutkunder uppma?rksammar varuma?rket och inte bara produkten. Fo?r att kunna go?ra det ma?ste positiva perceptioner och attityder skapas hos slutkunderna.

Författare

Christina Juhlin-Dannfelt Alexandra af Winklerfelt Caroline Bonnevier

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..